تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

مقایسه مبلغ حق پخش لیگ ایران با لیگ های دیگر

درحالی که فدراسیون فوتبال برای پخش تلویزیونی یک فصل لیگ برتر ایران درخواست 160 میلیارد تومان کرده است، صدا و سیما تنها حاضر به پرداخت 20 میلیارد تومان است.

درآمد لیگ فوتبال عربستان از حق پخش تلویزیونی مسابقات یک فصل، تقریبا دو برابر درخواست فدراسیون ایران از سازمان صدا و سیما است.

به گزارش ایرنا، با بالاگرفتن اختلاف میان فدراسیون فوتبال و صدا و سیما بر سر میزان حق پخش تلویزیونی مسابقات لیگ برتر، علی کفاشیان با ارسال نامه ای به سازمان لیگ، ورود دوربین های تلویزیونی به ورزشگاه ها را ممنوع اعلام کرد.

به این ترتیب هیچکدام از مسابقات هفته دوازدهم لیگ برتر پخش تلویزیونی نداشت تا این چالش وارد مرحله جدیدی شود.

دبیرخانه شورای راهبردی وزارت ورزش وجوانان نیزپس از این اتفاق، میزان درآمد لیگ کشورهای عربستان، ایتالیا، انگلیس، ترکیه، فرانسه و آلمان را منتشر کرد.

درحالی که فدراسیون فوتبال برای پخش تلویزیونی یک فصل لیگ برتر ایران درخواست 160 میلیارد تومان کرده است، صدا و سیما تنها حاضر به پرداخت 20 میلیارد تومان است.

مقایسه این مبالغ بامیزان درآمد لیگ های خارجی ازحق پخش تلویزیونی بسیاری از حقایق را درباره ضرورت پرداخت حق باشگاه ها مشخص می کند.

درآمد لیگ های شش کشور خارجی از حق پخش تلویزونی به شرح زیر است:

عربستان - 10 سال یک میلیارد دلارمعادل سه تریلیون و 20 میلیارد تومان

ایتالیا - یک فصل 950 میلیون یورو معادل سه تریلیون و 885 میلیارد و 500 میلیون تومان

انگلیس - سه سال 5 میلیارد پوند معادل 24 تریلیون و 150 میلیارد تومان

ترکیه - یک سال 123 میلیون دلار معادل 371 میلیارد و 460 میلیون تومان

فرانسه - یک فصل 668 میلیون یورو معادل 2 تریلیون و 732 میلیارد و 120 میلیون تومان



آلمان - یک فصل 420 میلیون یورو معادل یک تریلیون و 717 میلیارد و 800 میلیون تومان



محمود نیلی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی شد

رییس جمهور در نامه ای به رییس مجلس شورای اسلامی، دکتر محمود نیلی احمدآبادی را برای اخذ رای اعتماد جهت وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.




به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،رییس جمهوری روز چهارشنبه در نامه ای به رییس مجلس شورای اسلامی، دکتر محمود نیلی احمدآبادی را برای اخذ رای اعتماد جهت وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

متن نامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به رییس مجلس شورای اسلامی به این شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر علی لاریجانی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام


احتراما، در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، شرح حال و برنامه جناب آقای دکتر محمود نیلی احمدآبادی ، برای اخذ رای اعتماد جهت وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری به مجلس شورای اسلامی معرفی می گردد.


حسن روحانی


نقش چای در توقف پوکی استخوان

 یک مطالعه نشان می دهد که چای خورهای حرفه ای نسبت به افرادی که هرگز لب به چای نزدند کمتر احتمال دارد که دچار شکستگی لگن شوند.

به گزارش ایرنا از هلث، محققان چینی با تجزیه و تحلیل نتیجه 14 مطالعه که پیش از این در خصوص ارتباط رژیم غذایی و شکستگی لگن انجام شده بود، متوجه شدند که مصرف دو تا سه فنجان چای در روز خطر شکستگی لگن را 37 درصد کمتر می کند.

با این حال در این مطالعه که در مجله Osteoporosis International منتشر شده، آمده است: هر نوشیدنی دارای این خاصیت نیست بطوریکه برای مثال قهوه این خاصیت را ندارد.

این مطالعه نشان داد : افرادی که در روز دو تا سه لیوان چای مصرف می کنند نسبت به افرادی که چای نمی نوشند 37 درصد کمتر احتمال دارد تا به یک شکستگی مبتلا شوند.

هنوز مشخص نیست که چرا چای برای استخوان ها مفید است اما این موضوع می تواند به این دلیل باشد که مواد شیمیایی موجود در این گیاه باعث تقویت ساختار استخوان جدید می شود.

به گفته محققان، فلوراید، کلسیم و سایر مواد معدنی موجود در چای احتمالا استخوان ها را متراکم تر و مستحکم تر می سازد.



داودنژاد: مجلس بجای پیله به سینما؛ فکری برای قاچاق محصولات فرهنگی کند


این روز‌ها مباحثی همچون فشارهای کمیسیون فرهنگی مجلس برای اکران نشدن چند فیلم مطرح و حتی گفته می‌شود امکان دارد صدور پروانه نمایش به یک سازمان بالادستی سپرده شود. این امر باعث بروز نگرانی‌هایی در سینماگران شده و حتی بعضی از آن‌ها مانند علیرضا داودنژاد معتقدند چنین سیاستی تاثیر مستقیمی بر تولید فیلم می‌گذارد.

علیرضا داودنژاد در گفت‌و‌گو با ایلنا؛ با اشاره به تقاضای کمیسیون فرهنگی برای اکران نشدن چند فیلم گفت: بسیار جای تعجب است که در شرایطی که میلیون‌ها مخاطب ایرانی پای ماهواره‌ها نشسته‌اند و روزانه سریال‌های ضعیف ماهواره را با بد‌ترین دوبله نگاه می‌کنند چرا ما باید به مساله دیگری توجه کنیم.

