تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

راه حل جدید درمان طاسی در مردان

 طبق یک مطالعه جدید، می توان با کندن باقی مانده موهای سر به درمان طاسی به صورت جالبی کمک کرد.


این مطالعه که به سرپرستی پروفسور «چنگ مینگ چونگ» از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به انجام رسیده، نشان می دهد که کندن ۲۰۰ مو از پشت موش باعث تولید دوباره نزدیک به ۱،۳۰۰ مو در آن محل شده است.

به گزارش مهر، طاسی با الگوی مردانه، دلیل ۹۵% طاسی های مردان است. طاسی مردانه که ریزش مو تیپ مردانه است را نمی‌توان یک بیماری محسوب کرد. این وضعیت به طور معمول در مردانی که از نظر ژنتیکی مستعد این وضعیت هستند اتفاق می‌افتد و در واقع نوعی پاسخ فیزیولوژیک بدن به آندروژن‌ها یا همان هورمون‌های مردانه می‌باشد.

براساس نتایج به دست آمده از این تحقیق آسیب رسیدن به فولیکول های مو می تواند باعث  به وجود آمدن موهای بیشتر در محیط اطراف آن شود. براساس چنین فرضیه ای تحریک فولیکول های مو با از بین بردن مکانیکی آنها (کندن) می تواند منجر به رشد دوباره موها شود. آنها دریافتند که کندن ۲۰۰ مو از یک منطقه ۵-۳ میلیمتری باعث می شود که بین ۱۳۰۰-۴۵۰ موی جدید رشد کند.

به گفته پروفسور «کریس میسن»، استاد پزشکی ترمیمی در دانشگاه کالج لندن در انگلیس، این ایده هوشمندانه است اما درمان قطعی طاسی در انسان ها محسوب نمی شود و تحقیقات گسترده ای برای اطمینان از موثر بودن این روش مورد نیاز است.



محمدرضا بهشتی: هیچ ظلمی بالاتر از گرفتن امید انسان ها نیست

استاد گروه فلسفه دانشگاه تهران گفت: برخی امید را خوش‌بینی بی‌جا می‌دانند، اما امید و رجائی که در سخن امام علی(ع) دیده می‌شود، مصنوعی و ساختگی نیست، بلکه ناشی از توکل به خداوند است و ریشه در شناخت دارد، نه جهل.

به گزارش جماران، محمدرضا بهشتی در مراسم شب قدر که شامگاه یکشنبه چهاردهم تیرماه در مجمع احیای فضیلت برگزار شد، از ضربت خوردن حضرت علی (ع) به عنوان یک نقطه عطف در زندگی ایشان یاد کرد و افزود: دو جمله معروف در واپسین لحظات زندگی حضرت علی(ع) از ایشان نقل شده که نمایانگر اهمیت «امید» در نگاه ایشان است، یکی جمله شناخته شده «فزت و رب الکعبه» که یعنی "به خدای کعبه رستگار شدم" و دیگری اشاره حضرت علی به یکی از آیات قرآن در واپسین لحظات زندگی‌شان است: «لمثل هذا فلیعمل العملون» یعنی "این چنین عمل می‌کنند کسانی که اهل عمل کردن هستند."

وی در سخنرانی خود با عنوان «اصل امید از دیدگاه حضرت علی(ع)» اظهار کرد: آنچه که در زندگی این مرد بزرگ جلب توجه می‌کند، این است با همه فراز و نشیب‌های زندگی، «امید و توکل به خداوند» در همه سخنان او موج می‌زند. اگر قرآن را به منظور درک آن بخوانید، متوجه لطایف بسیاری درباره اهمیت امید خواهید شد و می‌بینید که بحث امید و توکل در قرآن نیز دامنه دار است. حضرت علی(ع) نیز به عنوان فردی که پرورش یافته دامان وحی است، در سخنان خود درباره امید انسان با ایمان و یأس و ناامیدی در برابر خوف و رجاء به تفسیر و تأویل آیات قرآن پرداخته است و نگاه ایشان به این مباحث بیانگر آشنایی عمیق با ظرائف وجودی انسان است.

فرزند شهید بهشتی با بیان این مسئله که بسیار از زبان سخنرانان شنیده‌ایم که «فزت و رب الکعبه» به معنای رهایی حضرت علی(ع) از سختی‌ها و مشکلاتی است که در طول زندگی پشت سر گذاشته است، تأکید کرد: امید و توکل در نگاه امام علی(ع) و مطرح شدن سخنانی امیدوارانه از زبان ایشان، نیازمند یادآوری این مسئله است که این سخنان از زبان فردی به میان می‌آید که در طول زندگی سهمگین آزمون مرگ و زندگی در دوران پیامبر(ص) را تجربه کرده، حوادث پر تلاطم بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) و پس از آن درگذشت فاطمه زهرا(س) را هم پشت سر گذاشته است.

