تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

راه هموار مذاکره

راه هموار مذاکره




طرح: احسان گنجی



پرداخت «یارانه نقدی» حذف و «بن کالا» جایگزین آن می شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات گفت: با تصمیم دولت پرداخت یارانه نقدی حذف و بن کالا جایگزین یارانه نقدی می شود.


غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر حذف پرداخت یارانه نقدی، تصریح کرد: تصمیم دولت در سال آینده پرداخت یارانه به صورت غیر نقدی است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در قانون ذکر نشده که حتما یارانه به صورت نقدی پرداخت شود، افزود: شرایط اقتصادی کشور ما حکم می‌کند بهترین گزینه را انتخاب کنیم؛ به دلیل اینکه پرداخت غیر نقدی موجبات جلوگیری از عدم افزایش حجم نقدینگی و سقوط بیشتر ارزش ملی پول را فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه حاکمیت نیز به سمت هدفمند کردن کمک‌های یارانه‌ای حرکت می کند، ادامه داد: در این مرحله دو موضوع وجود دارد؛ یکی هدفمند کردن یارانه ها و دیگری توانمندسازی مردم است، به عنوان مثال زمانی که اقتصاد یک کشور با ضعف مواجه می شود برای جلوگیری از به خطر افتادن بهداشت و سلامت مردم، حاکمیت بر سلامت مردم سرمایه گذاری می کند اما در این راستا یارانه ای که پرداخت می شود در جهت غیر سلامت مصرف می شود؛ بنابراین با حذف یارانه نقدی حاکمیت یارانه ها را نیز هدفمند کرده است.

جعفر زاده ایمن آبادی با تاکید بر اینکه پرداخت غیر نقدی یارانه ها را بهترین اقدام می دانیم، درباره زمان اجرای فاز دوم این قانون گفت: اشکالاتی که در مرحله اول به وجود آمد باعث شد یک قانون خوب، نادرست اجرا شود که نتیجه آن بسیار نامناسب بود.

وی افزود: مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها در سال 93 با رفع اشکالات مرحله اول اجرا می شود، ضمن اینکه این قانون متوقف نمی شود، هدفمندی یارانه‌ها قانون بسیار خوبی بود که در تمام دنیا اجرا شده است اما با توجه به اینکه دولت یازدهم به صورت عقلانی با موضوعات برخورد می کند اگر سریعتر مشکلات رفع شود می توانیم وارد مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها شویم.

یارانه غیر نقدی مشمول همه افراد نمی شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این سوال که آیا یارانه برای همه اقشار به صورت غیر نقدی پرداخت می شود؟ گفت: غیر نقدی مشمول همه افراد نمی شود و این عدالت نیست.

وی با اشاره به اینکه حذف پرداخت یارانه نقدی یک نظریه اقتصادی است، گفت: کشور ما دیگر ظرفیت پمپاژ پول را ندارد.

جعفر زاده ایمن آبادی در پاسخ به این سوال که جایگزین یارانه غیرنقدی چه خواهد بود، گفت: کالاهای مصرفی در قالب بن کالا دراختیار مردم قرار می گیرد.

بن کالا با کوپن متفاوت است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با بیان اینکه بن کالا با کوپن که در گذشته ارائه می شد، متفاوت است، گفت: عده ای فکر می کنند این بن کالا همان کوپن است در صورتی که اینگونه نیست؛ در کوپن توزیع کالا برای حذف دلالان بود در حالی که با این روش کالا توزیع نمی شود بلکه یارانه ای که افزایش توان قدرت خانوارها را در پی دارد در دستور کار دولت است.

ایران‌امروز محتاج اندیشمند است؛ نه دانشمند

سرزمین ایران در امتداد تاریخ تمدن ساز و فرهنگ زا بوده است. فرهنگی شامل حوزه ها ی فلسفه، مدنیت، ایدئولوژی، حکومتهای سیاسی و اعتقادی، ادبیات، هنر وفن و.... بر خلاف نظر برخی که اخیرا قد و قدمت تمدنش را به 1400 سال تقلیل میدهند، جهان، ایران زمین را با تمدنهایی نزدیک به 10 هزار سال می شناسد و دلایل و اسناد بی شائبه آن از پس کتیبه ها، آثار باستانی و میراث تاریخی بجا مانده و کشف شده اظهر من الشمس است هرچند شاید با تعریف حضرات از تمدن تفاوت داشته باشد. نقش محوری ایران در جهان و دسته کم در منطقه در طول هزاران سال قابل کتمان نیست. از نظر جغرافیایی و ژئو پولتیک نیز از دوران ماقبل رونق راه ابرایشم تا جنگ جهانی دوم اهمیتش در رخدادهای تاریخی به وضوح همین معنی را میرساند.