وی با اشاره به وضعیت بد اقتصادی سینما گفت: بازار سیاه قاچاق و عرضه محصولات غیرمجاز بیشترین گردش مالی و عظیم‌ترین سودآوری را در بخش فرهنگ دارد اما سود سینمایی که غیرمجاز تکثیر می‌شود؛ به جیب سینماگران واقعی نمی‌رود.

داودنژاد با اشاره به زمزمه‌هایی که پیرامون احتمال خلع ید سازمان سینمایی در ماجرای صدور پروانه نمایش شنیده می‌شود؛ افزود: در چنین شرایطی اینگونه رفتار‌ها با سینما و پیله کردن به مسائلی که مشکل اصلی نیست؛ نمی‌دانم چه معنایی دارد.

داود‌نژاد با تاکید بر اینکه باید رابطه بین سینما و مردم تسهیل شود؛ افزود: حساسیت‌هایی که درباره فیلم‌ها و سینمای ایران وجود دارد بیشتر از واقعیتی است که در جامعه وجود دارد. گروهی تصور می‌کنند خیلی از فیلم‌ها اگر نمایش داده شوند اتفاق خاصی می‌افتد درحالیکه هیچ اتفاقی نمی‌افتد زیرا مردم امروز در جامعه مسائلی را می‌بینند که اصلا قابل مقایسه با آنچه که در فیلم‌ها نشان داده می‌شود؛ نیست.



وی ادامه داد: اینگونه رفتار‌ها با سینماگران آن‌ها را ناامید می‌کند و همین تولید نیمه‌جان نیز متوقف می‌شود و فضای سمعی و بصری کشور دربست در اختیار محصولات خارجی و وارداتی قرار می‌گیرد و مشکلات فرهنگی ما همچنان باقی می‌ماند.



توضیحات بازیگر «ستایش» درباره نداشتن «چادر» و مراسم جنجالی

در حالی که برخی منابع از بر هم ریختن مراسم جشن عید غدیر در شهر حاجی‌آباد به دلیل قهر نرگس محمدی نسبت خبر دادند، او می‌گوید: قبل از برنامه، امام جمعه زرین‌دشت و فرماندار بر سر مسائل دیگر مشکل داشتند و برنامه به خاطر این مساله لغو شد.

این بازیگر که با ایفای نقش «ستایش» در تلویزیون شناخته می‌شود، با اعلام اینکه لغو شدن مراسم جشن عید غدیر در شهرستان زرین دشت استان فارس به او مربوط نمی‌شود، گفت: مسئولان وظیفه‌شان است که به مردمشان احترام بگذارند؛ آنها ضمن اینکه به همه ما بی‌احترامی کردند، به مردم شهرشان هم بی‌احترامی کردند.

او با اشاره به گفته‌های امام جمعه زرین‌دشت که مطرح کرده بود، در پایان برنامه نرگس محمدی با چادر و حجاب برتر به روی صحنه خواهد آمد، گفت: دقیقا همین طور بود؛ امام جمعه زرین‌دشت از من خواست تا با چادر به روی صحنه بروم، در حالی که من چادری نبودم اما حجاب مناسب خود را داشتم.


محمدی اظهار کرد: قرار نیست هر کسی که نقش یک زن چادری را ایفا می‌کند، خودش نیز چادری باشد. اگر این‌گونه باشد از این به بعد اگر نقش قاتلی را بازی کنم، پس باید قاتل باشم.

وی درباره اعتراض‌های مردم در این مراسم و رفتارهای فیزیکی که در آن جا به بر هم خوردن مراسم منتهی شده بود، مطرح کرد: من در آنجا بودم؛ مردم به خاطر این اتفاقات کاملا حق داشتند، به خاطر اینکه هزینه کرده‌ بودند.




فاضل‌ میبدی:‌ عجیب است آقایان دلشان برای اقتصاد و تورم نمی‌سوزد

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی فاضل میبدی استاد حوزه و دانشگاه اعتقاد دارد که طرح جدیدی که برای برخورد با بانوان بدحجاب به مجلس ارائه شده در جهت بدبین کردن مردم نسبت به دولت روحانی است.

فاضل میبدی به فرهیختگان آنلاین گفت: کسانی که این طرح ها را ارائه می دهند در خوشبینانه حالت نگاه سطحی به مسائل دارند، در واقع اینها مسائل اولیه ممکلت را درک نمی‌کنند. اکنون، کشور با مشکلات بسیاری مواجه است که بحث تورم و اقتصاد و حوادث پیرامون ایران از آن جمله است. عجیب است که دل بعضی از آقایان برای این مسائل نمی‌سوزد و فکری به حال این موضوعات نمی‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در جامعه ای که مشکل اقتصادی و بیکاری حل نشود، مشکلات مذهبی نیز حل نمی شود، در حقیقت به هیچ وجه نمی توان زنان را با اجبار و تهدید حجاب مند کرد، ممکن است زنی از ترس مامور حجاب خود را حفظ کند، اما در ادامه این احتمال وجود دارد که به خاطر لجبازی دست به کارهای دیگری بزند که بیشتر ابروی نظام را ببرد.

محمدتقی فاضل میبدی گفت: آقایان به نظر من اصول را فراموش کرده اند، چراکه در یک جامعه ی دینی اصل معیشت مردم است، این هم مسئله ی قرآن است و هم سیره ی امام علی (ع).

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: باید در جامعه به دنبال تحقق عدالت باشیم، اگر این مسائل را حل نکنیم، هیچ وقت نمی‌توانیم مسئله حجاب را به صورت ریشه‌ای و اخلاقی حل کنیم.

فاضل مبیدی با بیان اینکه هرکسی باید از راه دین و اعتقاد خود، حجاب را بعمل آورد، گفت: ما نمی توانیم کسی را نمی توانیم به زور نماز خوان یا روزه دار کنیم، در واقع اگر از پایگاه دین مشکلات بنیادین و اقتصادی مردم را حل کنیم، قطعا این مسائل هم حل خواهد شد.





