تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

6 راز یک زندگی سالم

متخصصان تغذیه معتقدند شروع کردن روز با نوشیدن آب خنک، مصرف آجیل و ورزش‌های کششی در حفظ سلامتی تاثیرگذار است.

روزنامه خلیج تایمز در گزارشی منتشر کرد: «شیراگ سیی»، موسس مرکز مشاوره Battle of Bulges معتقد است که رعایت چند نکته کلیدی زیر برای بهره‌مند شدن از یک زندگی سالم و شاداب حیاتی است:

نوشیدن نیم‌لیتر آب خنک: نوشیدن آب‌ خنک به صورت ناشتا و با معده خالی به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. در واقع وقتی آب خنک را ناشتا می‌نوشید بدن برای متعادل کردن دمای داخلی خود، کالری بیشتری می‌سوزاند و این امر در حفظ سلامتی و وزن سالم موثر است.

مصرف ناشتای گردو و بادام: خوردن شش تا 10 عدد بادام و گردو به صورت ناشتا به تولید آنزیم‌های تشدید‌کننده سوخت و ساز کمک می‌کند و این مواد غذایی در عین حال نیز منبع غنی از انرژی به حساب می‌آیند.

مصرف منظم صبحانه: صبحانه مهمترین وعده غذایی در طول روز است و باید حاوی مواد غذایی غنی از پروتئین و کربوهیدرات‌های سالم و مفید باشد.

انجام حرکت‌های کششی: پس از بلند شدن از خواب انجام ورزش‌های کششی به حفظ انعطاف پذیری ماهیچه‌ها منجر شده و فرآیند تحلیل رفتن و ضعف عضلانی را به تاخیر می‌اندازد.

پیاده‌روی: سعی کنید تا حد توانتان پیاده‌روی داشته باشید چرا که موجب می‌شود مقدار کالری بیشتری بسوزانید.

مراقبه (مدیتیشن): این کار به شما کمک می‌کند تا افکار خود را کنترل کنید و به همین منظرو برای بهبود سلامت عمومی بدن و کاهش استرس توصیه می‌شود.



گزینه جدید وزارت علوم معرفی شد

محمد فرهادی به عنوان گزینه جدید برای وزارت علوم به مجلس معرفی شد.


فرهادی که هم اکنون دبیر کل جمعیت هلال احمر است امروز از سوی رئیس جمهور به عنوان گزینه پیشنهادی برای تصدی سمت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی شد.


قبل از این مجلس به سه گزینه پیشنهادی حسن روحانی رئیس جمهور برای وزارت علوم یعنی  جعفر میلی منفرد، محمود نیلی احمدآبادی و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی رای اعتماد نداد.

مجلس همچنین رضا فرجی دانا را پس از کمتر از یک سال تصدی سمت وزیر علوم، استیضاح و از این سمت برکنار کرد.


سوابق فرهادی به این شرح است:

- متولد 1328 شاهرود
- متخصص گوش و حلق و بینی از دانشگاه مشهد
- دبیر کل فعلی جمعیت هلال احمر ایران
- وزیر فرهنگ و آموزش عالی - دولت دوم میرحسین موسوی
- وزیر بهداشت - دولت اول سیدمحمد خاتمی
- ریاست دانشگاه تهران
- قائم مقام جمعیت هلال احمر

- مشاور وزیر و دبیر شورای آموزش پزشکی




همچنین در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی پس از اعلام وصول نامه معرفی محمد فرهادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، مقرر شد جلسه رأی اعتماد به وی، چهارشنبه هفته آینده برگزار شود .

بر اساس این گزارش، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، وزیر پیشنهادی یک هفته فرصت دارد که از برنامه‌ها و سوابق سیاسی خویش در مجلس شورای اسلامی دفاع کند.




زیبـاکلام: تندروها در هر دوره، بهانه‌ای برای حذف افراد می‌تراشند

صادق زیباکلام  در خصوص عدم رای اعتماد مجلس به دانش آشتیانی گفت: فکر می‌کنم اگر آقای دانش آشتیانی رای می‌آورد جای تعجب داشت. وی با بیان اینکه معلوم بود دانش آشتیانی رای اعتماد لازم را بدست نمی‌آورد، اظهار داشت: صورت مسئله این است که در برهه‌ برای کنار گذاشتن افراد ابزاری پیاده می‌شود یا بهانه ای می تراشند. مثلا در زمانی واژه لیبرال، در زمانی واژه سازشکار، در برهه‌ای دیگر غرب‌زده و در این اواخر هم واژه انحرافی و فتنه را درست کرده‌اند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه برچسب رایج امروز "فتنه" است، تصریح کرد: هر کسی که به فتنه متهم شود، رها شدن و نجاتش از این باتلاق بسیار سخت است و مطمئنا کنار گذاشته می‌شود. زیباکلام ادامه داد: این یک نگاه اقلیتی است که حدود 4 میلیون رای دارد که در برابرش 19 میلیون رای قرار دارد که خواهان تغییر هستند اما اصولگرایان و تندروها چشمانشان را به این خواست مردم بسته‌اند. این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه بعد از انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری شکافی میان اصولگرایان ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: اصولگرایان میانه‌رو رهبری‌شان با افرادی نظیر آقای لاریجانی است و اصولگرایان تندرو را جبهه پایداری رهبری می‌کند و به نظر می‌رسد تندروها عملا بدنه مجلس را با خود هموار کرده‌اند.


