تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

خواص کیـوی ؛دوست روزهای سرد

زادگاه کیوی کشور پهناور چین است. زمانی که این میوه در ابتدای قرن بیستم به کشورهای دیگر مانند آمریکا، فرانسه و غیره راه پیدا کرد آن را «انگور چینی» لقب دادند.این میوه ترش و شیرین طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارد و یکی از میوه‌های فوق‌العاده برای فصل سرما محسوب می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به گلچینی از خواص کیوی. با ما همراه باشید. 
 
ارزش غذایی کیوی

کیوی از 80 درصد آب تشکیل شده و یک میوه کم کالری محسوب می‌شود. در واقع 100 گرم از این میوه حدود 47 کیلوکالری به بدن می‌رساند. با مصرف یک عدد کیوی 10 گرم گلوکز و فروکتوز به بدنتان می‌رسد که خیلی زود هم جذب می‌شوند. کیوی یک میوه بسیار کم چرب است. در هر 100 گرم از این میوه حدود 6/0 گرم چربی وجود دارد که آن هم در دانه‌های سیاه ریز آن نهفته است. این چربی‌ها هم از نوع اسیدهای چرب امگا 3 هستند که برای مقابله با پیری پوست لازم و ضروری‌اند. هر 100 گرم کیوی 3 میلی‌گرم ویتامین E و 05/0 میلی‌گرم ویتامین پیش ساز A به بدنتان می‌رساند. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی این میوه برای مقابله با بیماری‌های مختلف به خصوص پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی مفید است. اگر می‌خواهید قلبتان خوب کار کند کیوی را دریابید.

 برای آن‌هایی که اهل میوه نیستند

 کیوی یک منبع فوق‌العاده برای ویتامین C محسوب می‌شود. در واقع هر 100 گرم از این میوه حدود 80 تا 100 میلی‌گرم ویتامین C دارد برای همین اگر اهل میوه و سبزیجات نیستید سعی کنید حتماً روزانه یک عدد کیوی را میل بفرمایید. علاوه بر این اگر خدای نکرده سیگار می‌کشید نیز باید حواستان بیشتر به میزان ویتامین C بدنتان باشد. شما هم سعی کنید حتماً هر روز یک عدد کیوی میل کنید. مصرف روزانه این میوه برای خانم‌هایی که تحت درمان هورمونی استروژن هستند نیز توصیه می‌شود به خاطر اینکه این داروها میزان ویتامین C بدن را کاهش می‌دهد. باید بدانید اگر ویتامین C بدنتان کم باشد سیستم ایمنی‌تان به مشکل بر می‌خورد و خیلی زودتر از آنچه تصورش را می‌کنید بیماری به سراغتان می‌آید. باید بدانید که برخلاف میوه‌های دیگر میزان ویتامین C موجود در کیوی بعد از چیده شدن از درخت تغییر زیادی نمی‌کند. در واقع پوست زبر این میوه از تماس با اکسیژن هوا و از بین رفتن ویتامین‌های آن جلوگیری می‌کند. البته این خاصیت محافظتی به دلیل وجود اسیدهای ارگانیکی مانند اسیدسیتریک و اسیدمالیک هم هست. وجود ویتامین‌های گروه B به خصوص ویتامین B6 و B9 برای سیستم عصبی ما فوق‌العاده است.

پتاسیم و منیزیم

کیوی سرشار از مواد معدنی است. یعنی هر 100 گرم کیوی 700 میلی‌گرم از این مواد معدنی دارد. مصرف روزانه یک عدد کیوی مواد معدنی مورد نیازتان را تامین می‌کند. میزان بالای پتاسیم موجود در این میوه (300 میلی‌گرم) برای تقویت و حفاظت از سیستم قلبی عروقی و به خصوص کنترل فشارخون بسیار مفید است. اگر شما هم جزو افرادی هستید که بعد از تابستان خیلی دیرتر با فصل سرما اخت می‌شوید کیوی را دریابید. به خاطر اینکه سرشار از منیزیم است. این ماده معدنی باعث تقویت و احساس آرامش شده و با عوامل ناشی از خستگی عصبی صبحگاهی یا سردرد مقابله می‌کند. اگر دچار بی‌خوابی هستید نیز کیوی و منیزیم آن به دادتان می‌رسد. علاوه بر اینها کیوی منبع فسفر (37 میلی‌گرم)، کلسیم (27 میلی‌گرم) و همچنین آهن (4/0 میلی‌گرم)، مس (14/0 میلی‌گرم)، زینک (12/0 میلی‌گرم) و منگنز (1/0 میلی‌گرم) می‌باشد.