وی افزود: پس از آن امیرالمؤمنین علی(ع) دوران مقاومت 25 ساله را تحمل کرد که برای ایشان به معنای صبر در شرایطی بود که در چشمش خاری داشت و در گلو استخوان. پس از آن هم دوران خلیفه سوم پیش روی حضرت علی(ع) قرار گرفت، دورانی که تمام مجاهدت‌ها و خون دل خوردن‌ها تحت الشعاع فضایی آلوده به فساد و خویشاوند بازی بود و در تمام این روزها که حضرت علی(ع) تلاش خود را برای جلوگیری از وارد شدن آسیب‌های بیشتر به دین می‌کرد، انگشت اتهام به سمت او گرفتند که به دنبال کسب قدرت است و علیه خلیفه حق توطئه کرده است.

بهشتی در ادامه با رد تفسیری که معتقد است معنای جمله «فزت و رب الکعبه» به معنای رهایی از سختی‌های زندگی حضرت علی(ع) است، گفت: تأمل در معنای این جمله نشان می‌دهد که معنای آن فراتر از رهایی از سختی‌های ناشی از زندگی است و شور و شعفی که در آن موج می‌زند برآمده از احساس ناشی از یک پیروزی بزرگ است.

وی افزود: این احساس، احساس انسانی که در زندگی بر سر دوراهی‌های بسیاری قرار گرفته و در نهایت به نقطه‌ای رسیده که پیروزمندانه پشت حریف را به خاک مالیده است، اما حریف امیرالمؤمنین چه کسی بوده است؟ خود درونی؛ خودی که مادام در کشاکش با او هستیم. همان خودی که پیامبر اکرم (ص) جدال با او را جهاد اکبر می‌دانند. بر این اساس فزت و رب الکعبه به معنای پیروزی در جهاد اکبر است.

این استاد دانشگاه که در مجمع احیاء فضیلت سخن می‌گفت، درباره اهمیت «امید» در اشاره امیر المؤمنین(ع) به آیه «لمثل هذا فلیعمل العملون» گفت: در این آیه کریمه، آرامش و اطمینان به نفسی وجود دارد که اگر گوینده این سخنان را نشناسیم، ممکن است بگوییم چه ادعای بزرگی، چرا که این آیه اشاره دارد به این مسئله افرادی که می‌خواهند عمل کنند، آن گونه عمل کنند که من کردم. اما شنیدن چنین ادعایی از زبان حضرت علی(ع) نابه جا نیست، قطعا او به آنچه که گفته است عمل کرده و بر همین مبنا سخن می‌گوید.

بهشتی ادامه داد: حضرت علی(ع) در یکی از فرازهای نهج البلاغه می‌فرمایند:«تجهزوا رحمکم الله فقد نودی فیکم الرحیل» که یعنی آماده شوید، خداوند شما را رحمت کند، چون در همه ما ندای رحیل را داده‌اند. این در حالی است که برخی از ما گوش‌هایمان برای شنیدن ندای رحیل سنگین است. این جمله را علی(ع) در وهله اول خطاب خودش گفته است، فردی که با وجود تمام سختی‌ها و با وجود اینکه خستگی‌ناپذیر است، آماده رحیل و کوچ کردن است. فردی که تمام روزها و لحظاتش امید و حسن ظن به عاقبت امور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تنگ‌نظری انسان‌ها اشاره کرد و گفت: خداوند به ما رحمت واسعه خود را بشارت داده و گفته است که رحمتش بر وعده‌های عذاب پیشی خواهد گرفت، با این حال ما با تنگ نظری امیدمان را به بخشش خداوند از دست می‌دهیم. حضرت علی(ع) فردی است که سختی‌های را پشت سرگذاشته که حتی دیدن کورسویی از امید در آنها ممکن نبوده است. با وجود چنین سختی‌ها و مشکلاتی، امیدی به خداوند داشته است که بیهوده نبوده و در تعادل با خوف هدایتگر او بوده است.

بهشتی بعد دیگر شخصیتی حضرت علی(ع) را توکل دانست و افزود: ایشان در فرازی از نهج البلاغه می‌فرمایند:«لا یصدق ایمان عبد حتی یکون بما فی ید الله سبحانه اوثق منه بما فی یده» که یعنی ایمان یک بنده راستی‌آزمایی نمی‌شود مگر آنکه مطمئن باشد تمام آنچه که در اختیار دارد، در برابر آنچه که تحت اختیار خداوند است چیزی نیست. چنین بنده‌ای می‌داند که در تمامی شرایط راه خروجی وجود دارد.