نامه سرگشاده صادق زیباکلام به علی مطهری

جناب آقای دکتر مطهری عزیز،کدام یک از ارکانها و نهادهای جدی متولی امر فرهنگ از صدا و سیما،سازمان تبلیغات اسلامی،شورایعالی انقلاب فرهنگی، حوزه هنری تبلیغات،ائمه جمعه و جماعات،دارالتقریب، سازمان ارتباطات فرهنگی، حوزه های علمیه.....گرفته تا دهها بنیاد،سازمان،نهاد،موسسه، دانشگاه،مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی که متولی امور فرهنگی و دینی هستند زیر نظر و تحت امر قوه مجریه هستند؟

نامه سرگشاده صادق زیباکلام به دکتر علی مطهری در خصوص قوه مجریه و مسئولیت عفاف و حجاب به شرح زیر است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر علی مطهری
نماینده محترم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شیدالله ارکانه

با سلام و تحیات و اداء احترام به روح پر فتوح ابوی شهید تان، جنابعالی در چندین نوبت دولت را متهم نموده اید که در امر حجاب اهتمام لازم را نمی نماید.

هفته پیش هم مجددا فرمودید که "دولت اساسا در پی تحقق امر حجاب و رعایت عفاف نیست" البته جنابعالی تنها منتقد دولت در این فقره نیستید. ظرف یکسال و چند ماهی که از عمر دولت یازدهم می گذرد جدی ترین انتقادی که از جانب مخالفین و منتقدین به آن وارد شده در خصوص غفلت از مسائل فرهنگی و از جمله و مهم ترین آن حجاب می باشد.

من فرض را براین می گذارم که نیت منتقدین واقعا هم حجاب و عفاف است و فرهنگ بهانه برای حمله به دولت نیست. من فرض را براین می گذارم که اگر نامزد مورد نظر اصولگرایان در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ هم پیروز می شد، منتقدین امروز همچنان همین انتقادات را به آن وارد می کردند. در مورد شما فرض نمی گیرم بلکه یقین دارم که اینگونه می شد. بر خلاف دیگرانی که در زمان تصدی دولت مورد حمایت خودشان هیچ انتقادی به آن روا نمی داشتند یا حداکثر به دادن تذکری خیلی ملایم و دوستانه بسنده می کردند،حضرتعالی در دولت جناب آقای دکتر احمدی نژاد هم همین رویه را داشتید.

"سیاسی کاری" تحت لوای انتقاد از "وضعیت نامطلوب فرهنگ،حجاب و عفاف" به کنار، بنده چند پرسش در خصوص این دست انتقادات که هر روز هم در حال افزایش هستند از محضرتان دارم.

نخست آنکه دولت یازدهم و یا اساسا هر دولت دیگری چه اقداماتی می تواند در خصوص حجاب و عفاف بعمل آورد؟ قوه مجریه دو دسته رویکرد می تواند در خصوص حجاب داشته باشد: اجبار و تذکار.

 فرض بگیریم که دولت آقای روحانی خواسته باشد برسیاق اجبار برود و از فردا با گرفتن و زدن و بستن در کوچه و خیابانها حجاب و عفاف را درست نماید. پرسش بنده از جنابعالی و سایر منتقدین فرهنگی دولت آنست که آیا دولت ابزاری برای تحقق اجبار دارد؟

آیا نیروی انتظامی،بسیج و سایر قوایی که برای تحقق امر اجبار می بایستی بکار گرفته شوند در اختیار رئیس جمهور هستند؟ آیا اعمال مجازات زندان یا مجازات های دیگر در ید قوه مجریه است؟ ایضا اگر دولت خواسته باشد رویه تذکار،فرهنگ، پند وارشاد را بکار گیرد، آیا باز هم می توانیم بگوییم که امکانات فرهنگی در اختیار دولت است؟

جناب آقای دکتر مطهری عزیز،کدام یک از ارکانها و نهادهای جدی متولی امر فرهنگ از صدا و سیما،سازمان تبلیغات اسلامی،شورایعالی انقلاب فرهنگی، حوزه هنری تبلیغات،ائمه جمعه و جماعات،دارالتقریب، سازمان ارتباطات فرهنگی، حوزه های علمیه .....گرفته تا دهها بنیاد،سازمان،نهاد،موسسه، دانشگاه،مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی که متولی امور فرهنگی و دینی هستند زیر نظر و تحت امر قوه مجریه هستند؟

بنده چندی پیش در نامه سر گشاده ایی خطاب به شماری از ائمه محترم جمعه با ذکراعداد و ارقام مستندا نشان داده بودم که بودجه صرفا برخی از این نهادها چندین برابر وزارت ارشاد می باشد. و برخلاف ارشاد بهیچ نهادی هم در قبال هزینه های شان پاسخگو نیستند.

این هم حکایتیست که وزارت ارشاد( که برای یک ریال هزینه اش می بایستی تمام و کمال پاسخگو باشد) بهمراه دولت می بایستی پیرامون حجاب و عفاف پاسخگو باشند و به مجلس احضار می شوند، اما دهها بنیاد و نهاد و سازمان و موسسه که چندین و چند برابر ارشاد برای امور فرهنگی بودجه دریافت می کنند هیچوقت مورد هیچ پرسشی قرار نمی گیرند. هیچوقت کسی از آنان نمی پرسد که پس با آن همه بودجه چرا وضع حجاب و عفاف کشور این چنین است؟

 این هم حکایتیست که مجلس محترم وظیفه شرعی و قانونی خود میداند که از دانشگاه آزاد که یک ریال بودجه دریافت نمی کند تحقیق و تفحص بعمل آورد اما حتی طرح یک سئوال از دستگاههای فرهنگی که میلیاردها تومان ردیف بودجه سالیانه دارند را جزء وظایف قانونی اش نمی داند.

پرسش دومم از حضرتعالی در خصوص طرح لایحه حجاب و عفاف است که در مجلس محترم این روزها مطرح شده است.از جزییات که بگذریم کلیتش آن است که منبعد با بد حجابان همانند بزهکاران و مجرمین برخورد خواهد شد.آنان هم به "کلاس های باز آموزی" اعزام می شوند و هم مورد مجازات از جمله مجازات نقدی قرار خواهند گرفت.