دوست تناسب اندام

 یادتان باشد که کیوی سرشار از فیبر است. یعنی 5/2 گرم فیبر برای هر 100 گرم کیوی. این میوه حاوی دو سوم فیبرهای غیر محلول در آب مانند سلولز و یک سوم فیبرهای محلول در آب مانند پکتین است. این میزان فیبر برای مقابله با یبوست بسیار مناسب است و برای افرادی که روده‌های حساسی دارند نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند. فیبرها برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، کنترل دیابت نوع دو و ایجاد احساس سیری موثر‌ند. اگر دغدغه تناسب اندام دارید بدانید که یک عدد کیوی می‌تواند میان‌وعده مناسبی باشد. چون به خوبی سیرتان می‌کند و اجازه نمی‌دهد ریزه‌خواری کنید.

نقدپذیری شاکله‌ای از فرهنگ!

نهادینه شدن فرهنگ به دورانی پایبند است که با عبور از مرحله گذار بتواند، بخش قابل توجهی از جامعه را در بر بگیرد. اینکه در جامعه ما به رغم وجود فرهنگ، با غنای چند هزار ساله همچنان برخی از نپذیرفتن نقد بر حذر هستند؛ ریشه در اعماق تفکراتی دارد که ساختار زندگی را چیدمان می‌کند.


اینکه سخن از نقد پذیری و انتقاد سازنده همچنان یکی از مصادیق زبانزد سیاست ورزان به شمار می‌رود؛ مسلما نشان از عدم نقدپذیری در جامعه دارد که هر کس طالب آن نخواهد بود؛ خصوصا کسانی که سری در قدرت دارند و یا دستی به ثروت!


با ژرف اندیشی در ماهیت‌مان، پوشیده نیست که هر کدام از انسان‌ها، خوی یک‌سویه نگری‌ها را دارند. اینکه نقد در جامعه می‌تواند شرایط را برای بهبود نابخردی‌ها سامان دهد و مانعی برای قانون گریزی‌ها شود، بر کسی پوشیده نیست؛ اما انتقاد تا چه سطحی و با چه ابزاری قابل رویت و دفاع خواهد بود؟! مسلما برای چینی امری باید نقد پذیری را از خود آغاز کرد و به جامعه انتقال داد. وقتی از قبول اشتباهات، طفره می‌روند و خود را تافته‌ای جدا بافته می‌دانند، مطمئنا نمی‌توان جایگاهی برای بیان اشتباهات تبیین کرد؛ چراکه مردم، پذیرفتن انتقاد را همیشه به سطوح بالای جامعه یعنی در میان مسئولان و مدیران کلان سیاسی سوق می‌دهند، در صورتی که این می‌تواند دلیلی برای فرار از اشتباهات و عدم مسئولیت پذیریشان باشد. آنچنان که مسئولان در هر حوزه‌ای که باشند، از میان مردمی سر برآورده‌اند که رابطه‌های نهادینه شده میان مردم، فرهنگ آن جامعه را ساخته است.


با ماشینی شدن و مدرنیزاسیون در تمامی سطوح زندگی، بیراه نیست که تعامل و ارتباطات به سمتی حرکت کند که هزاره سوم را به دنیای ارتباطات و انفجار اطلاعات بخوانند. در این راستا، نزدیکی و تساهل ارتباطات و همچنین استفاده از تمامی امکانات، شرایطی را مهیا ساخته تا پایه‌های دموکراسی در تمامی حوزه‌های زندگی، بخشی لاینفک را اجرا کند. با چنین وجوهی، نقد در جایگاهی فرا‌تر قرار گرفته و پایه‌های دموکراسی را مستحکم می‌کند تا افراد مجبور به شنیدن و جواب دادن به اعتراضات و سوالات باشند. اینکه نقد بخواهد منصفانه و یا یک جانبه باشد به فرهنگی باز می‌گردد که در جهت ارتباطات انسانی شکل می‌گیرد. با این تفاسیر انتقاد پذیری برای تعامل در هر سطوحی به فرهنگ شاخص هر جامعه‌ای ختم می‌شود.


به قلم : میلاد شویکلو

چاپ شده در روزنامه آرمان امروز ؛ 30 آذر 92


تکنولوژی قابل انکار نیست

مبارزه با پدیده‌های جدید و تکنولوژی‌های نو، موضوع تازه‌یی در کشور ما نیست. هرازگاهی شاهد این قضیه هستیم که هر زمانی که پدیده جدید ارتباطی وارد این کشور شده است، نخستین قدم در مواجهه با آن، کنترل و حتی در مواقعی قطع آن بوده است.


نباید فراموش کرد که در این کشور قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با پدیده تلویزیون و بعد از آن نیز با سایر پدیده‌های ارتباطی نظیر ویدیو و ماهواره و حتی اینترنت هم از این دست مبارزه‌ها شکل گرفته است. البته به دنبال این نیستم که بگویم وی‌چت خوب است یا نه، فیس بوک درست است یا غلط؟ بلکه معتقدم ما قبل از اینکه روش مبارزه را در پیش بگیریم بهترین راهکار این است که روش شناخت را در پیش گرفته و در گام نخست ابعاد مثبت و منفی هر پدیده را ببینیم و سپس نسبت به آن تصمیم‌گیری کنیم. صرف اعلام کردن ممنوعیت وی‌چت و حتی فیس‌بوک راه جدیدی پیش روی ما نخواهد گذاشت و شرایط را تغییر نمی‌دهد، بلکه تنها یک تاخر فرهنگی و زمانی ایجاد می‌کند که در این روند یک سری سرمایه‌های مادی و معنوی از بین رفته و در واقع تلف می‌شود.