ادامه مطلب


ادامه مطلب ...

انتقال 3 وجهی در 29 بانک فراهم شد/ سقف روزانه؛ 3 میلیون تومان

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی از فراهم شدن امکان انجام انتقال 3 وجهی از طریق 29 بانک عضو شتاب خبر داد و گفت: 3 بانک باقیمانده نیز بزودی امکان انتقال 3 وجهی که روزانه تا 3 میلیون تومان است را فراهم می کنند.

 داود محمدبیگی با اعلام اینکه در حال حاضر 29 بانک عضو شتاب می توانند خدمت انتقال سه وجهی را انجام دهند و سه بانک دیگر هم در حال انجام آزمون های مورد نیاز هستند گفت: قبلا برای انتقال وجه الزامی بود از خودپرداز متعلق به کارت مبدا یا کارت مقصد استفاده شود.


مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: برای مثال اگر دارنده کارت سامان خواهان انتقال وجه به کارت بانک ملی ایران بود، می بایست از خودپرداز بانک سامان یا از خودپرداز بانک ملی ایران استفاده می کرد. درصورتی که در انتقال سه وجهی می توان بدون در نظر گرفتن بانک های صادرکننده کارت ها، از هر خودپرداز دیگر وابسته به شبکه شتاب استفاده کرد.


محمدبیگی تصریح کرد: 3 بانک صادرات ایران، صنعت و معدن و ملی ایران به عنوان اولین بانک های ارائه دهنده خدمت انتقال سه وجهی از تاریخ نهم شهریورماه 90 ارائه این خدمت را آغاز کرده اند. هم اکنون، این خدمت در 29 بانک آینده، اقتصاد نوین، انصار، ایران زمین، پارسیان، پاسارگاد، تجارت، توسعه صادرات، توسعه تعاون، حکمت ایرانیان، دی، رفاه کارگران، سامان، سپه، سینا، شهر، صادرات ایران، صنعت و معدن، قرض الحسنه رسالت، قرض الحسنه مهر ایران، قوامین، کارآفرین، کشاورزی، گردشگری، مرکزی، مسکن، ملت، ملی ایران و موسسه اعتباری توسعه ارائه می شود.


وی با ارائه این مطلب که در حال حاضر، فقط بانک های خاورمیانه، سرمایه و پست بانک این خدمت را ارائه نمی دهند گفت: این سه بانک در حال انجام آزمون های مورد نیاز هستند. مدیر اداره نظام های پرداخت با اشاره به این مطلب که سقف انتقال وجه از طریق خودپرداز به هر روشی 3 میلیون تومان در روز برای هر کارت است گفت: از بابت ارائه این خدمت کارمزدی بیش از انتقال قبلی دریافت نمی شود.


این مقام مسئول در بانک مرکزی در خصوص نحوه برطرف کردن مشکلات در صورت بروز مغایرت اعلام کرد: کلیه افرادی که در حوزه بانکداری الکترونیکی و خدمات شتابی با مغایرت مواجه می شوند، ضروری است پس از گذشت 72 ساعت از زمان تراکنش، ضمن تماس با مرکز امداد شتاب به شماره 29911 یا مراجعه به مرکز امداد شتاب تحت وب به آدرس http://emdadshetab.cbi.ir در تمام ساعات شبانه روز مغایرت خود را ثبت کرده و با دریافت کد رهگیری، نتیجه اقدامات انجام شده را پیگیری نمایند.


محمدبیگی افزود: دستورالعمل اجرایی پرداخت هزینه تراکنش هایی که با مغایرت مواجه شده اند در مرحله نهایی بوده و بزودی این خدمت هم به عموم مشتریان ارائه خواهد شد.


بالاخره وزارت ورزش و جوانان صاحب وزیر شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز یکشنبه محمود گودرزی را بر کرسی وزارت ورزش و جوانان نشاندند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان با199 رای موافق،‌44 رای مخالف و 24 رای ممتنع از مجموع 267 نماینده حاضر به محمود گودرزی برای تصدی به وزارت ورزش و جوانان رای اعتماد دادند.

در جلسه علنی صبح امروز حسن روحانی رییس جمهور در سخنانی از چهارمین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان دفاع کرد و پس از آن فتح‌الله حسینی،‌قسیم عثمانی، سیدمهدی موسوی‌نژاد و حسین گروسی به عنوان موافق و همچنین علی ایرانپور و کریمی قدوسی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان سخنرانی کردند.