برای کارکنان دولت و موسسات بزرگ هم ایضا تنبیه هاتی در نظر گرفته شده.به موازات این طرح، لایحه قانونی نمودن امر به معروف و نهی از منکر هم در مجلس مطرح است. این طرحها و اقدامات دیگر مبین آنست که اصولگرایان از نصیحت و پند و اندرز و کار فرهنگی در خصوص حجاب نا امید شده و بسروقت ارعاب و اجبار و مجازات رفته اند.

شخصا معتقدم که این رویکرد شان هم هیچ ثمری ببار نخواهد آورد و بجز دامن زدن به تنش های اجتماعی حاصل دیگری نخواهد داشت. در خصوص این رویکرد یقینا پرسش های متعددی از منظر حقوقی، قانون اساسی، حقوق بشر، حقوق شهروندی، تربیتی، اخلاق و غیره مطرح خواهند شد. اما جناب دکتر مطهری بنده شخصا دو سئوال از جنابعالی و سایر دوستان اصولگرا که بدنبال قانونی ساختن این طرحها هستند دارم.

نخست آنکه چه شد در ایران قبل از انقلاب که من و شما هیچ چیز دستمان نبود و همه امکانات تبلیغاتی، فکری، فرهنگی، هنری، دینی،و..... در دست حریف مان بود، کسر قابل توجه ایی از زنان، جوانان، دانشجویان و تحصیلکردهها ی جامعه مان به شهادت سالهای مقارن با انقلاب بدون نیاز به امثال لوایح "حجاب و عفاف" و "امر به معروف و نهی از منکر" و اعمال هیچ گونه عنف و اجباری حجاب و اسلام را برگزیدند. اما امروز که همه امکانات در دستان ماست بالاخره و سر انجام به زور متوسل شده ایم؟



دغدغه دومم خیلی عمیق تر است. جناب دکتر مطهری، خداوند سبحان در ابلاغ رسالت پیامبری به نبی اکرم(ص) بجز دعوت مردم به ایمان آوردن به خدای نادیده آیا وظیفه اعزام اجباری آنان به بهشت را هم به ایشان(ص) محول می نمایند؟ اگر خداوند متعال چنین وظیفه ایی را بر فرستاده اش(ص) تکلیف ننموده، در آنصورت اینکه جنابعالی چنین تکلیفی را بر ذمه جمهوری اسلامی می نهید چه وجهی پیدا می کند؟


ایام بکام باد

صادق زیباکلام

بیست و پنجم مهرماه یکهزاروسیصدونودوسه



درآمد صداوسیما از آگهی‌های برنامه نود

دنیای اقتصاد نوشت:


در حال حاضر روی صفحه اصلی سایت اداره بازرگانی صداوسیما، جدول پخش هفته سوم مهر دیده می‌شود. در بخشی از این جدول نرخ تعرفه‌های قبل از برنامه 90 این هفته آمده است.  تعرفه همه آگهی‌های قبل و بین برنامه و نیز زیرنویس‌ها برای تمام طبقات با عدد «335» تعیین شده است. عدد «3» اول نشان‌دهنده اسم شبکه است و دو رقم بعدی یعنی «35» طبقه آگهی را نشان می‌دهد که گران‌ترین تعرفه موجود است.

در حال حاضر نرخ آگهی طبقه 35 برای هر ثانیه سه میلیون و 500 هزار تومان است. طبق ضوابط سازمان، به این رقم باید ضریب ماهانه را هم اضافه کرد که با توجه به ضریب 30 درصدی ماه مهر، این رقم برای هر ثانیه به چهار میلیون و 550 هزار تومان می‌رسد! بد نیست بدانید ضریب ماهانه در اسفند به 60 درصد خواهد رسید! جالب‌تر اینکه این نرخ برای آگهی‌دهندگان شش طبقه اول سه برابر می‌شود و طبقه هفتم هم باید دو برابر هزینه بپردازد.

به عبارت دیگر هر ثانیه تبلیغ برای صاحبان عادی کالاها و خدمات در حاشیه برنامه این هفته 90، حدود 9 میلیون تومان هزینه داشته است. اگر همین عدد را ملاک قرار بدهیم، با توجه به پخش نیم ساعت آگهی تصویری، درآمد تلویزیون تنها از برنامه پریشب 90 به عدد باورنکردنی 16 میلیارد تومان خواهد رسید که تازه به این رقم باید هزینه زیرنویس‌های متعدد، نرخ متفاوت تبلیغات خارجی و نیز تعرفه بالاتر آگهی تقدیم برنامه را هم اضافه کنیم!

به نظر می‌رسد حتی اگر از مجموع رقم حاصله، 50 درصد به مناسبت تخفیف‌های صداوسیما به برخی مشتریان کم کنیم، باز سود خالص باقی مانده از رهگذر پخش این برنامه، چیزی حدود 10 میلیارد تومان خواهد بود! به عبارت دیگر سازمان در حالی برای تهیه هر برنامه 90 حدود 10 میلیون تومان بودجه در اختیار عادل قرار می‌دهد که خودش هزار برابر چنین رقمی سود می‌کند. در صورتی که فردوسی‌پور 37 برنامه در سال داشته باشد، درآمد سازمان از این ناحیه به عددی حدود 370 میلیارد تومان خواهد رسید که می‌تواند نشان بدهد چرا «90» به این شکل بی‌نظیر در حاشیه امنیت قرار دارد!

تازه فراموش نکنیم سازمان به‌طور جداگانه برای هر قسمت از این برنامه یک اسپانسر مسابقه پیامکی هم می‌گیرد که درآمدی چند ده میلیونی نصیب صداوسیما می‌کند.


تاثیر وزنه زدن در افزایش حافظه

مطالعه صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد، 20 دقیقه وزنه زدن باعث تقویت 10 درصدی حافظه بلند‌مدت جوانان می‌شود.