به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه شکست دانش آشتیانی در واقع شکست اصولگرایان میانه‌رو بود، ابراز داشت: به نظر می‌رسد اصولگرایان تندرو رهبری اصولگرایان را برعهده گرفته‌اند و هرچه جلوتر هم برویم اصولگرایان میانه‌رو به تبعیت تندروها در می‌آیند و به نظرم بیشترین لطمه را اصولگرایان میانه رو می‌بینند.


این استاد دانشگاه تهران افزود: باید بگویم که مخالفت اصولگرایان تندرو با دولت در مسئله وزارت علوم نیست و در مسائلی نظیر هسته‌ای، بودجه، طرح امر به معروف و نهی از منکر و... نیز این مخالفت‌ها را می‌توان دید و آنها کلیت دولت را نشانه گرفته‌اند. زیباکلام در پایان تاکید کرد: آقای احمدی‌نژاد در هشت سال گذشته سرمایه اصولگرایان را به هدر داد و تتمه سرمایه‌شان با رهبری تندروها از بین خواهد رفت.




رئیس جمهور میتواند مکرر سرپرست وزارتخانه انتخاب کند

روزنامه ایران نوشت، دکتر محمد هاشمی حقوقدان، در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: «طبق قانون رئیس جمهوری نمی‌تواند سرپرست وزارت علوم شود. دولت باید برای این وزارتخانه سرپرست جدید به مدت ۳ ماه معرفی کند. این خلاف قانون است که رئیس جمهوری سرپرست وزارتخانه‌ای شود و اگر در دولت‌های قبل این موضوع اجرا شده، رئیس آن دولت خلاف قانون انجام داده است.»

وی تأکید می‌کند: «با توجه به اینکه مطابق قانون اساسی ابتکار عمل با رئیس جمهوری است، بنابراین محدودیتی در این زمینه وجود ندارد، پس رئیس جمهوری در تعیین سرپرست محدودیتی ندارد. مورد دوم، محدودیت زمانی است. مطابق قانون اساسی رئیس جمهوری موظف است، ظرف سه ماه وزیر را تعیین کند و برای رأی اعتماد به مجلس بفرستد، اما اگر بازهم وزیری که برای بار دوم معرفی شده است نتواند رأی اعتماد بگیرد، در اینجا نیز رئیس جمهوری دوباره می‌تواند سرپرست موقت انتخاب کند و بازهم ابتکار عمل با رئیس جمهوری است. البته قانونگذار این مورد را مشخص نکرده که در صورت تکرار این اتفاق چه باید کرد؟ اما به طور منطقی باید این را پذیرفت تا رأی اعتماد مجلس و انتخاب وزیر، رئیس جمهوری می‌تواند سرپرست انتخاب کند.».


لازم به ذکر است مجلس شورای اسلامی این بار هم به وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی گری وزارت علوم رای اعتماد نداد. فخرالدین احمدی دانش آشتیانی چهارمین وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت علوم ، تحقیقات و فن‌آوری با ۱۷۱ رای مخالف و ۷۰ رای موافق و ۱۳ ممتنع نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.




مقایسه آلایندگی بنزین دولت احمدی‌نژاد با دولت روحانی+ اسناد و نمودار

افزایش آلودگی هوا در روزهای اخیر، هرچند تنفس را برای مردم و شهروندان دشوار کرد، به رسانه‌های افراطی جانی دوباره بخشید!


اما آمارها از کاهش وجود بنزن به میزان پنج برابر و مواد آروماتیک به میزان دوبرابر در سوخت اصلاحی جدید پرده برمی‌دارد.

 
پایگاه خبری خرداد در ادامه نوشته است: وضعیت نامناسب کیفیت هوا در روزهای اخیر در پی کاهش نسبی دما روی داده است و توجه بیش از پیش مسوولان محیط‌زیست، بهداشت و نفت را می‌طلبد. اما در عین حال طی سال جاری، کاهش شدید روزهای آلوده (ناسالم) نسبت به سال‌های پیش نشان می‌دهد نقش اکتان‌افزای تولید پتروشیمی (موسوم به بنزین پتروشیمی) در آلودگی هوا غیرقابل انکار بوده است. رسانه‌های افراطی سعی دارند با مطرح کردن آلودگی روزهای اخیر که ناشی از سرمای هوا است، واقعیت آلایندگی تولید بنزین پتروشیمی (بنزین پیرولیز و زایلین) را در فضای غبارآلود این ایام دفن کنند.
 