 وی افزود: گفته شده «لو أن السماوات و الْأرضین کانتا على عبد رتْقا ثم اتقى الله لجعل الله له منْهما مخرجا» اگر آسمان و زمین چنان در هم بروند که گویی همه راه‌ها بسته است و بنده همچنان تقوا بورزد، خداوند از این تنگنا راه خروجی برای او در نظر گرفته است. بنده‌ای که چنین اعتقادی به خداوند داشته باشد، یأس و ناامیدی نمی‌شناسد.

این مدرس فلسفه در دانشگاه تهران با بیان این مسئله که اهمیت امید در زندگی تنها  در عرصه دین مطرح نیست و در مباحث انسان شناسی و آنتروپولوژی نیز مطرح است، گفت: یکی از مباحث جالب در انسان شناسی پرداختن به ویژگی های انسانی است که او را از سایر موجودات متمایز می کند.  در سنت فلاسفه یونان وجه ممیزه انسان ناطق بودنش در نظر گرفته شده و برخی سنت های فکری دیگر انسان را به عنوان موجودی سازنده نامیده اند که جز آنچه در طبیعت است ساخته دست اوست.

وی اضافه کرد: کستلر انسان را تنها موجودی نامیده که توانایی خندیدن و گریه کردن دارد. گروهی دیگر انسان را موجودی سیاسی و مدنی دانسته و گروهی دیگر موجودی دارای ملاحظات اقتصادی، اما به زعم گروهی از اندیشمندان، ویژگی اختصاصی انسان امیدوار بودن اوست.

بهشتی تصریح کرد:انسان از امید ساخته شده است. اگر امید را از انسان بگیریم، انسانیت را از او گرفته ایم. بر همین اساس هیچ ظلم و ستمی بالاتر از این نیست که امید را از انسان ها بگیریم. نباید فکر کنیم ظالم تنها کسی است که آبروی یک فرد را ببرد یا به مقام یک فرد ضربه بزند.  کسی  که شعله امید را در دل کسی خاموش کند، بزرگترین ظلم را در حق او کرده است.

وی با تاکید بر این نکته که امید ستون جهانی است که ساخته دست انسان است، گفت: کسانی که می خواهند انسانها را در یک وضعیت خاص نگه دارند و به آنها بگویند راه خروجی از این وضعیت متصور نیست، ظالم هستند. امید چیزی است که انسان را به سوی آینده هدایت می کند. 

فرزند آیت الله شهید بهشتی ادامه داد: در قرآن آمده است: «بل یرید الانسان لیفجر امامه» یعنی: "انسان می‌خواهد پیشاروی خود را بشکافد"، انسان موجودی است که اگر پیشاروی او را ببندیم نمی‌تواند به بسته شدن راه رضایت دهد و این خصوصیتی است که خداوند به او عطا کرده است. انسان موجودی متناهی است که مدام در پی آن است که با درک تناهی خودش دیواره تناهی‌ها را بشکند و این مسیر برای او پایان ناپذیر است.

مدرس فلسفه دانشگاه تهران در ادامه به سخنی از ابن عربی اشاره کرد و گفت: در سنت فلسفی ما در وصف انسان پرسش و پاسخی از زبان ابن عربی آمده که تفکر در آن برای فهم بحث ما درباره امید، اهمیت دارد. ابن عربی می‌پرسد انسان چیست؟ و سپس در جواب می‌گوید:«انسان وقت است.»  در قرآن نیز آمده است: «هل أتی علی الانسان حین من الدهر لم یکن شیئا مذْکورا» آیا به انسان لحظه‌ای از دهر داده نشده در حالی که هیچ چیز نبود؟

بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود انسان را موجودی «آینده‌دار» دانست و افزود: انسان نه فقط توسط گذشته و حال، بلکه از طریق آینده نیز تعین پیدا می‌کند. جالب اینکه در آموزه‌های دین اسلام، آینده مشمول گذشته و حال است. یکی از امتیازاتی که انسان دین‌دار نسبت به دیگران دارد، نوعی امید نسبت به گذشته است. به عنوان مثال در دعای روز دوشنبه می‌خوانیم که انسان درباره اعمالی که در گذشته مرتکب شده سخن می‌گوید و ضمن آنکه از عدم توانایی خود برای جبران کردن گذشته حرف می‌زند، از خدا می‌خواهد او را از تأثیر ناخوشایند این اعمال نادرست برهاند.

وی تصریح کرد: تنها یک انسان امیدوار می‌تواند درباره قطع تأثیرات اعمال نادرستی که در گذشته مرتکب شده بر حال و آینده او مطمئن شود و تنها خداوند است که می‌تواند چنین درخواستی را اجابت کند.