محمود گودرزی نیز از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت ورزش و جوانان در جلسه علنی امروز دفاع کرد. نهایتا نمایندگان به چهارمین وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای وزارتخانه ورزش و جوانان رای اعتماد دادند و بعد از گذشت سه ماه از آغاز دولت تکلیف کرسی وزارت ورزش و جوانان را در دولت مشخص کردند.

پیش از این مسعود سلطانی‌فر، سیدرضا صالحی امیری‌ و نصرالله سجادی به عنوان وزرای پیشنهادی ورزش و جوانان موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشده بودند.



"رستاخیز" برجسته ترین فیلم سینمایی تاریخ درباره حسین (ع)



انتشار تصاویر فیلم «روز رستاخیز» در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی، این امید را پدید آورد که برای نخستین بار شاهد تولید فیلمی درباره متن واقعه عاشورا باشیم که به جزئی‌ترین شکل ممکن و در عین حال با استانداردهای جهانی تولید شده باشد؛ اثری که بار دیگر نام احمدرضا درویش را ‌پس از دوئل بر سر زبان‌ها خواهد انداخت؛ اما نه صرفاً در ایران، بلکه حداقل در جهان اسلام و این اتفاقی است که در جشنواره بین‌المللی فجر ‌سی‌و‌یکم رونمایی خواهد شد، ولی این فیلم چه ویژگی‌های منحصر به فردی دارد؟

تدوین فیلم سینمایی «روز رستاخیز» توسط «طریق انور» تدوین‌گر معروف و نامزد دریافت اسکار (برای فیلم سینمایی سخنرانی پادشاه) در لندن انجام شده است.

موسیقی فیلم توسط «استیفن واربک» ساخته شده و همه مراحل فنی این فیلم در استودیو «مولینر» لندن انجام گرفته است.

این فیلم تاریخی، مذهبی و حماسی به نویسندگی و کارگردانی «احمدرضا درویش» ساخته شده ‌و از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند.



بنا بر این گزارش، فیلمبرداری پروژه سینمایی «‌روز رستاخیز‌» که از شانزدهم بهمن‌ماه سال ۸۸ همزمان با اربعین حسینی در شهرستان بم آغاز شده بود‌، پس از پشت سر گذاشتن بیش از ۲۵۰ جلسه فیلمبرداری در شهرهایی چون بم و شهداد کرمان‌، شاهرود، اصفهان، رباط کریم، کاشان، قلعه رودخان و تهران، در چهاردهم شهریور‌ماه سال ۹۰ به پایان رسید.

این فیلم به ‌سه زبان و با ‌سه نام متفاوت به نمایش درخواهد آمد. زبان اصلی فیلم سینمایی «روز رستاخیز» فارسی خواهد بود و به زبان‌های عربی و انگلیسی دوبله و اکران می‌شود.

افزون بر «‌روز رستاخیز‌» که نام فارسی فیلم است، یوم الحُرّیه (روز آزادی‌) نام عربی فیلم و He who said no (آن که گفت نه‌) نام انگلیسی فیلم خواهد بود و زیرنویس فیلم به زبان‌های گوناگون پیش‌بینی‌ شده است.

فیلم سینمایی «روز رستاخیز» از بازیگران ایرانی و جهان عرب بهره برده است. آرش آصفی با «روز رستاخیز» به سینما معرفی می‌شود که ‌ایفای نقش «بُکِیر» فرزند حر بن یزید ریاحی را به عنوان یکی از کاراکترهای اصلی این فیلم بر عهده دارد.

پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی‌، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، یاور احمدی‌فر، انوشیروان ارجمند، انوش معظمی، کوروش زارعی، محمود محکمی، سعید علیپور، امیر مولوی، علی‌جاویدفر، می‌رطاهر مظلومی، حمید جدیدی، قادر پزشکی، محمدرضا حقگو، علی عباسی، تورج فرامرزیان، بابک والی، رضا اکبری‌ارطه، ابراهیم سلطانی، خلیل‌الله خواجه‌نظام، پژمان جعفری سمرقندی، شقایق فراهانی، مهتاب کرامتی، لیلا بلوکات و زهره‌ حمیدی و... از بازیگران فیلم سینمایی «روز رستاخیز» هستند‌.

بازیگران مرد مهمان فیلم نیز عبارتند از: پرویز پورحسینی‌، سروش گودرزی و سیدجواد یحیوی.
در کنار بازیگران ایرانی، بازیگرانی مهمی از کشورهای سوریه، عراق، لبنان و کویت نیز جلوی دوربین «روز رستاخیز» رفته‌اند که می‌توان از «جمال سلیمان‌»، «طلحت حمدی»، «رضوان عقیلی»، «فواز سرور‌» از کشور سوریه، «داوودحسین» از کشور کویت، «یوسف شکرچی‌» ازکشور‌ عراق، «فادی ابراهیم‌» از کشور لبنان نام برد.