در میان مهم‌ترین ویژگی‌های تکنولوژی‌ها که آنها را به جزیی جداناشدنی از زندگی امروزی تبدیل کرده است می‌توان به این ویژگی مهم اشاره کرد که تکنولوژی، به ذات خود قابل انکار کردن نیست؛ چه تکنولوژی ارتباطی باشد، چه بقیه تکنولوژی‌ها. خصوصیت دیگر تکنولوژی‌ها این است که خود را به انسان‌ها تحمیل کرده و ما را ناگزیر از استفاده از آنها می‌کنند. یادمان نرود که در مبارزه با اینترنت نیز ابتدا به ساکن همین روند مخالفت‌ها و برخوردها را شاهد بوده‌ایم اما بعد از مدتی مشاهده شد که در مواردی چون هدفمندی یارانه‌ها، سهمیه‌بندی بنزین و حتی نیازهای اولیه مردم را اجبارا باید از طریق اینترنت اقدام کرد. این ویژگی‌ها در ذات تمامی تکنولوژی‌ها وجود دارد و غیرقابل انکار است.


بهترین راه در مقابله با تکنولوژی‌های نوین که قطعا وی‌چت آخری آن نیست و نخواهد بود و بعد از آن نیز شاید باید شاهد شکل‌گیری عینک گوگل نیز باشیم و چیزهایی شبیه به آن، آشنا ساختن و بالا بردن شناخت و سواد رسانه‌یی مردم ایران است.


اما متاسفانه رسانه ملی و رسانه‌های دیگر کشور از واقعیت‌های دنیای فناوری ارتباطات فرار کرده و به جای اینکه به مردم راه استفاده درست از رسانه‌ها را یاد بدهند و سطح سواد رسانه‌یی آنها را بالا ببرند بحث مقابله ابتدایی را در پیش می‌گیرند.

امیدوارم وی‌چت نیز به سرنوشت ویدیو و اینترنت دچار نشود. ما باید این را بدانیم که وی‌چت نیز قابل عبور از فیلتر است. مثل خود اینترنت و سایر سایت‌ها نظیر فیس بوک که از فیلترهای مختلف توانستند عبور کنند، وی‌چت نیز می‌تواند.


در نهایت پیشنهاد نگارنده برای عبور از برخوردهای اینچنین و دستیابی به راه‌حلی مناسب و منطقی، شکل‌گیری کمیته‌یی تخصصی برای استفاده بهینه از هر پدیده جدید و نوین است. یقینا در فضای اینترنت این آخرین اقدام نخواهد بود و اولی هم نیست. پس باید به این فضا، فضای آموزشی تحمیل شود نه فضای کنترل و محدود کردن آن.


به قلم : محمد سلطانی فر

چاپ شده در روزنامه اعتماد 30 آذر 92


«گزارش یک جشن» به دنبال پروانه نمایش

تهیه کننده «گزارش یک جشن» (با نام قبلی بانوی شهر ما) درخواست بازبینی مجددی را به رئیس سازمان سینمایی کشور ارائه داده است.


محمد پیرهادی درخصوص صدور پروانه نمایش این اثر  گفت: درخواست مجددی را برای صدور پروانه نمایش فیلم سینمایی گزارش یک جشن به رئیس سازمان سینمایی ارائه دادیم.


وی افزود: با توجه به اقدامات شایسته طی روزهای اخیر از سوی ریاست محترم سازمان سینمایی در راستای رفع توقیف از برخی آثار هنرمندان صاحب نام سینمای ایران امیدوارم امکان اکران فیلم سینمایی گزارش یک جشن ابراهیم حاتمی‌کیا فیلمساز برجسته کشورمان فراهم شود، تا علاقمندان به سینما و مردم فهیم هنر دوست کشورمان از دیدن این فیلم بهره‌مند شوند.


گزارش یک جشن به کارگردانی و نویسندگی ابراهیم حاتمی‌کیا ساخته سال ۱۳۸۹ است.این  فیلم که در بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر (۱۳۸۹) در ۲ بخش بهترین صدابرداری (آرش برومند) و بهترین طراحی صحنه و لباس (سارا سمیعی) نامزد سیمرغ بلورین شد،در محاق توقیف بوده است.بیشتر لوکیشن‌های این فیلم در جنوب شهر تهران و در یک کارخانه بوده که البته کار بازسازی و تبدیل آن به لوکیشن اصلی فیلم مدت زمانی طول کشید و به همین دلیل پیش تولیدی طولانی داشت.