بهشتی در ادامه بحث، به امید در نگاه حضرت علی(ع) بازگشت و گفت: ممکن است برخی امید را یک ذهنیت واهی بدانند و بگویند انسان امید را می‌سازد تا در تنگناها توانایی ادامه مسیر را داشته باشد، این افراد معتقدند امید نوعی خوش‌بینی بی‌جاست. این در حالی است که امید و رجائی که در سخن امام علی(ع) دیده می‌شود، مصنوعی و ساختگی نیست؛ امید امیرالمؤمنین(ع) ناشی از تکیه او به خداوند است و ریشه در شناخت دارد، نه جهل.

این مدرس فلسفه افزود: توجه به فرازی از نهج البلاغه برای فهم مبنای امیدی که حضرت علی(ع) از آن بهره می‌برد، لازم است. ایشان می‌فرمایند: بارالها، تو انس کسانی هستی که انس می‌ورزند (کسانی که اولیای تو هستند) و تو کسی هستی که برای متوکلان حاضرترینی. اولیای تو از روی آگاهی امور خود را به تو واگذار کرده‌اند نه از روی رخوت و تنبلی یا از سر جهل. خدایا تو دامنه تأثیر نگاه‌های آنها را می‌دانی و اسرار انسان‌هایی که اولیای تو شده‌اند نزدت آشکار است. وقتی که غربت و دوری آنها را به وحشت می‌اندازد، یاد تو دوباره آنها را به تو نزدیک می‌کند و وقتی مصیبتی به ایشان وارد می‌شود به تو پناه می‌آورند، آنها می‌دانند که زمام تمامی امور به دست توست و محل صدور تمام امور قضا و تقدیر تو است.

وی با بیان این مسئله که چنین سخنانی از زبان حضرت علی(ع) نمایانگر میزان یقین ایشان درباره خداوند است،بیان کرد: یقین به معنای دانشی است که در آن هیچ تزلزلی راه ندارد و می‌دانیم که خلافش محال است. یقین هم مراتبی دارد و حتی پیامبران نیز در میزان یقین با یکدیگر متفاوت هستند، اما شخصی که یقین داشته باشد همه چیز با استمداد از خداوند ممکن می‌شود، هیچ وقت مأیوس نخواهد شد.

بهشتی در پایان گفت: امیدی که حضرت علی(ع) با وجود همه فراز و نشیب‌های زندگی از آن برخوردار بود، حاصل معرفت و شناختی عمیق نسبت به خداوند از یک سو و خود به عنوان بنده خالص، تلاشگر و صادق در راه خدا از سوی دیگر است و در این شب عزیز از خداوند می‌خواهیم گوشه‌ای از چنین معرفتی را به ما عطا کند.





لازم به ذکر است در مراسمی که در شب نوزدهم قدر در مجمع احیای فضیلت برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین محمد مقدم احیا را به جا آورد. در شب‌های بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان نیز حجت الاسلام و المسلمین سروش محلاتی و غلامرضا ظریفیان به سخنرانی خواهند پرداخت.




تکمیل پروژه ها و تعهدات دولت قبل به ۱۹ سال زمان نیاز دارد

معاون پشتیبانی و امور استان های سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: تکمیل پروژه ها و تعهدات دولت قبلی با وضعیت اعتباری و تخصیص های سال ۹۱ حدود ۱۹ سال زمان نیاز دارد.

به گزارش آفتاب علیرضا صالح شنبه شب در جلسه شورای اداری خراسان رضوی در بررسی دو مقطع زمانی یعنی سال ۸۴ و ۹۲ گفت: درپیوست شماره یک قانون بودجه سال ۹۱حدود ۱۳۰۰ طرح عمرانی وجود داشت که تکمیل آنها نیازمند ۶۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار بود.

وی عنوان کرد : اگر همین پروژه ها و تعهدات به همین میزان محدود می شد می توانستیم با همان تخصیص هایی که طی سال ۹۱ صورت گرفته بود تحقق دهیم و عملا کل تعهدات باقی مانده از دوره های قبل را ظرف ۴،۵ تا پنج سال به انجام رساند.

وی ادامه داد : اما تعداد این پروژه ها در سال ۹۲ به یکباره از ۱۳۰۰ مورد به دو هزار و ۹۰۰ طرح افزایش یافت که برای تکمیل آنها حداقل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز است که بر مبنای تخصیص اعتبارات در سال ۹۱ تکمیل آنها حدود ۱۹ سال زمان می برد.

وی اظهار کرد: در واقع زمانی که دکتر روحانی دولت را تحویل گرفت برای ۱۹ سال آینده آن تعهد ایجاد شده و تصمیم گرفته شده بود و دولت ناچار به پیگیری انها بود.