به گزارش ایسنا، در این مطالعه از شرکت‌کننده جوان خواسته شد که تمرین وزنه زدن را بمدت یکبار و دو روز قبل از انجام آزمایش انجام دهند.

شرکت‌کنندگان درست پیش از انجام تمرین ورزشی مورد بررسی قرار گرفتند؛ نتایج یک مطالعه گسترده بر روی حیوانات نشان می‌دهد، دوره پس از یادگیری (یا تثبیت) زمانی است که تحریک یا استرس ناشی از ورزش بر حافظه اثر می‌گذارد.

مجموعه‌ای از 90 تصویر بر روی صفحه نمایش رایانه به هر داوطلب نشان داده شد که دربرگیرنده تصاویر مثبت، منفی و خنثی بودند.

سپس هرکدام از داوطلبان بر روی دستگاه کشش عضلات ساق پا قرار گرفته و تا 50 بار این تمرین را تکرار کردند؛ اما افراد گروه کنترل تنها بر روی دستگاه نشسته و مربی اقدام به حرکت و تمرین دادن پاهای آنها می‌کرد.

در طول این مدت، فشار خون و ضربان قلب هر دو گروه مورد بررسی قرار گرفته و نمونه بزاق نیز برای تعیین سطوح نشانگرهای انتقال‌دهنده عصبی گرفته شد.

شرکت‌کنندگان 48 ساعت بعد بار دیگر به آزمایشگاه مراجعه کرده و مجموعه‌ای از 180 تصویر – ترکیب 90 تصویر اولیه با 90 تصویر جدید – را مشاهده کردند.

افراد گروه کنترل تنها می‌توانستند حدود 50 درصد از تصاویر مرحله اول را به خاطر بیاورند، اما این میزان در گروهی که تمرین ورزشی داشتند، حدود 60 درصد بود؛ بر این اساس، مناطقی از مغز، از مزایای تقویت حافظه ناشی از انجام تمرینات ورزشی سود می‌برند.

«لیزا واینبرگ» سرپرست تیم تحقیقاتی از موسسه فناوری جورجیا (GT) تأکید کرد: این مطالعه بر روی تمرینات وزنه زدن متمرکز بود، اما تمرینات مقاومتی مانند تمرین اسکوات یا خم کردن زانو هم احتمالا نتایج مشابهی در پی خواهد داشت.

نتایج این مطالعه در مجله Acta Psychologica منتشر شد.



احمد شیرزاد:آقایان به جای مراقبت از بروز فساد، مراقب رفت و آمد اصلاح طلبان بودند

احمد شیرزاد در گفت‌و‌گو با  ایلنا درباره فساد‌ها و رانت‌های اقتصادی دولت نهم و دهم و چگونگی ارتکاب آن علی‌رغم وجود دستگاه‌های نظارتی، گفت: درباره این تخلفات، فساد‌ها و رانت‌هایی که اتفاق افتاده باید بپذیریم که همه مقصر بودند و در این باره تردیدی وجود ندارد. اگر جامعه حساسیت کمی نسبت به مفاسد داشته باشد و یا مسئولان کمتر متوجه به این مفاسد باشند هر چیزی ممکن است در چنین جامعه‌ای رخ بدهد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر حمایت جدی اصولگرایان از دولت‌های نهم و دهم، افزود: ماجرای تخلفات دولت احمدی‌نژاد مانند حکایت یک بچه‌ای بود که در اوایل شیطنت قرار داشت و دفعه اول که سنگی روانهٔ پنجره‌ای کرد مورد بازخواست والدین خود قرار نگرفت تا با چنین تربیت اشتباه و سهل انگارانه‌ای شیطنت‌های کودکانهٔ فرزند خانواده در آینده به تخلفات و سرکشی‌های او در برابر قانون منجر شود. با این تفاوت که اگر در دوران کودکی این اشتباهات جبران پذیر بود در بزرگسالی جبران ناپذیر و در ‌‌نهایت خسارت آفرین است.

نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تخلفات احمدی‌نژاد از‌‌ همان سال‌های ابتدایی قابل تشخیص بود، خاطرنشان کرد: دولت احمدی‌نژاد از‌‌ همان ابتدا و به تعبیری دقیق‌تر از زمان‌‌ همان دولت نهم مرتکب اشتباهات و تخلفاتی می‌شد اما با ‌‌نهایت تاسف در‌‌ همان ۴ سال اول جریان حامی دولت و مشخصا اصولگرایان که نقش پدر و مادر دولت در تربیت آن را داشتند هیچ کاری انجام ندادند تا نهایتا معلول تخلفات بزرگ‌تر احمدی‌نژاد در دولت دهم باشند.

وی افزود: در چنین شرایطی بود که انتقاد اصلاح طلبان از تخلفات احمدی‌نژاد چه در دولت نهم و چه در دولت دهم به سبب حمایت گسترده اصولگرایان به عنوان حامیان جدی احمدی‌نژاد کارساز نشد. مجموعه اتفاقات ناگواری که سرانجام سبب شد تا تخلفات و قانون شکنی‌های احمدی‌نژاد به جایی برسد که نهادهای نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام را قبول نداشته باشد و یک باره زیر همه چیز بزند.

شیرزاد با تاکید بر تلاش احمدی‌نژاد برای خروج از چارچوب‌های قانونی، تصریح کرد: احمدی‌نژاد به روشنی نشان داد که نمی‌خواست در قید و بند قانون باشد و همیشه تلاش داشت تا این محدودیت‌های قانونی را برای خود کنار بزند.

وی در پاسخ به این ادعای اصولگرایان که تاکید داشتند احمدی‌نژاد هیچگاه خود را اصولگرا نمی‌دانسته، اظهار کرد: آن جمله که احمدی‌نژاد می‌گفت من اصولگرا نیستم از دو جهت قابل بررسی بود. اول آنکه به معنای محتوایی درست بود چون اساسا او پایبند هیچ اصولی نبود. اما در نگاه دوم با یک تعارض رو به رو می‌شویم چون جریان اصولگرایی حامی جدی او در هر دو دوره انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن بودند لذا اصولگرایان نمی‌توانند بر پایه این جمله خود را مبرا از احمدی‌نژاد بدانند.

نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی اشتباهات اصولگرایان در دوران هشت ساله ریاست دولت احمدی‌نژاد را بزرگ دانست و گفت: واقعیت تلخی که درباره اصولگرایان وجود دارد این است که آنان در پی حمایت‌هایی از احمدی‌نژاد می‌خواستند ناپسند‌ترین تعبیر سیاسی یعنی «دفع به افسد» را اتخاذ کنند. یعنی آن‌ها حاضر شدند به تخلفات احمدی‌نژاد تن بدهند ولی میدان را برای اصلاح طلبان بازنکنند. چه بسا در دولت نهم تعدادی از اصولگرایان نیز منتقد دولت بودند ولی در انتخابات سال ۸۸ به یک باره نظر خود را تغییر داده و تمام قد پشت سر احمدی‌نژاد ایستادند.

وی در ادامه خطاب به حامیان دولت احمدی‌نژاد که به زعم او معلول تخلفات برجسته او هستند، اعلام کرد: باید از اصولگرایان این سوال را پرسید که اصلاح طلبان مگر تا چه اندازه افسد و ناخوشایند بودند که حاضر شدید ۸ سال در مقابل تمام این رانت‌ها و فساد‌ها سکوت کنید ولی میدان را به هیچ اصلاح طلبی ندهید. فرض را بر این بگیریم که اصولگرایان در انتخابات ۸۸ از نامزد اصلاح طلبان حمایت می‌کردند و در آخر یک دولت اصلاح طلب بر سر کار می‌آمد. آیا اصلاح طلبانی که سابقه ۸ سال اداره کشور را در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی دارند دست به چنین فساد‌ها و تخلفاتی می‌زدند که برخی این چنین نسبت به آن ترس دارند و در هراس هستند؟

شیرزاد در ادامه با بیان اینکه در هر دولتی ممکن است تخلفاتی صورت بگیرد، افزود: اصلاح طلبان ادعا نمی‌کنند که در دوران اصلاحات هیچ گونه تخلفی صورت نگرفته است اما حرف اصلی این است که این تخلفات نه به این میزان نجومی و سرسام آور بود و نه در این تخلفات افراد راس دولت در پشت پرده تخلفات دست داشتند. یعنی اگر تخلفی هم صورت گرفته بود متوجه برخی افراد زیر دست و رده پایین دولت بود و مانند دولت احمدی‌نژاد نیست که وزرا و معاونان در مظان اتهام قرار بگیرند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به سخنان معروف حداد عادل مبنی بر آنکه اصولگرایان به خاطر میدان ندادن به اصلاح طلبان از احمدی‌نژاد انتقاد نمی‌کردند، تاکید کرد: اینکه شخصی چون آقای غلامعلی حداد عادل می‌گویند از احمدی‌نژاد انتقاد نکردیم تا میدان را برای جریان رقیب (اصلاح طلبان) باز نگذاریم یک واقعیت تاسف بار و تامل برانگیز است. اگر تشخیص دوستان اصولگرا این بود که در دوران احمدی‌نژاد ناچار به انتخاب راه «دفع افسد» بودند باید به حال و روز کشور گریست که انتخاب‌های کشور بین فاسد و افسد محدود است.

نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی همچنین به تلاش برخی جریان‌های تندرو برای کتمان تخلفات احمدی‌نژاد اشاره کرد و افزود: اگر در بدنه اصولگرایی کشور بردباری بود چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد. البته تکرار چنین مباحثی جهت اشک ریختن برای کشور نیست. بحث تجربه گرفتن از این اتفاقات است. اکنون که دولت روحانی بر سرکار آمده است برخی دوستان جوان که پیداست انتقادهای تندی نسبت به دولت روا می‌دارند بیشتر سعی بر آن دارند تا تخلفات هشت سال گذشته را کتمان کنند چون قصد دارند با فراموش کردن این تخلفات خاتمی و روحانی را زیر باد انتقاد بگیرند و آنان را افسد معرفی کنند.

وی افزود: باید تاسف خورد به حال مجلسی که تمامی این فساد‌ها و رانت‌ها را فراموش کرده. مجلسی که به راحتی چشم بر فسادهای ۳ هزار میلیاردی و ۷ هزار میلیاردی بسته است. درحالی‌که باید شجاعت آن را داشته باشند و به مردم بگویند که این مجلس‌‌ همان مجلس دوران تخلفات احمدی‌نژاد است.

شیرزاد در پایان به نقش مهم دستگاه‌های قضایی، اطلاعاتی و امنیتی در برخورد با تخلفات احمدی‌نژاد اشاره کرد و افزود: البته بحث تخلفات دولت احمدی‌نژاد را باید از منظر دستگاه‌های نظارتی نیز مورد بررسی قرار داد. دستگاه‌های نظارتی باید پاسخ دهند که چه اتفاقاتی رخ داد تا دولت نهم و دهم به راحتی دست به چنین رانت‌ها و فسادهای کلان مالی زده است. مسلما این تخلفات صورت گرفته نشان می‌دهد که دستگاه‌های نظارتی به خوبی این مسائل را رصد نکردند چون در آن دوران آقایان بیش از آنکه مراقب تخلفات دولتی‌ها باشند مراقب رفت و آمد اصلاح طلبان بودند.




پروفسور سمیعی، برنده جایزه برترین جراح مغز جهان شد

آکادمی جهانی جراحان مغز و اعصاب، پروفسور مجید سمیعی، چهره ماندگار پزشکی ایران و جهان را به‌عنوان برترین دانشمند و جراح مغز و اعصاب جهان و برنده جایزه این آکادمی در سال 2014 انتخاب کرد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این جایزه طی یک مراسم رسمی روز 11 اکتبر سال 2014 میلادی، در شهر وین و با حضور مقامات رسمی کشور اتریش و اساتید تراز اول جهان در رشته جراحی مغز و اعصاب به پروفسور مجید سمیعی اعطاء شد.