رویا تیموریان، مریلا زارعی، رضا کیانیان، طناز طباطبایی، بهروز شعیبی، سیامک صفری، سیامک احصایی، داریوش ارجمند، هدی ناصح، اولدوز منصور و ... بازیگران  این  فیلم هستند.




اسپری‌های محو شونده ابزار جدید فیفا برای جام جهانی 2014

رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا)، از اسپری‌های محو شونده به عنوان تکنولوژی جدید فیفا در جام جهانی 2014 خبر داد.

جام جهانی 2014 برزیل تابستان آینده در مهد فوتبال جهان (برزیل) برگزار خواهد شد و 32 تیم راه‌یافته به بزرگترین رویداد فوتبالی جهان به رقابت‌ خواهند پرداخت.

در حالی که فیفا پیش از این از تکنولوژی خط دروازه به عنوان فناوری جدید در جام جهانی 2014 رونمایی کرده بود، سپ بلاتر رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال فیفا به تازگی از اسپری های محو شونده به عنوان وسیله‌ای برای کمک به داوران در جام جهانی 2014 رونمایی کرد.

این اسپری‌ها به داور کمک می کنند تا خط دیوار دفاعی را تنظیم کنند و بازیکنان نتوانند از این خط جلوتر روند. البته با توجه به خاصیت محو شوندگی آنها یک دقیقه پس از زدن ضربه، این خط رنگی محو می شود.

بلاتر درباره این اسپری ها گفت:‌ فکر می کنم این اسپری ها راه حل خوبی برای دنیای فوتبال باشد. خیلی‌ها می‌گویند با این وسیله وقت بازی گرفته می‌شود و من نیز در ابتدا کمی نسبت به آن بدبین بودم اما داور‌هایی که از این اسپری ها استفاده کرده‌اند همگی از آن راضی بودند و در جام جهانی 2014 نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این اسپری ها چندی است در کشور‌های برزیل و آرژانتین مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث شده است بحث‌هایی درباره اینکه دیوار دفاعی کجا باید شکل بگیرد از بین رفته است.



منبع : ایسنا



«سرزمین کهن» از پنج شنبه 5 دی روی آنتن می رود


شبکه سه سیما با تجدید نظر در تصمیم قبلی خود،سریال «سرزمین کهن» را به جای شنبه ها،پنجشنبه ها روی آنتن خواهد برد.

این مجموعه تلویزیونی به بررسی تاریخ سیاسی- اجتماعی ایران از سال 1320 تا پیروزی انقلاب اسلامی در بستر زندگی یک پسربچه می پردازد و در خلاصه داستان سریال آمده است:پسر بچه ای به نام رهی که بعد از بمباران دهکده ای توسط نیروهای متفقین، از زیر آوار بیرون کشیده می شود. رهی پس از چند روز مراقبت توسط مادرش، راهی تهران می گردد. سال ها بعد او در یک خانواده توده ای بزرگ می شود، اما بر اثر به وقوع پیوستن ماجراهایی،او را به خانواده درباری می سپارند. در این خانواده است که او رفته رفته به هویت خود پی می برد و همین باعث می شود به یک خانواده دیگر که علقه مذهبی دارند، سپرده شود، اما این پایان ماجراهای او و اطرافیانش نیست و ... .

شهاب حسینی، نیکی کریمی، محمد رضا فروتن، حسن پور شیرازی، فرشته صدر عرفایی، جعفر دهقان، امیر آقایی، شبنم قلی خانی، الهام حمیدی، ثریا قاسمی، علی شادمان، پژمان بازغی، هنگامه قاضیانی، میترا حجار، پرویز پورحسینی، فرهاد قائمیان، حسین محجوب، بیتا فرهی، هومن سیدی، مهرداد ضیایی، لیلا زارع ، آشا محرابی، محسن طنابنده، جواد عزتی، رسول نقوی، شیوا بلوچی، متین حیدر نیا، امین رحیمی، درشن سینک، بهرام کمیجانی، فریبرز گرم رودی و... گروه بازیگران این سریال الف ویژه را تشکیل می دهند.

سریال سرزمین کهن به کارگردانی
کمال تبریزی که نویسندگی آن را علیرضا طالب زاده بر عهده داشته است دارای 66 قسمت 50 دقیقه ای است و قصه آن در سه فاز زمانی روایت می شود. باز پخش آن روزهای جمعه ساعت 19:30 خواهد بود.

 


خواص شلغم

افرادی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند و نمی‌توانند از محصولات لبنی استفاده کنند، برای جلوگیری از کمبود کلسیم می‌توانند شلغم بخورند. املاح کلسیم و منیزیم موجود در شلغم موجب جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان بوده، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.
کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به آغاز فصل برداشت شلغم، اظهار کرد: خواص ضدویروسی شلغم، موجب درمان بیماری‌های تنفسی، سرفه‌های خشک و سرماخوردگی می‌شود.