صالح با بیان اینکه عمده این طرح ها در استان ها و در جریان سفرهای استانی شروع شده بود گفت: طرح هایی که هزینه های ۵۰ و ۱۰۰ میلیارد تومانی دربر داشت اما با اعتبار ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون تومان اجرایی شده بود.
وی گفت : به منظور اقدام موثر در این حوزه بر اساس دستور رئیس جمهوری به سازمان مدیریت و برنامه ریزی مقرر شد در سفرهای استانی ، پروژه جدیدی به جز طرح های دارای ضرورت بالا شروع نشود که هنوز هم در این حوزه ورود نکرده ایم و طرح ها و پروژه هایی را محور قرار دادیم که در همین دولت به انجام برسد.


وی ادامه داد: طی ۱۹ سفر رئیس جمهور فقط طرحها و پروژهایی مصوب شد که دو شرط اصلی را داشته باشد نخست انکه تخصیص اعتبارات آنها ۱۰۰ درصد باشد و تعهدی که برای سال های بعد برای انجام آنها داریم حتی اگر وضعیت اعتباری نامناسب باشد به طور کامل تخصیص یابد.

وی افزود : بر این مبنا در سال ۹۳ با وجود افت شدید قیمت نفت و کاهش درآمدها به یک سوم باز هم اعتبارات تملک دارایی را کاهش ندادیم.

به گفته وی، در سال ۹۰ حدود ۱۱۸میلیارد دلار درآمد نفتی کشور بود که در سال ۹۳ به ۳۰ میلیارد دلار کاهش یافت ضمن انکه تبدیل این بودجه نیز به نقدینکی و دسترسی به ان دشوار بود.

معاون پشتیبانی و امور استانها سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود :از سویی در لایحه بودجه سال ۹۳ نیز ۲۴۶ طرح عمرانی که در پیوست شماره یک بود و پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد داشت برای تکمیل ان اعتبار گذاشتیم .

صالح گفت: سال ۹۳ با این سیاست دولت در لایحه بودجه ۹۱ و همراهی مجلس شورای اسلامی توانست ۲۴۶ طرح را از پیوست بودجه حذف کرده و به انجام برساند.

وی خاطر نشان کرد: به منظور ایجاد عدالت برای سال ۹۴ مبنای توزیع اعتبارات دربحث پروژه های نیمه تمام علاوه بر میزان پیشرفت فیزیکی توازن منطقه ای هم مبنای عمل خواهد بود.

وی ادامه داد: در عین حال امسال علی رغم کاهش اعتبارات دولت ؛ اعتبارات حوزه محرومیت زدایی در پهنه کشور ۵۰ درصد افزایش یافته است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی عنوان کرد: یکی از قول هایی که رییس جمهوری در زمان تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرد احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود که کاملا در زمان مناسب خود محقق شد.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه یکی از شعارهای اساسی دولت قانونگرایی است باید بسترهای این قانون و قانونی بودن تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها ایجاد می شد که در این راستا در ماده ۴۴ قانون الحاق بخشی از مقررات به قانون تنطیم دو ۱۳ اسفند ماه سال گذشته توسط مجلس به دولت ابلاغ شد و رئیس جمهور نیز اواخر اسفند ماه آن را برای اجرا به دستگاه ها ابلاغ کرد.

صالح خاطر نشان کرد: از فروردین ماه نیز سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استان ها و سطح کشور شکل گرفت، ضمن آنکه انحلال این سازمان در سال ۸۶ در کشور و نیز استان ها خلاف قانون بوده است.

وی با اشاره به شکل گیری سازمان مدیریت و برنامه ریزی در سطح کشور و نیز استان ها افزود : سازمان مدیریت و برنامه ریزی با آنچه که در زمان انحلال بوده متفاوت است و نخستین ویژگی آن این است که تشکیلات آن بسیار کوچکتر از قبل شده است.

صالح اظهار داشت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه سالانه باید سه درصد دستگاه ها کوچک تر شوند که در این راستا سازمان جدید نسبت به زمانی که منحل شد ۳۰ درصد کوچکتر شده و سه هزار و ۴۰۰ پست سازمان در سال ۸۶ در ۳۱ استان کشور هم اینک به دو هزار و ۱۸۷ پست سازمانی رسیده است.



اختلاس‌های دولت گذشته اسباب شرمندگی است/هرکس دستش می‌رسید پول برمی‌داشت

 آیت‌الله یثربی رییس حوزه علمیه کاشان در پاسخ به این سوال که «اگر شما امروز بخواهید برای حجاب تصمیم بگیرید به حجاب اختیاری رای می‌دهید یا حجاب اجباری» گفت: «ممکن است سلیقه ها برای اجرا متفاوت باشد».