فیلم برای اکران سال 93 آماده نمایش خواهد شد‌. این فیلم از تکنیک‌های بر‌تر جلوه‌های ویژه تصویری CGI بهره می‌برد و با پرده عریض «اسکوپ» و بهره‌مندی از صدای دالبی دیجیتال ساخته شده است.

مدت‌‌زمان این اثر که احمدرضا درویش در «‌مؤسسه فرهنگ تماشا» آن را تهیه کرده، دو ساعت و پنجاه دقیقه برای نمایش است.


پوسترهای فیلم "آسمان زرد کم عمق"

از پوسترهای فیلم سینمایی «آسمان زرد کم‌عمق» به کارگردانی بهرام توکلی رونمایی شد.عوامل این فیلم به دلایل نامشخص از اکران در فصل تابستان منصرف شده بودند برای از دست ندادن بیشتر فرصت اکران به نمایش فیلمشان بدون سرگروه سینمایی رضایت داده اند و چهارمین فیلم توکلی به زودی در گروه آزاد روی پرده خواهد رفت.

ترانه علیدوستی، صابر ابر، سحر دولتشاهی، سعید چنگیزیان و حمید رضا آذرنگ گروه بازیگران «آسمان زرد کم عمق» را تشکیل می دهند.

در خلاصه داستان «آسمان زرد کم عمق» آمده است: زوج جوانی در مدتی کوتاه لحظات زندگی گذشتشان را مرور می کنند و این مرور خاطرات، زندگی حالشان را تحت تاثیر قرار می دهد.

این فیلم در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت که با واکنش های متفاوتی روبه رو شد.


پوستر ها در ادامه

  ادامه مطلب ...

از هفت جیرانی تا هفت گبرلو

18 آبان سال 88 مدیر وقت گروه اجتماعی شبکه سه اینچنین گفت: «شبکه سه در ادامه برنامه پرمخاطب 90 در حوزه فوتبال قصد دارد برنامه «هفت» را با موضوع مباحث چالشی حوزه فرهنگ و هنر تولید کند. تهیه کنندگی این برنامه زنده به عهده فریدون جیرانی است و هنوز مجری آن مشخص نشده است.»


طرح این برنامه را طبق شنیده ها خود جیرانی پیشنهاد کرده بود و قرار بود هفت، نود سینمایی باشد. جیرانی به جز پیشینه پر بار فیلمنامه نویسی، کارگردانی و مطبوعاتی اش، در حوزه اجرای تلویزیونی نیز مدتی در برنامه دو قدم مانده به صبح شبکه چهار سیما، اجرای بخش سینمایی را بر عهده داشت و آنجا نیز فراستی در کنار او دیده می شد. شکل اجرای خاص جیرانی در ابتدا کمی غیر معمول به نظر می رسید و بسیاری می گفتند ای کاش اجرای برنامه را به فرد دیگری واگذار می کرد اما بعدها همین شکل اجرا به علاوه اشراف او بر تاریخ سینمای جهان و معضلات سینمای ایران با چاشنی مسعود فراستی موجب شد تا آرام آرام هفت جای خود را حداقل در میان سینماگران و علاقه مندان به سینما باز کند. خنده های ریز و ممتد جیرانی و ژست ها و نگاه عاقل اندر سفیه فراستی و انتقادهای همیشگی او حتی دیگر برای افرادی که دغدغه سینما نداشتند هم، شهره شده بود و سوژه برنامه های طنز سیما. دیالوگ های فریدون جیرانی و مسعود فراستی با هم یا با میهمان برنامه یا مثال های تاریخ سینمایی که در نقد فیلم های ایرانی زده می شد موجب شد تا برنامه هفت برای هنرجویان و دانشجویان سینما به کلاسی آموزشی تبدیل شود. بسیاری به نوع نقدهای عالمگیر فراستی که زمین و زمان را در بر می گرفت یا گزارش دور از شأنی که درباره فریماه فرجامی، بازیگر سابق و خوب سینمای ایران از این برنامه پخش شد، ایراداتی می گرفتند ولی آنچه مسلم است فضای نقدی که در این برنامه (آن هم در آن فضای خاص) ایجاد شد با توجه به پیشینه اندک ما ایرانیان درباره نقد و نقد پذیری، نقطه مثبتی می تواند تلقی می شود.