سمانه عزیزی افزود: برای درمان بیماری‌های تنفسی بهتر است شلغم را به صورت آش یا سوپ مصرف کرد.

خواص شلغم در رفع سنگ کلیه

این کارشناس ارشد تغذیه خوردن شلغم را به بیماران مبتلا به سنگ کلیه نیز توصیه کرد و گفت: شلغم سبب تسهیل دفع اسید اوریک بدن شده و بهتر است افرادی که سنگ کلیه دارند از خواص آن در فصل پاییز و زمستان استفاده کنند.

عزیزی با بیان اینکه از دیگر ترکیبات موجود در شلغم، آهن و مس است، بیان کرد: این خاصیت موجب تأثیر شلغم در پیشگیری از کم‌خونی می‌شود.

وی افزود: شلغم از جمله سبزیجاتی است که دارای میزان ید بالایی است و می‌تواند در درمان مشکل کم‌کاری تیروئید مفید باشد.

بیماران مبتلا به فشارخون با احتیاط شلغم بخورند

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج یادآور شد: شلغم دارای سدیم بالایی است و مبتلایان به فشارخون باید با احتیاط آن را مصرف کنند.

عزیزی افزود: شلغم یکی از سبزی های برگ سبز، نشاسته‌ای و غنی از املاح مفیدی مثل کلسیم و منیزیم بوده و سبزیجات برگ سبز از جمله مواد غذایی موثر در پیشگیری از سرطان هستند.

10 واژه پرجستجوی گوگل در سال 2013

شرکت گوگل که بزرگ ترین موتور جستجوی اینترنتی در جهان است، 10 نام پرجستجوی سال 2013 از این موتور جستجو را معرفی کرد.


1- در صدر این لیست نام نلسون ماندلا رهبر فقید جنبش ضد آپارتاید آفریقای جنوبی قرار دارد  که اخیرا و کمتر از دو هفته پیش در اثر عارضه عفونت شدید ریوی در 95 سالگی چشم از جهان فروبست.


گوگل اعلام کرده مرگ ماندلا رقم جستجوی او در این موتور جستجو را به طور بی سابقه ای افزایش داده است و کاربران بیشتر به دنبال خواندن زندگی نامه و جزییات مراسم تدفین او بوده اند.

2- در جایگاه دوم لیست نام " پاول واکر " هنرپیشه معروف هالیوود دیده می شود که ماه گذشته در اثر یک تصادف شدید رانندگی در منطقه " بورلی هیلز" لس آنجلس جان خود را از دست داد.


3- سومین نام پرجستجوی گوگل در سال 2013 " آیفون اپل 5 اس" بوده است.

4- " کوری مونتیت" بازیگر مشهور هالیوود که در تابستان سال جاری در اثر سوء مصرف مواد مخدر در هتلی در ونکوور کانادا در 31 سالگی درگذشت.


5- رقص " هارلم شیک" که در سال های گذشته در فضای مجازی تبدیل به سوژه ای پر خبر شده است در پنجمین جایگاه این لیست قرار دارد

6- در جایگاه ششم حادثه انفجار در دو ماراتن شهر بوستون آمریکا (در آوریل سال جاری میلادی) قرار گرفته است

7- واژه "نوزاد سلطنتی "  که در واقع نتیجه تازه متولد شده ملکه بریتانیا است ، هفتمین کلمه پر جستجو در سال جاری میلادی شده است.


8- گوشی های" سامسونگ گالکسی اس 4" هشتمین عبارت پر جستجوی گوگل بوده است

9- دستگاه های پلی استیشن سونی اس 4 

10 - قدرت نمایی کیم جونگ اون رهبر جوان کره شمالی در ماه های اخیر به ویژه برکناری و اعدام دومین فرد قدرتمند این کشور از سوی رهبر کره، نام این کشور را در ماه آخر سال تبدیل به دهمین واژه پرجستجوی گوگل کرده است.



آمار وزیر فرهنگ و ارشاد از استفاده از ماهواره در تهران

«ایرنا» به نقل از علی جنتی وزیر ارشاد که دیروز در مراسم روز پژوهش سخن گفت، نوشت: «71 درصد مردم تهران از ماهواره استفاده می کنند.»


جنتی همچنین از دریافت 2 هزار شبکه ماهواره ای روی تلفن های همراه در آینده نزدیک خبرداد که به راحتی توسط تلفن های همراه قابل دریافت خواهد بود.


وزیر ارشاد گسترش ارتباطات رایانه ای و شبکه های اجتماعی را اجتناب ناپذیر معرفی کرد و گفت: «در گذشته اقداماتی مانند ممنوعیت استفاده از ویدیو در کشور انجام می شد که امروز به نظر کارهای خنده داری به حساب می آید و شاید 5 سال دیگر هم با بررسی اقدامات امروز خود همین احساس را داشته و به آن بخندیم.»