 

به نوشته شفقنا، آیت الله یثربی که در جمع خبرنگاران و در ضیافت افطار سخن می گفت در ادامه پاسخ خود توضیح داده است: «هر چه در عصر حضرت رسول صل الله علیه و آله تتبع کردم چیزی پیدا نکردم که حضرت، مردم را مجبور به پوشش کرده باشند و اگر ما آن سیره ها را مد نظر قرار دهیم وجهی برای الزام و اجبار نمی بینیم. مگر اینکه بگوییم شرایط زمانی متفاوت است. گاهی شرایطی وجود دارد که حاکم تشخیص می‌دهد اگر جلوی یک مورد را نگیرد باعث خسارت عمده‌ای به جامعه می شود و عفت جامعه را مخدوش می‌کند. »


وی افزوده است: «ما قبل از انقلاب بی حجابی داشتیم اما به بدی امروز نبود یعنی تفاوت چندانی با آنچه امروز می‌بینیم نداشت. البته گاهی به شهرهای شمالی که نگاه می‌کردیم خیلی بی مبالاتی زیاد بود و این واقعا برای فرزندان ما مخاطره آمیز بود».


وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حضور زنان در ورزشگاه ها هم یادآور شد: «نفس تفریح و تفرج اولا و بالذات مباح است مگر اینکه بگوییم عوارض منفی دارد که من این را بلد نیستم و آقایانی که اداره کننده کارند باید به این مساله پاسخ بدهند».


آیت الله یثربی ادامه داد :اگر بگوییم حضور خانم ها در هر مجلس عمومی اثر منفی دارد باید این اثر همه جا باشد. در این جمع هم الان چند خانم حضور دارند پس باید بگوییم حضور نداشته باشند؟!


حکم اولیه حضور خانم ها در محافل عمومی مثل حکم حضور آقایان در این محافل است و تفاوتی با هم ندارد مگر عوارضی بر آن مترتب شود. کسانی که به عدم جواز حکم می کنند لابد آن طرف سکه را می بینند که ما درست بلد نیستیم ببینیم.


این استاد حوزه ادامه داد: ما این قدر ارزان گرفته ایم که به هرکسی که یک مقدار شال دور سرش پیچیده است آیت الله می گوییم. تا ما یادمان است به علامه حلی آیت الله علی الاطلاق می گفته اند. علامه ای که اگر تالیفات او را به چاپهای موجود بخواهیم جمع کنیم شاید صد جلد کتاب بشود و آن هم نه کتاب رو نویسی و روزنامه نویسی؛ کتاب عمیقی که هر ورق آن نیاز به چند روز فکر دارد.


آیت الله یثربی با انتقاد از کمرنگ شدن اخلاق در جامعه گفت: وظیفه‌ای که ما داریم انتقال معارف دین به مردم است و مابقی امور در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرد. من در جلسه با خانم‌های مبلغ در جمعه آخر شعبان گفتم که ما قبلا سنتی داشتیم که در هر خانه‌ای هر هفته جلسه‌ای داشتند و یک روحانی مسئله و حدیثی می‌گفت و روضه‌ای می‌خواند. هم انتقال مسائل اولیه به خانواده‌ها بود و هم محل دید و بازدید. الان زنان مسائل اصلی را نمی‌دانند چون یا مسجد نمی‌آیند و یا نمی‌خوانند و روحانیون هم توضیح نمی‌دهند.


رئیس حوزه علمیه کاشان در پاسخ به این سوال که آیا دخالت مداحان در بحثهای سیاسی را جایز می دانید گفت: ما دخالت هر غیر متخصصی را در غیر حوزه تخصصی اش جایز نمی دانیم. آیت الله یثربی در پاسخ به سوالی درباره اختلاس های دولت گذشته گفت: «واقعا اسباب تاسف و سرافکندگی و شرمساری است. شرایط به گونه‌ای شده که انگار هر کس دستش به هر جایی می‌رسید برمی‌داشت. کسانی را می‌شناسم که سال 84 یا 85 به اینجا می‌آمدند که ما واسطه شویم برای دو میلیون وام. الان خبر می‌رسد که همین‌ها چندین برج در تهران دارند! این گونه افراد هستند که تلاش می‌کنند فردی را برای نمایندگی معرفی کنند تا بتوانند به این فعالیت‌ها ادامه دهند.»


او در پاسخ به این سوال که «آیا انتظارات‌تان از دولت روحانی برآورده شده است» توضیح داد: برای قضاوت درباره یک اتفاق سیاسی باید کلان‌نگر باشیم و نسبت به موضوع اشراف داشته باشیم. همین سوالاتی را که امروز در این جلسه مطرح شد سه سال قبل نمی‌شد آزادانه مطرح کرد. ضمن این که ما نباید به انتخاب خود بسنده کنیم بلکه باید از انتخاب و برنامه‌های دولت حمایت کنیم.