آمارها نشان می‌دهد تا 20 مهرماه، تعداد روزهای سالم افزایش چشم‌گیری داشته‌اند. چنانکه در سال 93 نسبت به سال 90، تعداد روزهای سالم دوبرابر شده است. در عین حال، تعداد روزهای ناسالم نیز کاهش 60درصدی را نشان می‌دهند.

 



بخشی از این افزایش روزهای سالم، به دلیل کاهش بنزن موجود در سوخت است. در سال 91، بنزن موجود در بنزین شش برابر استاندارد کشور بود! این رقم در سال گذشته به نصف رسید و از امسال درصد بنزن کشور مطابق و حتی کمتر از استانداردهای ملی است که البته به نظر می‌رسد این استانداردها نیز باید بازنگری شوند.



تنها بنزن نیست که موجب آلودگی هوا می‌شود. بلکه واکنش بسیاری از موارد آروماتیک موجود در بنزین نیز در جو موجب بالا رفتن ذرات معلق می‌شود. در نمودار زیر کاهش درصد آروماتیک سوخت طی سال‌های اخیر آمده است. طی دو سال اخیر، درصد آروماتیک سوخت به کمتر از نصف رسیده است.




سیدهادی خامنه‌ای: می خواهند با شعار فتنه، با رقبایشان تصفیه حساب کنند

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام تاکید کرد: یک عده‌ای در مجلس هستند که هرچند در اقلیت هستند اما بسیار فعالند و با شعار فتنه می‌خواهند تمام حساب‌هایشان را با رقبایشان تصفیه کنند.

حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم نیز اذعان داشت: من وزیر پیشنهادی را می‌شناسم. ایشان فردی با سابقه علمی است و تلاش‌هایشان علمی و آموزشی بوده است. آقای دانش آشتیانی از خانواده‌ای مذهبی و انقلابی هستند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص مخالفت‌هایی که با گزینه‌های دولت برای تصدی وزارت علوم می‌شود، گفت: یک عده‌ای در مجلس هستند که هرچند در اقلیت هستند اما بسیار فعالند و شعاری مانند گروهی دیگر در خارج از مجلس انتخاب کرده‌اند و با آن شعار می‌خواهند تمام حساب‌هایشان را با رقبایشان تصفیه کنند و آن کلمه «فتنه» است که این کلمه، نه محتوایش و نه حد و مرزش مشخص نیست و هر که را دوست داشته باشند و فعالیتش با خواسته‌های آنان جور درنیاید، به شکلی به فتنه ربطش می‌دهند و ذهن‌ها را مشوش می‌کنند و فریب می‌دهند.

خامنه‌ای در پایان افزود: خوشبختانه دانشگاه‌ها و آموزش‌عالی در حال پیمودن مسیر خودشان هستند و ان‌شاءالله اگر انتخابات آتی مجلس، انتخابات خوبی باشد دیگر شاهد این نوع مسائل نخواهیم بود.




روزنامه آسمان رفع توقیف شد

 وکیل روزنامه آسمان گفت: قاضی محمد کشکولی رئیس شعبه ۷۹ دادگاه کیفری استان تهران دستور رفع توقیف روزنامه آسمان را صادر کرد.




جمال خندان از انتشار مجدد روزنامه آسمان خبرداد و گفت: هرچند عباس بزرگمهر مدیر مسئول روزنامه آسمان در انتشار گزارش مورد شکایت مدعی العموم در این پرونده هیچ نقشی نداشت و بخش فنی روزنامه بدون توجه به نظریه وی و سهواً نسخه اصلاح نشده گزارش مورد نظر را برای انتشار به چاپخانه ارسال کرده بود اما هیات منصفه مطبوعاتی وی را مجرم تشخیص داد و مستحق تخفیف در مجازات هم ندانست.

وی افزود: دادگاه مطبوعات مدیر مسئول روزنامه را به پرداخت مبلغ بیست میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم کرد که این حکم قطعی نبوده و قابل اعتراض در دیوانعالی کشور است. همچنین حکم صادره از سوی دادگاه مطبوعات مبتنی بر مجازات سلب حقوق اجتماعی برای شخصیت حقوقی روزنامه یا مدیر مسئول آن نیست لذا از نظر دادگاه موجبی برای توقیف روزنامه وجود نداشت و با درخواست ما جهت رفع توقیف از روزنامه موافقت شد.