ازدواج دانشجویان، جداسازی جنسیتی؛ یک بام و دو هوا

حضور جوانان در محیط‌هایی که موجبات آشنایی آن‌ها را فراهم آورد ازملزومات یک ازدواج موفق است. این جمله و جملات نظیر این البته به‌‌ همان اندازه که طرفدار دارد منتقد هم دارد.


در حالی که جامعه‌شناسان و مسئولان مرتبط با جوانان نسبت به بالا رفتن سن ازدواج، تجرد و کاهش نرخ موالید هشدار می‌دهند و با مشوق‌های مالی و معنوی سعی در افزایش آمار ازدواج دارند اما بعضا پاره‌ای از اقدامات در بخش رسمی جامعه درست بالعکس این رویکرد عمل می‌کند. در دولت‌های نهم و دهم که جداسازی جنسیتی با شدت بسیار زیاد در دانشگاه‌ها اجرا می‌شد رضایت والدین، دانشجویان و پایین آمدن آمار مشروطی و بالاخره کنترل اختلاط جوانان با یکدیگر به عنوان دلایل مشروعیت طرح مطرح می‌شد.


البته هنوز هم با آنکه رویکرد کلی وزارت علوم به جداسازی جنسیتی تغییر کرده اما مناقشات بر سر انتصابات وزارت علوم وتغییرات روسای دانشگاه‌ها ورویکردهای جدید فرهنگی نشان‌می‌دهد منتقدان هنوز حضور جدی در عرصه تعیین کنندگی سیاست‌های کلان فرهنگی دارند. دنیای امروز دنیایی است که دیگر ارتباط انسان‌ها با یکدیگر را نمی‌توان با دیوارهای فیزیکی محدود کرد درچنین دنیایی جداسازی جنسیتی در دانشگاه‌ها تنها محروم کردن بخش بزرگی از جوانان از فرصت آشنایی‌های معقول وازدواج‌های موفق است. گرچه مثال‌های بسیاری از به بن بست رسیدن ازدواج‌های افراد همدرس و هم دانشگاه می‌توان آورد اما از لحاظ آمار می‌توان‌‌ همان مقدار مثال را نیز برای به بن بست رسیدن ازدواج‌های سنتی آورد. در چنین شرایطی نکته‌ای که با طرفداران جداسازی باید درمیان گذاشت این است که آیا در صورت جداسازی جنسیتی کامل در دانشگاه‌ها می‌توان کاهش آمار انحرافات جنسی در بین نسل جوان را تضمین کرد؟ بر اساس رویکرد‌های محدودکننده، دانشگاه تنها مکان علم آموزی است اما واقعیت این است که علم آموزی تنها یکی از وظایف دانشگاه است.بر اساس آرای جامعه‌شناسان دانشگاه یکی از نهادهای بسیار مهم در فرآیند جامعه‌پذیری جوانان است. توانایی ارتباط‌گیری، تنظیم روابط با دیگران، فهمیدن شرایط اجتماعی دیگر نژاد‌ها، جنس‌ها و گروه‌های اجتماعی و بالاخره یادگیری مهارت‌های یک زندگی جمعی از اهداف مهم دانشگاه است. بسیاری از دانشجویان در دانشگاه‌های تک‌جنسیتی این مهارت‌ها را نمی‌آموزند و حداکثر در‌‌ همان محیط دبیرستانی در جا می‌زنند و بسیاری از آنان که به فرآیند ازدواج سنتی اعتقاد ندارند در انتظار یافتن همسر مناسب ناگزیر از آزمودن دیگر محیط‌های اجتماعی هستند.


لذا به نظر می‌رسد تجدید نظر در رویکردهای محدود ساز و یکدست کردن سیاست‌های فرهنگی همگام با فعال شدن دفا‌تر مشاوره و هدایت دانشجویی توسط افراد متخصص می‌تواند نهاد دانشگاه را در جهت انجام وظایف حاشیه‌ای اما مهم آن در تربیت نسل جوان، سالم و کارآمد یاری کند.


منبع : روزنامه آرمان امروز . تاریخ 26 آذر ماه 92

به قلم :هادی معیری نژاد



جایگزینی دوباره واژه «تغییر قیمت» به «گرانی» در صدا و سیما!

 در حالی که صداوسیما در دو دوره توام با رکود و تورم دولت محمود احمدی نژاد، تلاش می کرد تا در بخش های مختلف خبری، عبارت تغییر قیمت را جایگزین واژه گرانی کند این رویه اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به کنار گذاشته شده است.

به نوشته هفته نامه تابان، آنگونه که از بخش های مختلف خبری سیما بر می آید با آنکه هنوز زمان زیادی از عمر دولت یازدهم نمی گذرد و دولت هنوز از پیامدهای مدیریت اقتصادی دولت پیشین در رنج است، سیما در بخش های خبری دوباره از واژه گرانی به جای تغییر قیمت ها استفاده می کند.