اما با همه این اوصاف در خرداد ماه سال 91، برنامه هفت با اجرای فریدون جیرانی به دلایل معلومی تعطیل شد و پس از مدتی تعلیق، این بار منهای جیرانی روی آنتن رفت. فراستی مدتی پس از جیرانی در هفت، سنگر را حفظ کرد ولی خرده خرده دقایق نقد او رو به کاهش نهاد و مشخص بود که او نیز رفتنی است.


اما هفت گبرلو هفت دیگری شد. گبرلو با استفاده از تجربه جیرانی اصالت را ابتدا به بودن و ماندن داد و در ابتدا محافظه کار آغاز کرد اما با از دست دادن مخاطبانی که این برنامه با جیرانی و فراستی و به سختی به دست آورده بود، سعی کرد سیاست یکی به نعل و یکی به میخ را پیشه کند. اجرای گبرلو نیز نسبت به جیرانی معمول تر بود و کاملا در استاندارد یک مجری صدا و سیمایی. با رفتن جیرانی و فراستی سطح علمی این برنامه با افت آشکاری مواجه و برنامه هفت به برنامه یی مبدل شد که بیشتر به مسائل صنفی و روزمره سینمای ایران می پردازد. خب این مسائل شاید دیگر حتی برای دانشجویان و علاقه مندان سینما هم جذابیتی نداشته باشد چه رسد به مخاطبان عام تری که علاقه مند این برنامه شده بودند.


البته نوع پرداخت کلیشه یی و محافظه کارانه به این مسائل هم یکی از دلایل عدم رضایت مخاطبان قبلی این برنامه است. آیتم خبرخوان این برنامه که تیتروار اظهارنظرهای دست اندرکاران سینمای ایران را منعکس می کند نیز از نظر انتخاب تیترها، ناخودآگاه آدمی را به یاد مجلات و روزنامه هایی می اندازد که فقط درصدد پرکردن صفحات خود هستند.


گبرلو هم از نظر تحصیلات و هم در حوزه هایی که تاکنون فعالیت کرده با سینما به صورت مستقیم در ارتباط بوده، پس می تواند با به کار گیری بدنه کارشناسی قوی تر و صاحبنظر تر سطح کیفی آسیب خورده برنامه هفت را ترمیم کند. از هفتی که جیرانی ساخت تا هفتی که گبرلو ادامه می دهد فاصله یی است البته نه غیر قابل جبران، بلکه قابل ترمیم. به شرط آنکه این فاصله با نگاهی نقادانه نسبت به خود و بهره بردن و ارج نهادن به نظر کارشناسان زبده تر پر شود و تازه پس از آن است که می توان گامی به سمت جلو نیز برداشت.


منبع : روزنامه اعتماد - شنبه 25 آبان 92


نویسنده : کمیل روحانی



انتشار مجدد روزنامه هم​میهن منتفی شد!

روزنامه هم​میهن با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که با توجه به مشکلات حقوقی پیش آمده برای روزنامه، انتشار آن تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد ماند. در ادامه این اطلاعیه آمده است: در عین حال، هفته‌نامه «آسمان» از شنبه 25 آبان ماه مجددا انتشار خود را از سر خواهد گرفت. غلامحسین کرباسچی مدیرمسئول رونامه هم میهن است.



نکاتی درباره تهدید به استیضاح وزیر علوم به خاطر دو انتصاب

 تهدید به استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به خاطر انتصاب یک مشاور و یک معاون هر چند به سبب تعداد امضاهای تذکرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید جدی گرفته شود اما در نوع خود کم سابقه و شگفت آور است. چرا که مهم ترین استدلال معترضان این است که چرا وزیر جدید از دوگزینه ای که پیش تر برای وزارت، مورد تایید مجلس قرار نگرفته بودند استفاده کرده است؟

  پاسخ البته ساده است. مجلس به میلی منفرد برای تصدی " وزارت " علوم رای نداده  و باز نسبت به وزارت جعفر توفیقی علامت مثبت نفرستاده بود بی آن که اساسا معرفی یی صورت پذیرد.

 به همان دلیل که رییس جمهور "گزینه رای اعتماد نیاورده" وزارت آموزش و پرورش را به معاونت خود و ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب کرد وزیر علوم نیز می تواند از هر نیرویی برای مشاوره یا معاونت خود استفاده کند ودر عین حال مسوولیت عملکرد آنان را نیز بر عهده گیرد. رای عدم اعتماد حکم محکومیت کیفری دادگاه نیست که مانع استمرار خدمت یک نفر شود. تازه حکم قضایی هم مدتی دارد و الی الابد نیست.