مجید مجیدی رییس هیات داوران جشنواره فیلم فجر شد

مجید مجیدی کارگردان صاحب نام سینمای ایران در راس هیات داوران سی و سومین جشنواره فیلم فجر قرار گرفت.

این انتصاب از سوی علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین جشنواره فیلم فجر انجام شده است. جشنواره فیلم فجر بهمن ماه امسال برگزار می‌شود.

علیرضا رضاداد از وی برای پذیرش این مسئولیت تشکر کرد.

انتخاب هیات داوران جشنواره فیلم فجر نزدیک به سه ماه قبل از برگزاری مراسم اختتامیه و اعلام رای نهایی داوران، یکی از تغییرات جشنواره امسال فیلم فجر محسوب می شود.

امسال قرار است بعداز ۷ سال که از مجید مجیدی فیلمی به نمایش در نیامده است و در طول این سال‌ها مشغول خلق و آفرینش فیلم «محمد(ص)» بوده است، این فیلم در جشنواره امسال به صورت غیررقابتی به نمایش درآید.





کواکبیان: بنای برخی نمایندگان مخالفت کامل با دولت است

دبیرکل حزب مردم سالاری در واکنش به «دو دو» گفتن تعدادی از نمایندگان هنگام معرفی وزیر پیشنهادی علوم، فناوری و تحقیقات به مجلس شورای اسلامی گفت: بنای برخی از نمایندگان ظاهرا مخالفت کامل با دولت است و بدون ارزیابی عملکرد افراد نظر مخالف خود را اعلام می کنند.

«مصطفی کواکبیان» در گفت و گو با ایرنا افزود: نمایندگان مجلس عملکرد و برنامه های وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را باید ابتدا بررسی کنند و سپس تصمیم بگیرند.

وی اظهار داشت: اگر تنها به دلیل عضویت یک فرد در حزب و گروهی با صلاحیت وی مخالف شود، اقدام درستی نیست چرا که باید به موضع گیری های وی توجه شود؛ البته عضویت در حزب و تشکلی برای هر نفر امتیاز است.

دبیرکل حزب مردم سالاری همچنین گفت: برخورد برخی نمایندگان منطقی نیست چرا که ابتدا باید برنامه های وزیر پیشنهادی را مطالعه و با وی گفت و گو کنند، سپس نظر خود را اعلام کنند.

کواکبیان با بیان این که دولت نیز باید فعال تر در مجلس حضور داشته باشد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال من در طرح مربوط به اصلاح قانون احزاب، احساس کردم که این طرح ایرادات زیادی دارد و نامه ای به رییس مجلس شورای اسلامی نوشتم و با نمایندگان نیز گفت و گو کردم که نتیجه آن مسکوت گذاشتن کلیت طرح با رای 132 نماینده بود.

وی ادامه داد: با تعامل فعال دولت و مجلس می توان بسیاری از کارها را پیش برد.

دبیرکل حزب مردم سالاری تصریح کرد: به اعتقاد من در حق رضا فرجی دانا وزیر پیشین علوم ظلم شد چرا که وی 9 ماه دانشگاه ها را با آرامش پیش برد و مشکلی نیز نداشت و اگر برخی با معاونان وی مشکل داشتند، این موضوع قابل حل بود.

کواکبیان افزود: در حال حاضر سه ماه است که یک وزارتخانه بدون وزیر است، امیدواریم مجلس به این شرایط توجه کند و تعامل بهتری با دولت داشته باشد و به «فخرالدین احمدی دانش آشتیانی» رای اعتماد دهد.

وی در ادامه ضمن تشکر از رویکرد حرفه ای خبرگزاری جمهوری اسلامی در پوشش مناسب اخبار احزاب گفت: ایرنا حرفه ای بودن را فدای وابستگی به دولت نمی کند و این رویکرد پس از انتصاب محمد خدادی به سمت مدیرعاملی ایرنا کاملا رعایت شده است.سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در واکنش به برخی اخبار رسانه ای و اظهارات مقامات در خصوص احتمال تمدید دوباره مذاکرات هسته ای، گفت: هدف اصلی 1+5 دستیابی به توافق نهایی تا 24 نوامبر است اما احتمال تمدید دوباره مذاکرات را نیز منتفی نمی دانیم.



محسن آرمین: جوانان باید بدانند امر به معروف و نهی از منکر واقعی چیست

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: امر به معروف و نهی از منکری که مدنظر اسلام است و باعث قیام عاشورا شد را باید به جوانان معرفی کنیم؛ چراکه آنها باید با امر به معروف و نهی از منکر راستین آشنا شوند.

به گزارش (ایسنا)، محسن آرمین در مراسمی با عنوان "عاشورا و نیاز امروز" که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد اظهار کرد: عاشورا برای همه شیعیان الهام بخش است . طبعاً برای ما هم چنین است، زیرا انقلاب اسلامی ما الهام گرفته از این قیام بوده است.