رییس حوزه علمیه کاشان گفت: در جلسه‌ای که برای والده دکتر ظریف در کاشان داشتیم، ایشان خیلی تشکر کردند و بنده به ایشان گفتم شما از این مردم تشکر کنید و تشکر شما از مردم این است که به دکتر روحانی بگویید بدنه مردمی‌یی که به شما رای داده‌اند استحقاق کمک کردن دارند و باید بیش از اینها به آنها توجه کرد.

آیت الله یثربی در پایان هم یادآور شد: ما سال‌های زیادی را دیده‌ایم ولی هیچ‌وقت وضعیت جامعه مانند امروز نبوده است. چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب حتی در شرایط سخت جنگ هم این گونه نبود که در ده سال اخیر این قدر محتاج و نیازمند دیدیم. ما نباید شعار بدهیم و بگوییم پیشرفت کرده ایم بلکه ببینیم که چه چیزی غنی شد که الان این همه فقیر داریم می‌بینیم.



بنشینید، مضطرب میشوید!

طبق یافته محققان، زیاد نشستن در کنار مضرات بسیار زیادی که برای سلامت دارد موجب ایجاد اضطراب هم می شود.


به گزارش خبرنگار مهر، مطالعات قبل نشان داده است که تماشای طولانی تلویزیون، بازی های ویدیویی و کامپیوتری، استفاده از اینترنت و سایر کارهایی که موجب شود فرد مدت زیادی بنشیند با بروز مشکلات سلامتی مانند چاقی و بیماری های قلبی، پوکی استخوان، دیابت نوع ۲ و حتی سرطان همراه است. حال یک مطالعه جدید نشان داده است که این کارها می توانند میزان اضطراب فرد را هم زیاد کنند.

اضطراب شایع ترین بیماری ذهنی است که می تواند موجب اختلالات جدی در کارکرد مغزی فرد شود. محققان با بررسی ۸ مطالعه قبلی که سعی در مشخص کردن ارتباط بین انجام کارهای نشسته و میزان اضطراب داشتند متوجه شدند که در ۷۸ درصد مطالعات این ارتباط مثبت بوده است.

مطالعات قبلی ارتباط بین زیاد نشستن و افسردگی را هم نشان داده است. در کسانی که زیاد می نشینند و یا کارهای خود را بیشتر در حالت نشسته انجام می دهند احتمال بروز افسردگی هم بیشتر است.

به نظر می رسد بدن انسان برای حرکت کردن درست شده است و هرگونه انحراف از این وضعیت که کدهای ژنتیکی بدن بر اساس آن تعریف شده اند موجب اختلال در هماهنگی قسمت های مختلف و در نتیجه بروز بیماری می شود.




عشق در نگاه اول خطرناک است؟

متاسفانه با سرعتی که زندگی پیدا کرده است، صبوری در فرهنگ ما از بین رفته است.


عصر ما عصر سرعت و عجله است، با شتاب به سر کار می رویم، ار محل کار به سمت فست فودها می دویم، از فعالیتی به فعالیت دیر می رویم و حتی به سختی برای تازه کردن نفسمان می ایستیم.

متاسفانه با سرعتی که زندگی پیدا کرده است، صبوری در فرهنگ ما از بین رفته است. می خواهیم هر چیزی در لحظه اتفاق بیفتد. پر سرعت ترین اینترنت را می خواهیم، می خواهیم در لحظه عکس ها و ویدئوهایمان را به اشتراک بگذاریم، طاقت صبر برای هیچ چیز را نداریم. همراه با این روال سرعت عاشق شدن نیز بالا رفته و عشق در نگاه اول به امری طبیعی تبدیل شده است. با این حساب زمان آن رسیده است که خطرات عشق در نگاه اول را بررسی کنیم.


1. زمان کافی برای تست شخصیت وجود ندارد


زمانی که با عجله وارد یک رابطه می شویم، زمان کافی برای شناخت طرف مقابل، به ویژه خصوصیات درونی او، نخواهیم داشت. هر کسی می تواند برای مدتی کوتاه ماسک به چهره بزند و جنبه های منفی شخصیت خود را مخفی کند، و تنها با گذشت زمان و از راه آزمون و خطا است که می توانید شخصیت واقعی طرف مقابل را بشناسید. اگر زمان کافی برای شناخت طرف مقابل صرف نکنیم ممکن است وارد موقعیتی دشوار و یا حتی خطرناک شویم.