ماه گذشته نیز طی یک مراسم رسمی نشان علمی کشور قزاقستان و استادی افتخاری دانشگاه آستارا خان به استاد سمیعی اعطاء شد و از وی برای آموزش جراحان مغز و اعصاب این کشور دعوت به عمل آمد.

استاد مجید سمیعی پرافتخارترین جراح ایرانی است که ده‌ها جایزه و مدال علمی بین‌المللی را درزمینهٔ گسترش مرزهای دانش در حیطه علوم مغز اعصاب به دست آورده است.

پروفسور سمیعی در سال 2013 نیز از سوی نشریه معتبر «ورلد نوروسرجری» به‌عنوان برترین جراح مغز اعصاب جهان در سال 2013 انتخاب شد و در شماره ویژه این نشریه که به مناسبت انتخاب این جراح ایرانی به‌عنوان جراح برتر جهان انتشار یافت، ده‌ها استاد و جراح تراز اول جهانی در خصوص خدمات شایان توجه وی به رشته جراحی مغز و اعصاب مقالات متعددی را به چاپ رساندند.

پروفسور مجید سمیعی استاد افتخاری دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و هم‌اکنون با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران رهبری و هدایت ساخت بزرگ‌ترین مرکز بین‌المللی علوم مغز و اعصاب جهان را در ایران دنبال می‌کند که در این برنامه، نخبگان جوان پزشکی کشور دوره های آموزشی فوق تخصصی را در قالب بورسیه مشترک پروفسور سمیعی و دانشگاه علوم پزشکی تهران طی می‌کنند.




توضیح وزیر ارشاد درباره دو فیلم قصه ها و عصبانی نیستم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مخالفت مجلس با اکران دو فیلم 'قصه ها ' و 'عصبانی نیستم'، گفت: قصه ها مشکل ندارد اما عصبانی نیستم قبل از اکران نیاز به اصلاحاتی دارد.

علی جنتی در گفت وگو با  ایرنا درباره مخالفت مجلس با اکران دو فیلم 'قصه ها ' و 'عصبانی نیستم' گفت: 'قصه ها' ساخته خانم رخشان بنی اعتماد را دیده ام به نظرم هیچ مشکلی ندارد و اکران هم خواهد شد. قصه ها اثری اجتماعی است و نباید نسبت به آن حساسیت نشان داد.

قصه ها تازه ترین اثر بنی اعتماد با موضوع اجتماعی است که در سه ایپزود تهیه شده است. این اثر به تازگی نیز برنده بهترین فیلمنامه درهفتادویکمین جشنواره ونیزشده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره فیلم 'عصبانی نیستم' به کارگردانی رضا درمیشیان نیز گفت: این فیلم را هم دیده ام که به نظرم نیاز به تامل بیشتر دارد و با این شکل اکران شدن آن موافق نیستم. به نظرم باید با اصلاحاتی به اکران عمومی برسد.

عصبانی نیستم درباره یک دانشجوی ستاره دار است و دومین ساخته درمیشیان پس از بغض است.این فیلم در سی ودومین جشنواره فیلم فجربا وجودی که نامزد دریافت برخی جوایز شده بود اما در لحظات آخر ازبخش مسابقه خارج شد.

جنتی که شامگاه گذشته (سه شنبه) در حاشیه اکران خصوصی فیلم 'کاغذ خروس نشان' با ایرنا گفت وگو می کرد درباره حضورش در اکران خصوص یک فیلم گفت: متاسفانه مشغله زیاد و فرصت اندک کمتر اجازه حضور در این مراسم ها را به ما می دهد اما هر وقت که فرصتی داشته باشم حتما باز هم در اکران های خصوصی فیلم ها شرکت خواهم کرد.

جنتی همچنین درباره فیلم 'کاغذ خروس نشان' گفت: بسیار تحت تاثیر فیلم قرار گرفتم و لوکیشن های آن مرا رو به گذشته برد. داستان خوب آن بسیار دیدنی بود.

کاغذ خروس نشان اولین ساخته مریم میلانی است که در ژانر کودک ساخته شده و قرار است عواید ناشی از فروش آن صرف کودکان کار شود.

وی با بیان این مطلب که این فیلم 'یکی از بهترین آثار حوزه کودک بود که در چند سال اخیر دیده ام'،افزود: باید به اکران عمومی این نوع فیلم ها برای بهتر دیده شدن کمک کرد.



معجزه انار در مقابله با دو بیماری

نتایج یک مطالعه جدید در انگلستان نشان داد که نوعی ترکیب موجود در پوست و میوه انار به دلیل خواص ضدالتهابی برای مقابله با آلزایمر و پارکینسون مفید است.

گروهی از متخصصان علوم پزشکی دانشگاه‌ هادرسفیلد در این مطالعه دریافتند وجود این ترکیب ضدالتهابی در انار روزنه‌ای در تحقیقات جدید خواهد بود تا بتوان به کمک آن، این دو بیماری ناتوان‌کننده را ریشه‌کن کرد.

بنابر اطلاعات جمع‌آوری شده در مرکز بین‌المللی بیماری آلزایمر تا سال 2050 میلادی شمار مبتلایان به زوال عقل سه برابر خواهد شد. اکنون متخصصان این دانشگاه ترکیبی را در میوه و پوست انار مشاهده کرده‌اند که می‌تواند مانع از التهاب سلول‌های مغزی شود.

به گزارش ایسنا، دکتر الیومایوکان اولاجید، متخصص ارشد این مطالعه و تیم تحقیقاتی‌اش به بررسی خاصیت ضدالتهابی این میوه پرداخته و ترکیب موجود در آن را روی سلول‌های مغزی موش‌ها آزمایش کردند. آنها همچنین به بررسی رابطه بین این ترکیب و هر گونه نشانه‌ای از التهاب در سلول‌های مغزی این حیوانات پرداختند.