وی ادامه داد: باید بدانیم وقتی مفاهیم دینی دستکاری می‌شوند، دیگر نقش تاثیرگذاری نخواهند داشت، بلکه نتیجه عکس می‌دهد. من شخصاً‌ مخالف جدایی دین از سیاست هستم، این مسئله با باورهای دینی و علمی ما سازگار نیست. البته تقسیم بندی هایی در این باب در اندیشه های لیبرال ایجادشده است، ولی هیچگاه دین محدود به حوزه شخصی نبوده است.

وی در ادامه با بیان این‌که هر کس باید باور خود را داشته باشد گفت:‌ در عمل هر کس باور خود را دارد، در ارتباط با دیگران این باور تاثیرگذار می‌شود . ما جامعه سکولارتر از آمریکا سراغ نداریم، اما با این حال بالاترین سطح قدرت این کشور هم از دین صحبت می‌کند. آقای بوش زمانی که می خواست تروریست را تبیین کند، می گفت ما برای مبارزه با تروریست رسالت الهی داریم اگر این حرف در کشور ما زده می شد می‌گفتند از دین برای سیاست استفاده کردید.

این فعال سیاسی همچنین گفت:‌ بحث من سر درست یا غلط بودن وجود داشتن دین در سیاست نیست. من می خواهم بگویم که اندیشه های دینی بسیار مهم هستند، زیرا فقط تاثیرشان در حوزه رفتار شخصی نیست و در شهر و اجتماع ،‌ در انتخابات و تصمیمات جمعی هم تاثیر می گذارد.

وی افزود: ما باید بدانیم که چگونه از دین بهره بگیریم که به عنوان یک امر مقدس ذیل امر سیاسی قرار نگیرد؛ چرا که باعث انحطاط دین می‌شود. قدرت چیزی است که با هر چیز دیگر ترکیب شود وجه قالب آن خواهد بود. تعریف هوشمندانه این است که به گونه ای از دین بهره مند شویم که به ابزاری برای قدرت تبدیل نشود.

وی با اشاره به مفهوم امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد : این مفهوم از آن مواردی است که باید درست روشن شود . همگان می دانند که دلیل اصلی قیام عاشورا همین مفهوم بوده این نکته برنامه‌های امام حسین (ع) چه در مکه ، مدینه و چه در کربلا روشن است.

آرمین افزود:‌ در این که امر به معروف و نهی از منکر یکی از آموزه های اصلی دین است، تردیدی نیست بحث این است که چگونه از این آموزه بهره بگیریم که با قدرت سیاست آمیخته نشود. مرحوم مطهری در سخنرانی که درسال 1339 انجام دادند درباره امر به معروف ونهی از منکر گفتند چنان چهره زشتی از این مفهوم به مردم نشان دادیم که آرزو می کنیم که کاش نباشد یا فراموش شود. این نشان می‌دهد که در دوره های گذشته هم امر به معروف ونهی از منکر هم به درستی انجام نمی شد. در تاریخ داریم که در دوران حنبلی با مسلمانان در ارتباط با امر به معروف ونهی از منکر رفتارهای نادرستی می شد.

این فعال سیاسی با بیان این‌که باید امر به معروف و نهی از منکر واقعی را شناخت، گفت: امام حسین (ع) پیشوای دینی ما هستند، پس مفهومی که ایشان از امر به معروف و نهی ازمنکر ارائه داده‌اند، باید مد نظر ما قرار بگیرد. در قرآن هم آیاتی درباره این مفهوم وجود دارد. آنجایی که خدا به مسلمانان می فرماید من قلب‌های شما را به هم نزدیک کردم.از این جا متوجه می شویم که امر به معروف ونهی از منکر برای نزدیکی مردم جامعه به یکدیگر و حفظ وحدت است یعنی کاملا امری اجتماعی است.

وی همچنین ادامه داد: در سوره لقمان هم از امر به معروف و نهی از منکر یاد شده که می فرماید امربه معروف و نهی ازمنکر کنید، دربرابر ناملایمات صبر پیشه کنید .این آیه هم نشان می‌دهد که این مفهوم در برابر قدرتمندان صورت می گیرد یعنی مردم حاکمانشان را امر به معروف ونهی ازمنکر می‌کنند، در حالی که الان این موضوع برعکس شده است . اتفاقاتی در تاریخ اسلام افتاده است که آموزه های دینی ما را تحریف کرده است.

آرمین افزود: در مقدمه کتاب مایکل کوک اسلام شناس آمریکایی آمده است که روایاتی در جهت تضعیف امر به معروف ونهی از منکر وجود دارند از ریشه شامی هستند. این طبیعی است زیرا به خاطر ساختار قدرت بنی امیه آنان هر چیزی که به امر به معروف ونهی ازمنکر مرتبط می شد را نفی می کردند.