با این حال چند نکته دیگر را نیز می توان یادآور شد:
 
شان نمایندگان اقتضا می کند بر اساس تشخیص خود عمل کنند و تحت تاثیر جوّی که برخی خبرگزاری ها می سازند قرار نگیرند. همسویی با موجی که یک یا دو خبرگزاری منتقد دولت ایجاد می کنند نباید بر رای و نظر نمایندگان اثر بگذارد.با این حال احساس می شود گاه واژه ها نیز عینا همان است که قبلا ساخته و پرداخته شده است.

  اگر وزیری حق انتخاب همکاران خود را نداشته باشد چه کسی این حق را دارد و با کدام ابزار برنامه خود را جلو ببرد؟

وقتی سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال دور دنیا می گردد تا بازیکن دو رگه و چند ملیتی پیدا کند و به عضویت تیم ملی فوتبال دربیاورد چگونه وزیر این مملکت نباید حق داشته باشد چهره ای با سابقه معاونت وزیر در دهه 60 را دوباره به معاونت بگمارد و از مشاوره کسی که 10 سال پیش وزیر و رییس خودش بوده استفاده کند؟!

آیا این دسته نمایندگان نباید به یادآورند که نام کاندیدای پیروز انتخابات حسن روحانی است که اکنون به عنوان رییس جمهوری ایران شناخته می شود و نه یکی از رقیبان او که نامزد مورد علاقه اصول گرایانِ مجلس نشین بوده اند؟ 

  اگر قرار باشد دکتر فرجی دانا میز وزارت را دو دستی بچسبد و خواست های این دسته از نمایندگان را -هر قدر هم مداخله جویانه باشد -تامین کند خواست دانشجویان و بدنه و عقبه دانشجویی حامی حسن روحانی را چه کسی باید تامین کند؟

  آیا وزیر علوم می تواند بی اعتنا به نظر دانشجویان که به جد خواستار به کارگیری توفیقی و میلی منفرد در وزارت علوم بوده اند عمل کند و تنها نمایندگانی را در نظر گیرد که شماری از آنان در روز رای اعتماد نیز یا رای مخالف داده اند یا ممتنع؟
 
اگر وزارت علوم سیاسی نیست و وزیر غیر سیاسی می طلبد چرا مجلس این وزارتخانه را به وادی سیاست می کشاند؟ انتقاد از انتصابات وزارت علوم کجا جنبه علمی و کارشناسی دارد؟

  رفتار اخیر شماری از اصول گرایان در قبال دولت از ضعف حامیان دولت در مجلس نیز حکایت می کند. شاید آقای روحانی حق داشته باشد در گوش رییس مجلس زمزمه کند: ما ز یاران چشم یاری داشتیم...درگیر کردن دولت در اموری دیگر به جز دو موضوع اصلی و به شدت وقت گیر آن- دیپلماسی و مذاکرات هسته ای از یک طرف و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی از جانب دیگر- را چگونه می توان تعامل با دولت دانست؟

برای تهدید به استیضاح وزیر علوم چند احتمال متصور است:

نخست این که وزیر جا بزند و معاون و مشاور را برکنار کند. در این صورت اقتدار او زیر سوال رفته و تنها سایه ای از یک وزیربا فقدان  اعتماد به نفس باقی می ماند.حال آن که وزیر باید وزیر باشد. هم مقتدر هم اهل تعامل و هم البته پاسخ گو ولی این سه به معنی تسلیم در برابر هر خواست و کرنش مدام نیست.

حالت دیگر این است که جدی نگیرد و بی اعتنا به کار خود ادامه دهد. در این حالت تهدیدات بعدی نمایندگان نیز جدی گرفته نخواهد شد و از این وضعیت بیش از همه مجلسیان زیان می بینند.

حالت سوم این است که واقعا استیضاح کنند. در این صورت رکورد سرعت در استیضاح را به نام خود ثبت کرده اند چرا که به علی کردان هم سه ماه فرصت دادند و بعد برکنار شد و تازه مگر فرجی دانا کدام ذنب لایغفر را مرتکب شده است؟

مگر انتصاب دو مدیر علمی جمهوری اسلامی با کارنامه های روشن و 30 سال خدمت به نظام ، شرب خمر و زنای محصنه  یا در شکل خفیف تر جعل مدرک یا اختلاس است  که عده ای برآشفته اند؟

 مگر در 8 سال احمدی نژاد که اینان وزیر و معاون نبودند بی کار و گرسنه ماندند؟  فرجی دانا یک سال اخیر را در کانادا گذرانده و اگر استیضاح عملی شود و او را از وزارت خلع کنند به زندگی متعارفش بر می گردد و نخبگان نیز این پیام را دریافت می کنند که نیروی خودشان را نمی توانند تحمل کنند چه رسد به آنان را.
 