به گفته این متخصصان، ترکیب موجود در انار حاکی از کاهش سطح التهاب در سلول‌های مغزی موش‌ها بود. هرچند پیش از آغاز آزمایش‌ها روی نمونه‌های انسانی باید بررسی‌های بیشتری در این زمینه انجام شود.

محمد تقی فاضل میبدی: رانتخوران و مدیران بی‌کفایت به جامعه معرفی شوند

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: باید رانتخوران، متخلفان، مفسدان و مدیران بی‌کفایتی که موجب به وجود آمدن شرایط سخت برای مردم شده‌اند و از سوی دیگر، زمینه را برای ایجاد تخلفات و مفاسد گسترده فراهم کرده‌اند به جامعه معرفی شوند و مورد بازخواست قرار گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به گزارش اخیر مجلس شورای اسلامی درباره تخلف هفت هزار میلیاردی دولت قبل گفت: اسلام به اندازه‌ای که درباره بیت‌المال حساسیت دارد، به مسئله دیگری حساسیت ندارد. به طور مثال اگر در نامه‌های حضرت علی(ع) به فرمانداران و والیانش توجه کنیم، می‌بینیم که زمانی که یک فرماندار کوچکترین تخلفی در خصوص بیت‌المال انجام می‌داد، ایشان با عتاب و شماتت با این فرد برخورد می‌کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه آنچه که امروز در کشور شاهد هستیم، این است که برخی‌ها به مسائلی نظیر ساپورت و چند تار موی زنان حساس‌اند در حالی که تخلفات و مفاسد اقتصادی گسترده‌ای در کشور و بالاخص در دولت قبل رخ می‌داد اما نسبت به آن چشم‌پوشی و بی‌توجه بوده و هستند.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر برای مبارزه با ظلم است، اظهار داشت: دولت قبل در حالی که شعار مبارزه با فساد و عدالت می‌داد که از سویی استفاده از کالاهای تجملی و خودروهای لوکس از طرف یک قشر بیشتر می‌شد و از سوی دیگر، فقر و تنگدستی در جامعه بیداد می‌کرد که این شکاف نشات گرفته از عملکرد دولت قبل است. 

فاضل میبدی با بیان اینکه اگر به مطبوعات و احزاب در آن دوران استقلال و آزادی عمل داده می‌شد دیگر شاهد این تخلفات گسترده نبودیم، یادآور شد: دولت باید به مطبوعات و احزاب استقلال و آزادی عمل دهد تا آنها با نظارت و به چالش کشیدن موجب جلوگیری از تخلفات و مفاسد شوند و از سوی دیگر موجب پاسخگویی مسئولان شوند. 

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر مسئولیت قوه قضاییه برای رسیدگی و برخورد با متخلفان و مسئولان دولت قبل ابراز داشت: باید رانتخوران، متخلفان، مفسدان و مدیران بی‌کفایتی که موجب به وجود آمدن شرایط سخت برای مردم شده‌اند و از سوی دیگر، زمینه را برای ایجاد تخلفات و مفاسد گسترده فراهم کرده‌اند به جامعه معرفی شوند و مورد بازخواست قرار گیرند.

وی افزود: اگر ما مسائل سیاسی را کنار بگذاریم و ملاکمان بیت‌المال، منافع ملی و مردم باشد دیگر این نوع مفاسد ایجاد نمی‌شود.

زیبا کلام: غیرپاسخگوتر از اصولگرایان خلق نشده است

یک استاد دانشگاه از سکوت اصولگرایان در برابر مفاسدی که در دولت گذشته رخ داده است، انتقاد کرد و گفت: فکر نمی‌کنم خداوند تا امروز مجموعه‌ای را غیر پاسخگوتر از اصولگرایان خلق کرده باشد.

صادق زیبا کلام در گفت وگو با ایلنا با اشاره به رانت هفت هزار میلیاردی دولت دهم که اخیرا برخی نمایندگان مجلس به آن اشاره کرده اند گفت: به نظر من پیش از آنکه احمدی نژاد را برای رانت هفت هزار میلیاردی مقصر بدانیم باید مجموعه اصولگرایان را گناهکار بدانیم که مدتها برای دولت احمدی نژاد یقه چاک می‌کردند. آنها امروز باید پاسخ حمایت‌های خود را بدهند مگر غیر از این است که آنها در این سال‎ها همه تلاش خود را کردند که احمدی نژاد در قدرت باقی بماند چرا امروز در مقابل این مفاسد مهر سکوت بر لب زده اند؟

وی با بیان اینکه بسیاری از اصولگرایان از ادبیات سیاسی تنها واژه فتنه را یادگرفته اند گفت: تنها چیزی که برای آنها مهم است مسئله به اصطلاح خودشان فتنه 88 است و اینکه این رانت‌ها چه بلایی بر سر کشور آورده است برایشان مهم نیست.

زیبا کلام گفت: من فکر نمی‌کنم خداوند تا امروز مجموعه‌ای را غیر پاسخگوتر از اصولگرایان خلق کرده باشد. در همه جای دنیا صاحبان قدرت باید پاسخگو باشند اما جریان اصولگرا سالها حاکمیت قدرت را در دست داشت و حتی یک کلمه پاسخ نمی‌داد.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: امروز دیگر اخباری بدتر از فساد و رانت هفت هزار میلیاردی نیز بشنویم چندان تعجب نمی‌کنیم. کسانی که مدعی به عمل به اصول هستند از قوه قضاییه تا مجلس و ائمه جمعه امروز باید بیایند و به مردم پاسخ بدهند.

وی گفت: اگر چه کار دولت یازدهم بسیار سخت است و از یک طرف با مفاسد دولت گذشته و از سوی دیگر با مشکلات داخلی کشور دست به گریبان است اما ما هنوز از تدابیر دولت روحانی ناامید نشده ایم.