پ.ن : اگه به واقع گرانی هست اونموقع چرا تغییر قیمت بود؟ در واقع بازی با الفاظ بود. خبر رسانی در مورد گرانی و وضع بازار و هر چیز دیگه رسالت یک رسانه ست ... ولی وقتی این نوع تفاوت ها دیده میشه چیز دیگه ای رو به ذهن متبادر میکنه .

اولین خبر و عکس‌ها از فیلم کاهانی در فرانسه

جدیدترین فیلم سینمایی عبدالرضا کاهانی با نام فرانسوی "ON A LE TEMPS" و فارسی «وقت داریم حالا » مراحل فنی را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالرضا کاهانی که طی یک سال گذشته برای ساخت فیلم جدیدش ساکن فرانسه شده، این روزها مشغول آماده‌سازی آن است و مراحل فنی فیلم تا دو ماه دیگر ادامه خواهد داشت.


ادامه توضیحات بهمراه عکس ها

در ادامه


ادامه مطلب ...

قرعه کشی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا انجام شد

شانزده تیم راه‌یافته به یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا حریفان خود را شناختند.

به گزارش ایسنا، آیین قرعه کشی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در شهر نیون سوئیس برگزار شد و شانزده تیم راه‌یافته به این مرحله حریفان خود را شناختند.

سخت‌ترین قرعه به تیم‌های منچسترسیتی و آرسنال خورد که باید به ترتیب با تیم‌های بارسلونا و بایرن مونیخ روبرو شوند.

شانزده تیم راه یافته به این مرحله باید برای صعود به یک چهارم نهایی باید در مجموع دو بازی رفت و برگشت برابر حریف خود به پیروزی برسند. تیم‌هایی که در گروه خود صدرنشین بوده‌اند این امتیاز را دارند که در دیدار برگشت میزبان باشند.

دیدارهای مرحله یک هشتم نهایی

آرسنال-بایرن مونیخ

گالاتاسرای- چلسی

شالکه-رئال مادرید

منچسترسیتی-بارسلونا

میلان -اتلتیکو مادرید

المپیاکوس-منچستر یونایتد

بایرلورکوزن- پاری سن ژرمن

زنیت -بوروسیا دورتموند

رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان اروپا به دلیل برگزاری جام جهانی نسبت به سال‌های گذشته اندکی زودتر برگزار می‌شود.

خواص پرتقال

پرتقال یکی از پرمصرف‌ترین میوه‌های فصل سرماست و به علت آنکه مانند دیگر مرکبات به لحاظ ویتامین C غنی است، همواره خوردن آن برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی توصیه می‌شود.

خواص غذایی

پرتقال علاوه بر ویتامین C دارای انواع ویتامین‌های B، E، A و همچنین سرشار از بتاکاروتن است؛ در ضمن در این میوه املاح معدنی بسیاری از جمله کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی مس، آهن، منگنز و روی نیز وجود دارد.

خواص درمانی

ـ پرتقال به جهت دارابودن انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مختلف یک تقویت‌کننده عمومی بدن بوده و برای رشدونمو استخوان‌ها، استحکام اندام‌ها و همچنین رشد بچه‌ها بسیار سودمند است؛ در ضمن مصرف آن به زنان حامله و شیرده نیز توصیه می‌شود.

ـ پتاسیم زیاد موجود در پرتقال، عامل افزایش ادرار است؛ در نتیجه سموم را به سرعت از بدن دفع می‌کند؛ در ضمن پزشکان معمولا به افرادی که دچار مشکل یبوست هستند، توصیه می‌کنند که مصرف پرتقال و آب آن را افزایش دهند.

ـ پرتقال باعث افزایش ترشحات معده و کیسه صفرا می‌شود؛ بنابراین افرادی که از مشکلات معده و صفرا در رنج هستند قبل از مصرف آن، با پزشک مشورت کنند.

ـ مصرف پرتقال برای درمان بیماری‌هایی همچون سرماخوردگی، زکام، برونشیت، اسکوربوت (کمبود ویتامین C) بری‌بری (کمبود ویتامین B1)، بیماری قند، عوارض آسمی، رماتیسم، درد مفاصل و بسیاری از بیماری‌‌های دیگر مفید و مؤثر است.