وی در پایان گفت: جوانان امروز باید بدانند که امام حسین (ع) برای چه قیام کرده و امر به معروف و نهی از منکر واقعی چیست.



دارویی که سیستم ایمنی سالمندان را جوان می‌کند

 محققان انگلیسی دارویی ابداع کرده اند که می تواند سیستم ایمنی یک بیمار ۹۰ ساله را به اندازه سیستم ایمنی فردی که در دهه ۲۰ سالگی بسر می برد، جوان کند.


 محققان دانشگاه «آکسفورد» انگلیس می گویند:این دارو که «اسپرمیدین» (spermidine) نامیده می شود، توانایی سیستم ایمنی افراد مسن را برای مبارزه با آنفلوانزا و سایر ویروس ها به طرز چشمگیری افزایش می دهد. درصورتی که این دارو در آزمایش های بالینی عملکرد خوبی داشته باشد می تواند به مقدار زیادی مشکل بهداشت عمومی را برطرف سازد. آنفلوانزا هر ساله پنج هزار نفر را در انگلیس به کام مرگ می کشاند که بیشتر آنها را افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری های تنفسی تشکیل می دهد.


بخشی از این مشکل به این دلیل است که افراد مسن به خوبی جوان ها نسبت به واکسن، واکنش نشان نمی دهند. این دارو که به تازگی ابداع شده است این پتانسیل را دارد که قدرت واکسن های آنفلوانزا را افزایش و خطر ابتلای افراد مسن را به ویروس های شایع به اندازه زیادی کاهش دهد. محققان در آزمایش این دارو بر روی موش ها متوجه تاثیر چشمگیر آن در افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن موش ها شدند و اکنون این دارو را به عنوان یک درمان بالقوه برای انسان ها به ثبت رسانده اند.

این دارو را می توان با واکسن های موجود ترکیب کرد یا جداگانه به صورت تزریق یا قرص استفاده کرد. این تحقیق که در مجله eLife منتشر شده است نشان داد که این دارو با ذخیره شدن در حافظه داخلی سیستم ایمنی، آن را قادر می سازد که واکنش قدرتمندتری نسبت به واکسن ها نشان دهد.

به گزارش ایرنا، آزمایش های انجام شده بر روی موش ها نشان داد که این دارو می تواند واکنش های سیستم ایمنی بدن موش ها را در برابر ویروس آنفلوانزا و سیتومگالوویروس که یک عفونت شایع است و موجب بروز مشکلات بینایی و ذات الریه می شود، افزایش دهد. محققان تصور می کنند که این دارو می تواند در آینده با طیف وسیعتری از ویروس ها مبارزه کند.



رییس انجمن دیابت ایران: هفت میلیون دیابتی در کشور داریم

 ایسنا نوشت: دکتر اسدالله رجب در این  گفت‌وگو ، با ابراز نگرانی از روند شیوع رو به رشد دیابت در کشور گفت: روند شیوع دیابت در کشور رو به افزایش است. بیش از 10 درصد جمعیت کشور یعنی بالغ بر هفت میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند و 30 درصد از جمعیت ایران در شهرهای بزرگ یا دیابت دارند یا در معرض ابتلا به این بیماری هستند. به طوری که در برخی شهرها بیش از 16 درصد جمعیت مبتلا به این بیماری بوده و مثلا 14 درصد جمعیت شهر تهران به بیماری مرض شیرین مبتلا هستند.

وی عواملی مانند مصرف سیگار، چاقی مفرط، فشار خون و... از عوامل ابتلا به دیابت و جلوگیری از آنها را در کاهش ابتلا به این بیماری موثر دانست و با اساسی دانستن نقش آموزش مستمر در پیشگیری از ابتلا به این بیماری و چگونگی پیشگیری از آن گفت: برای پیشگیری باید از عواملی که منجر به دیابت می‌شود، جلوگیری کرد و تغییر رفتار داد که این تغییر رفتار مستلزم آموزش افراد جامعه است. شهرنشینی مشکلاتی نظیر تغذیه نامناسب، کاهش فعالیت‌های جسمانی، مواجهه با استرس مداوم و... را به افراد تحمیل می‌کند و این عوامل خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهند. بنابراین باید به افراد جامعه آموزش داد تا بتوانند تغییر رفتار داده و شیوه زندگی خود را براساس تغذیه و فعالیت مناسب و مدیریت استرس تغییر دهند.

رجب با بیان اینکه انجمن دیابت ایران نزدیک به 300 هزار نفر بیمار را تحت پوشش داشته و به آنها آموزش می‌دهد، گفت: انجمن دیابت نیز روی آموزش بیماران کار می‌کند تا بیماران دیابتی خود را موظف به پیگیری بیماری خود بدانند.