 آری؛استیضاح حق مجلس است. اما استیضاحی که پیشرفت و تعالی کشور را هدف گیرد و خطای شخصی یا تخلف مالی و اخلاقی یا کندی در تخقق برنامه ها انگیزه آن باشد.   نمایندگان در عین حال می دانند چنانچه شمشیر را از رو ببندند سال دیگر که انتخابات مجلس از راه می رسد باید برای رفتار خود توجیهی داشته باشند.
 

 جای شگفتی است که مردم قهر کرده با صندوق، 24 خرداد فوج فوج آمدند و آشتی کردند و نمایندگانی همچنان بر طبل قهر می کوبند. شاید به این خاطر که بعضا برآمده قهر با صندوق هایند.

منبع : عصر ایران؛ مهرداد خدیر

رضا میرکریمی تدوین «امروز» را به مراحل پایانی رساند

تدوین فیلم «امروز» جدیدترین ساخته‌ی سینمایی رضا میرکریمی که این روزها توسط خودش در حال انجام است به مراحل پایانی نزدیک شد.

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا میرکریمی این روزها مشغول تدوین فیلمش است و علیرضا علویان هم مشغول صداگذاری این فیلم است.

به گزارش ایسنا، فیلمبرداری «امروز» روز عید قربان در خیابان «وصال» تهران به پایان رسید.

این فیلم براساسِ طرحی از رضا میرکریمی است و فیلم‌نامه‌ی آن را رضا میرکریمی و شادمهر راستین نوشته‌اند.

بازیگران «اِمروز» عبارتند از: پرویز پرستویی،سهیلا گلستانی، شبنم مقدمی، حسام محمودی، اشکان جنابی، آسیه ضیایی، آوا شریفی، مدیا ذاکری، روزبه حصاری، امیر کربلایی، مرتضی آقا حسینی، مهتاب کُرکوندی، امین میری، شهلا نَدری، شیرین فرخنده‌نژاد، سجاد تابش، مرجان قمری، مهناز میرزایی، نیوشا گودرزی، علی‌اصغر کُردبچه، عباس موسوی، گیتی قاسمی، مریم توکلی ، امیر یوسفی،مُهنا میرزایی.

در خلاصه داستان «اِمروز» آمده است: یونس راننده‌ تاکسیِ کهنه‌کار، در پایانِ یک روزِ کاری به زن جوانی کمک می‌کند تا به بیمارستان برسد. غافل از اینکه در بیمارستان اتفاقاتِ زیادی در انتظارِ اوست.

به گزارش ایسنا، عوامل پشت دوربین عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: هومن بهمنش،طراح صحنه و لباس: مرجان گلزار،صدابردار: سعید بجنوردی،چهره‌پرداز: محمود دهقانی، مدیر تولید: مجید کریمی،برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: محسن قرایی، دستیار دوم کارگردان: امید جزینی، منشی صحنه: نفیسه ذاکری، عکاس: علی نیک‌رفتار، مدیر تدارکات: سجاد رحیمی، دستیار تولید: مهدی عراقی، هماهنگی تولید: محمدرضا ملک‌محمدی، دستیار اول فیلم‌بردار: همایون قربانی، تهیه‌کننده: رضا میرکریمی،محصول: مرکز فیلم و سریالِ برون مرزی.

رضا میرکریمی ساخت فیلم‌های چون «یه حبه قند»،«به همین سادگی»، «خیلی دور خیلی نزدیک»، «اینجا چراغی روشن است»،«زیرنور ماه»، «کودک و سرباز» و ... را در کارنامه‌ی هنریش دارد.

«هیس! ...» پس از صد روز دوباره سرگروه شد

با توجه به فروش ضعیف «578 روز انتظار» قرارداد اکران این فیلم که به مدت دو هفته بسته شده بود به پایان رسید. این فیلم سرگروهش را از دست داد و فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» جایگزین این فیلم در سینما قدس شد.


به گزارش سینماپرس فیلم  «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» پوران درخشنده پس از حدود 100 روز اکران دوباره در سرگروه قرار گرفت. هیس! جزو پدیده‌های اکران 92 است و تاکنون توانسته 4 میلیارد و 500 میلیون تومان در اکران تهران و شهرستان بفروشد.



پوران درخشنده سال‌ها پس از «پرنده کوچک خوشبختی» بار دیگر موفقیتی تمام و کمال را در گیشه تجربه کرد؛ به نحوی که فیلم هیس! پس از گذشت نزدیک به 100 روز اکران هنوز از برخی فیلم‌های تازه اکران شده بیشتر می‌فروشد.