فیلترینگ از نگاهی دیگر

وزیر ارتباطات هفته گذشته و در جریان نشست مشترک خود با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پارک فناوری پردیس موضوع فیلترینگ سایت های اینترنتی را مد نظر قرار داد و گفت نباید فیلترینگ موجب کندی اینترنت و همچنین باعث فیلتر شدن سایت های علمی شود. این موضوع تازه ترین اظهارنظر وزیر ارتباطات در عرصه اینترنت و دست گذاشتن بر موضوعی است که مهم ترین معضل اینترنت در داخل کشور عنوان می شود. در همین جلسه وزیر ارتباطات بین سه موضوع فیلترینگ سایت های غیراخلاقی و فیلترینگ سایت های علمی یا کندی اینترنت بر اثر فیلترینگ تفکیک قایل شده است. در واقع مشخص است که انتقاد به فیلترینگ اشتباهی یا فیلترینگ سایت های علمی، انتقاد به کل سیستم فیلترینگ نیست، بلکه اصلاح سیستمی است که اتفاقا می تواند نقاط ضعف را برطرف کرده و باعث کارآمدتر کردن آن شود. امروزه برخی از کشورهای جهان فیلترینگ اینترنت را به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار داده اند.


از کشوری چون آمریکا گرفته تا در همین همسایگی ما کشورهایی چون امارات متحده عربی هر کدام به نوعی فیلترینگ را اعمال می کنند. در همه این کشورها موضوع فیلترینگ نه موضوعی امنیتی، بلکه بحثی فرهنگی و اجتماعی است. در آمریکا یا بسیاری از کشورهای غربی فیلترینگ به بخش های آموزشی و نهادهای کوچک تر مانند خانواده محول شده است. برنامه ریزی های گسترده به خصوص برای مصون کردن کودکان و نوجوانان و برحذر داشتن آنان از محتواهای نامناسب سال ها است دراین کشورها ادامه دارد. در برخی از کشورها مانند امارات یا ایران موضوع فیلترینگ از نهاد بالادستی یعنی دولت انجام می گیرد. عدم تفکیک کاربران و اعمال یکسان رویه ها بر همه افراد جامعه از جمله نقاط پرچالش این نوع از فیلترینگ بوده است. در واقع از دانش آموز و دانشجو گرفته تا استاد دانشگاه و محقق همه به شکلی یکسان در سیستم در کنار هم قرار می گیرند.


وزارت ارتباطات در دوره جدید همچنان که انتظار می رفت نگاه واقع بینانه ای به موضوع فیلترینگ داشته و حداقل در سخنان مدیران آن شاهد نگاه متفاوتی از گذشته هستیم. هر چند به گفته واعظی این وزارتخانه فقط یک عضو در کمیته فیلترینگ دارد اما حالا تعداد اعضای دولتی در این کمیته در اکثریت است. از طرف دیگر نهادی چون شورای عالی مجازی ابزار قوی و حاکمیتی برای ورود به بحث فیلترینگ و دیگر بحث های اینترنتی و اصلاح اشکالات آن به شمار می رود. بخش عمده سایت های علمی یا خبری که امروزه مورد فیلتر قرار گرفته اند دارای محتواهای بسیار خوبی هم هستند که محروم کردن محققان و دانشمندان از آنان اتفاقا ضربه به جریان تولید علم در کشور است. این به خصوص از آن جهت قابل توجه است که بسیاری از مراجع غربی نیز از دیگر سو اساسا دسترسی ایرانیان به منابع علمی، نرم افزارها و صفحات مختلف اینترنت را بسته و آی پی های ایرانی را مورد تحریم قرار داده اند. در این شرایط سیاست فیلترینگ سخت گیرانه که به خصوص در دولت گذشته انجام گرفت صرفا به گسترش فیلترشکن ها و دورزدن های مخفیانه منجر شد و این موضوع خطر در دسترس قرار گرفتن این ابزارها را به خصوص برای نوجوانان بسیار بیشتر کرد و این نتیجه مطلوبی از پیگیری چنان سیاستی نبود.


امروزه در میان سایت های فیلترشده سایت های علمی و اقتصادی و تکنولوژی فراوانی وجود دارد که قطعا یا بر اثر فیلترینگ اشتباهی از دسترس خارج شده اند یا به دلیل ضعف سیستم فیلترینگ امکان تفکیک معدود محتوای نامناسب در آن وجود نداشته و به این ترتیب، حذف کلی سایت به اجرا در آمده است. شاید بازنگری در کل این سیستم، شفاف سازی و پذیرش و اصلاح اشکالات بتواند بخشی از نارضایتی کاربران از این وضعیت را بهبود دهد.


مهم ترین راهکار در این زمینه پذیرش صادقانه اشکالات موجود در سیستم فیلترینگ کشور، ارایه طرحی جامع و متناسب با شرایط برای رفع نواقص، سپردن موضوع فیلترینگ به نهادهای فرهنگی، تفکیک کاربران و جایگاه ها و ارایه برنامه مشخص برای هر گروه، ارایه برنامه های آموزشی برای خانواده ها و آماده سازی برای مصون سازی از داخل و سیاستگذاری مجدد فیلترینگ در نهادها یا برنامه های بالادستی ( مثل طرح جامع فناوری اطلاعات کشور) است.


به قلم : شهرام شریف