وی با بیان اینکه یکی از عوارض شایع دیابت قطع عضو است، گفت: 15 از درصد دیابتی‌ها مبتلا به زخم پای دیابتی شده که حدود 14 تا 20 درصد از آنها نیز دچار قطع عضو می‌شوند.

رجب در ادامه در مورد مشکلات بیماران دیابتی در ایران ادامه داد: در بعد اجتماعی عمده‌ترین مشکلات این بیماران بویژه برای کودکان پایین بودن اطلاعات عمومی مردم در زمینه دیابت است و به همین دلیل بیماران دیابتی، بیماری خود را پنهان می‌کنند، زیرا برخورد مردم با این بیماران متفاوت است. بروز مشکلات اجتماعی و عدم حمایت‌های اجتماعی و روانشناسی از نتایج عدم آگاهی مردم و خانواده‌ها در زمینه دیابت است که آثار طولانی مدتی بر این بیماران دارد.

وی در ادامه صحبت‌هایش در مورد مشکلات بیماران دیابتی گفت: علاوه بر این بسیاری از هزینه‌های بیماران دیابتی نظیر آموزش مستمر که یکی از عوامل مهم پیشگیری از دیابت است، تهیه ابزار و وسایل مورد نیاز آنها نظیر سرنگ و تست‌های روزانه قند خون توسط بیمه‌ها به این بیماران پرداخت نمی‌شود. سازمان‌های بیمه‌گر تنها هزینه‌های سنگین دارویی و درمانی نظیر عمل 70 میلیونی قلب را پرداخت می‌کنند و این در حالیست که هزینه‌های ناچیز پیشگیری از عوارض دیابت که بسیار مهم و اثرگذار است توسط بیمه‌گر پرداخت نمی‌شود.

رییس انجمن دیابت ایران با بیان اینکه مسوولان باید به بحث آموزش توجه بیشتری کنند، تصریح کرد: بیمه‌ها باید علاوه بر بحث دارو و درمان، به بحث آموزش، پیشگیری و تهیه وسایل و ابزار مورد نیاز بیماران توجه کرده و هزینه‌های آن را پرداخت کنند.

رجب در پایان با اشاره به اینکه امسال از 20 تا 26 آبان‌ماه با عنوان هفته دیابت نامگذاری شد، گفت: به مناسبت روزجهانی دیابت مراسمی در روز پنجشنبه 22 آبان‌ماه در مرکز طبی کودکان برگزار خواهد شد.




مغز خود را جوان نگه دارید/ بهترین ورزش برای مغز را بشناسید

افزایش سن نه تنها جسم و سلامت انسان را هدف می‌گیرد بلکه با رسیدن به سن میانسالی فراموشی و کاهش فعالیت مغزی غیر قابل اجتناب است اما محققان به معرفی راه حل برای این عارضه پرداخته اند.

با افزایش سن و کاهش توانایی های ذهنی وقایع مختلفی مانند فراموشی، پریشانی، آلزایمر و ... به سراغ انسان می آیند که باعث نگرانی بیش از حد شخص در رابطه با تحلیل حافظه می شوند. مطالعات اخیر محققان انگلیسی نشان می دهد که سن مغز بیانگر ابتلا به زوال عقل، فراموشی و آلزایمر است.

توصیه‌های پزشکان انگلیسی در رابطه با جوان سازی مغز و تقویت ذهن:

* رادیکال های آزاد

به جرات می توان گفت، مغز بیشتر از هر عضوی در بدن اکسیژن می سوزاند که این فرآیند باعث تولید رادیکال های آزاد می شود. رادیکال های آزاد برای مغز مضر هستند و می توانند به سلول های مغزی آسیب برسانند. با گذشت زمان و تجمع رادیکال های آزاد در سلول ها، میزان تولید انرژی به شکل قابل توجهی کاهش یافته و با فرسودگی سلول ها و تحلیل حافظه مواجه می شوند. برای غلبه بر این فرآیند بایستی از مواد مغذی که حاوی آنتی آکسیدان هستند، استفاده شود تا بتوان به خنثی کردن فعالیت رادیکال های آزاد پرداخت. از مهمترین آنتی اکسیدان ها می توان به ویتامین سی و ایی اشاره کرد.

* مغزتان را به پیاده روی و ورزش دعوت کنید

برای جریان داشتن بهتر خون در مغز به ورزش کردن بپردازید. محققان معتقدند ورزش کردن باعث بزرگ شدن بافت های مغزی می شود به همین دلیل توصیه می کنند تا هر روز مغز خود را برای کارکرد بهتر به پیاده روی ببرید. محققان از پیاده روی به عنوان بهترین ورزش مغز یاد می کنند.