ویندوز محبوب اکس پی به زودی برای همیشه می میرد!

تیم رینز که یکی از مدیران ارشد مایکروسافت است، طی اعلامیه ای گفت که 18 آوریل سال 2014، مایکروسافت دیگر از ویندوز ایکس پی پشتیبانی نخواهد کرد. این گفته یعنی اینکه این ویندوز از لحاظ امنیتی به پایین ترین درجه خود نزول می کند و طبق گفته رینز، سونامی ویندوز ایکس پی در راه خواهد بود.


مسئله اینجاست که همچنان ویندوز ایکس پی در همه جا دیده می شود و به نظر می آید که خیلی از کاربران کامپیوتر های شخصی به رابط کاربری ویندوز ایکس پی عادت کرده و از اردیبهشت سال دیگر باید ویندوز خود را حداقل به ویستا یا 7 تغییر دهند و حتما به رابط این سیستم عامل ها هم  عادت ندارند.




بحث دیگری که در این رابطه مطرح می شود این است که خیلی از فعالان معتقدند که پس از پایان یافتن پشتیبانی از ویندوز ایکس پی، خیلی از کاربران به سوی سیستم عامل های OS X که برای اپل است و گوگل کروم روی می آورند و مایکروسافت به طور حتم تعدادی از مشتری های خودش را از دست خواهد داد.


18 آوریل زمان مرگ ویندوز ایکس پی خواهد بود و دیگر حفره های امنیتی توسط شرکت مایکروسافت برطرف نمی شوند. پس اگر از کاربران ویندوز ایکس پی هستید، به فکر یک سیستم عامل جدید برای کامپیوترتان باشید.

اصل تفکیک قوا اعتباری دارد؟!

دو خبر جانمایه این نوشتار کوتاه شد. اولی احضار وزیر کشور به مجلس جهت سئوال پیرامون تعیین استانداران که نماینده محترم مجلس عنوان داشته بود سئوالش از رحمانی فضلی درباره نحوه انتخاب، عزل و نصب استانداران به مجلس است. سعید حیدری طیب در گفت وگوبا خانه ملت تاکید کرده بود که این موضوع به معنای دخالت در امور قوه مجریه نیست بلکه نمایندگان درراستای وظایف نظارتی خود در گفت وگو با وزرا و مسئولان خواهان شایسته سالاری هستند.


دومین نکته نیز به خبری باز می گردد که در آن یکی از نمایندگان مجلس عنوان داشته بود که موضوع استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم و تحقیقات که تنها چند روز پیش از مجلس رای اعتماد گرفته بود در دستور کار قرار گرفته و ضمن آن نیز گفته شده بود که 82 نماینده در تذکر کتبی خطاب به فرجی دانا نسبت به انتصاب های تازه وزیر علوم که شامل بر جعفر توفیقی و جعفر میلی منفرد می شده اعتراض داشته و استیضاح هم در همین راستا در حال کلید خوردن است.


تفکیک قوا اصل نانوشته اما رکن رکین و جان مایه قوام و استقرار ساختار قانون اساسی در نظام های مردمسالار است. با اتکا به این الزام ساختاری و حدود و ثغور آن است که قوا منفک از هم به اعمال وظیفه پرداخته و از درهم آمیختگی و چند دستگی و تضاد نیروها و خنثی سازی پتانسیل ها در جریان رتق و فتق امور جلوگیری به عمل می آید.


ادامه مطلب


 

ادامه مطلب ...

پخش مستقیم حضور رئیس فیفا در ایران از شبکه ورزش

حضور رئیس فیفا «سب‌بلاتر» در ایران، فردا چهارشنبه ساعت 17 و 30 دقیقه، از شبکه ورزش سیما پخش می‌شود.


به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «سب‌بلاتر» به همه کشورهایی که به جام جهانی رفته‌اند، سفر می‌کند که بر این اساس فردا 15 آبان (چهارشنبه) به ایران می‌آید.


برای استقبال از «سب‌بلاتر» رئیس فدراسیون جهانی فوتبال و شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، علی کفاشیان، مهدی محمدنبی و همچنین سفرای سوئیس و بحرین در پاویون دولت فرودگاه مهرآباد حاضر می‌شوند.


رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال فیفا همچنین با وزیر ورزش و امور جوانان دیدار خواهد داشت.


«سب‌بلاتر» رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا)، به مدت دو روز مهمان فدراسیون فوتبال ایران است.همچنین کنفرانس خبری «بلاتر» به صورت زنده ساعت 12 روز پنجشنبه 16 آبان پخش می‌شود.