2. اسیر احساسات خود می شویم


هر کسی از آغاز یک رابطه جدید لذت می برد، تب و تاب یک رابطه تازه و هیجانات احساسی ناشی از آن باعث می شود احساسات عنان عقل و منطق را به دست بگیرند و آن را از کنترل شما خارج کنند و به شما بگویند که چکار کنید و چکار نکنید. خاصیت جادویی عشق، با وجود تمام زیبایی هایی که دارد می تواند ما را به سمت کارهای عجولانه و یا حتی احمقانه هدایت کند.


3. ایجاد یک پایه محکم از طریق دوستی نادیده گرفته می شود


زمانی که یک زوج بر اساس احساسات و جذابیت ظاهری به سرعت وارد یک رابطه می شوند، فرصتی برای به وجود آمدن رابطه دوستی وجود ندارد. بدون رابطه دوستی، که به عنوان چسب یک رابطه عاطفی عمل می کند و طرفین را در کنار هم نگاه می دارد، پس از فروکش کردن احساسات شدید جذابیت ظاهری، رابطه حالتی سطحی به خود می گیرد.


4. اجازه می دهیم شیفتگی ویژگی ها و شخصیتمان را کنترل کند


زمانی که در حالت شور و شیدایی عشق در نگاه اول به سر می بریم کنار گذاشتن رویاها و ارزش های خودمان بسیار ساده خواهد بود. اما زمانی که واقعیت زندگی قدرت خود را باز می یابد، نمی خواهیم کسی را در کنار خودمان ببینیم که برای خواسته ها و ارزش هایمان احترام قایل نیست، یا با کسی باشیم که از همان کارهایی که ما دلمان می خواهد انجام دهیم لذت نمی برد.


5. مشکلات موجود را نادیده میگیریم


هر زوجی در نقطه ای از زمان با یک سری چالش ها ومخالفت ها و مشکلات مواجه می شود که نیاز به رسیدگی و بررسی دارند. اما زمانی که با سرعت و هیجان عاشق می شویم مشکلات را نادیده می گیریم و برای همه چیز بهانه تراشی می کنیم. از کنار مسائل موجود رد می شویم و چشممان را بر روی آنها می بندیم، تا جایی که این مشکلات آنقدر روی هم جمع می شوند که دیگر هیچ راهی برای حل کردن آنها وجود نخواهد داشت.


6. احساس رضایتمندی دروغین داریم

زمانی که در نگاه اول عاشق می شویم، احساس می کنیم که رابطه ما خاص و متفاوت با دیگران است. این حالت به نوبه خود باعث می شود باور کنیم که عشق ما شکست ناپذیر است و برای این رابطه آفریده شده ایم و بدون تلاش زیادی عشقی ابدی خواهد بود. چنین حالتی باعث می شود که تلاش فراوانی که برای حفظ یک رابطه سالم و طولانی مدت ضروری است را نادیده بگیریم و بدین ترتیب قدم در راه نابودی رابطه خود بگذاریم.




لبخند شما شخصیتتان را لو می دهد!

ارزیابی‌های جهانی نشان می‌دهد که حالات چهره می‌تواند بر روی جنبه های رفتار عاطفی اثر بگذارد.

 زمانی که افراد به دلیل خوشحالی و شادی خود لبخند بر روی لبانشان جاری می‌گردد، باعث می شود که این احساس را به دیگران نیز انتقال دهند.


مطالعات اخیر انتشار یافته در مجله PANS ارتباطی را بین لبخند و تفاوت‌های فرهنگی افراد دانسته و بر این باور است افراد ساکن در کشورهایی که سیل عظیمی مهاجر به آن هجوم آورده است،‌از شانس بالاتری برای لبخند زدن برخوردار هستند.

به عبارت دیگر لبخند کمک می‌کند تا سد زبان بین ملت‌ها شکسته شود احساسات یک پدیده جهانی می‌باشد که افراد با هر فرهنگی درواکنش به حوادث مشابه آن را تجربه می‌کنند. همچنین هنجارهای فرهنگی بر روی احساسات مورد انتظار افراد تاثیر گذاشته و آنها را تنظیم می‌کند.

700 نفر از 9 کشور من جمله آمریکا، ژاپن و فرانسه مورد آزمایش قرار گرفتند و شمار مهاجرین به این کشورها مورد مقایسه واقع شدند.

نتایج روانشناسی لبخند این آزمایش نشان می‌دهد، کشورهایی که میزان مهاجرین بالایی دارند نسبت به سایرین لبخند را به عنوان یک حرکت دوستانه تفسیر می‌کنند.

باید گفت که هر فرهنگ و احساسات را نمی‌توان از هم جدا کرد، چرا که فرهنگ به طور مجزایی بر روی احساسات اثرگذار است لذا فرهنگ عاطفی یک کشور سرنخی است که نشان می‌دهد چرا گروهی از افراد به روشی خاص رفتار می‌کند.