* به خاطر جوان ماندن مغزتان، ساز یاد بگیرید

نواختن ساز می تواند از زوال عقل و همینطور تحلیل حافظه جلوگیری کند. موسیقی دانان یا افرادی که ساز می زنند ذهن پویاتری نسبت به بقیه داشته و در نتیجه به بیماری های کمتری مبتلا می شوند.

* بازی های فکری

بازی های فکری مانند شطرنج و انواع پازل ها می توانند به خلاق و فعال شدن ذهن کمک کنند. چنین فعالیت های فکری می توانند سرعت تصمیم گیری، تجزیه و تحلیل مغز را افزایش دهند.

* کتاب بخوانید

کتاب ها می توانند محرک های خوبی برای فعالیت های فکری یا جوان سازی سلول های مغزی باشند. در نتیجه، محققان خواندن کتاب را برای جلوگیری از تحلیل مغزی توصیه می کنند.

معرفی فخرالدین دانش به مجلس، به عنوان وزیر پیشنهادی علوم

یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی از دریافت نامه معرفی فخرالدین احمدی دانش آشتیانی به عنوان وزیر علوم پیشنهادی دولت خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی نیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: رئیس جمهور آقای فخرالدین احمدی دانش آشتیانی را به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی کرده که ما امروز این نامه را دریافت کرده‌ایم و احتمالا نامه معرفی وزیر پیشنهادی علوم در جلسه علنی امروز مجلس (سه‌شنبه) اعلام وصول می‌شود.

وی اضافه کرد: جلسه بررسی رأی اعتماد وزیر پیشنهادی علوم دولت هفته آینده برگزار خواهد شد.

همچنین معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور به خانه ملت گفت: صبح امروز نامه معرفی وزیر پیشنهادی علوم به مجلس ارائه شد که بر اساس آن احمدی‌دانش آشتیانی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای این وزارتخانه انتخاب شده است.

مجید نصیرپور ادامه داد: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، پارلمان ۱۰ روز برای بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرصت دارد و به احتمال زیاد صلاحیت این وزیر پیشنهادی سه شنبه یا چهارشنبه هفته آینده بررسی می‌شود.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه نامه معرفی وزیر پیشنهادی علوم در صحن علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس اعلام وصول می‌شود، گفت: زمان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی در هفته آینده و احتمالا سه شنبه یا چهارشنبه خواهد بود.




پاسخ علی مطهری به نامه حائری شیرازی در مورد حوادث بعد از انتخابات 88

علی مطهری در پاسخ به نامه اخیر آیت الله حائری شیرازی با تاکید بر لزوم پذیرش برخی اشتباهات در حوادث بعد از انتخابات 88، برخی از این اشتباهات را زمینه‌ساز این حوادث دانست و گفت که اگر عدالت و انصاف حاکم باشد هرکس به حق خود می‌رسد در حالی که اگر لجاجت و خودخواهی حاکم باشد این موضوع به یک غده چرکین برای جمهوری اسلامی تبدیل خواهد شد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:


  «بسم الله الرحمن الرحیم


آیت الله حائری شیرازی دامت برکاته

سلام علیکم

نامه جنابعالی را در رسانه‌ها دیدم و به دقت مطالعه کردم. از حسن توجه شما به عنوان یک عالم روشن‌بین اسلامی به مسائل و معضلات اجتماعی و سیاسی، که معمولا اقران حضرت عالی از ورود به آن‌ها پرهیز می‌کنند و احیانا آن را در شأن خود نمی‌دانند، خرسند و مسرور شدم گرچه این امر مسبوق به سابقه است و قبلا نیز مطالب ارزشمندی در موضوع نظام خانوادگی اسلام برای رفع مشکلات جامعه خصوصا جوانان فرموده‌اید و البته این، روش علمای ربانی است که صرفا از روی نصح و خیرخواهی و انجام وظیفه دینی خود وارد این میدانها می شوند و از ملامت ملامت کنندگان نمی ترسند. ورود علمای منصف و خوش سابقه‌ای مانند حضرت عالی به موضوع فتنه سال 88 میتواند آن را از بن بست خارج کند و وحدت و همدلی را به جامعه بازگرداند.

در تعلیل نوشتن نامه به اینجانب فرموده اید: «دیدم شما از دعوت مردم به خیابان در سال 88 دفاع می‌کنید» و سپس آن را با توجه به شرایط جامعه ما خلاف عقل اجتماعی دانسته‌اید.

من به یاد ندارم که در مصاحبه‌ای یا نامه‌ای و یا نطقی از دعوت مردم به خیابان در آن ایام دفاع کرده باشم بلکه همیشه خلاف آن را گفته ام اما همواره تأکید کرده‌ام که اگر مردمی به طور طبیعی و خودجوش به موضوعی اعتراض داشته باشند باید بتوانند حرف خود را در قالب تجمع یا راه پیمایی بزنند و صداوسیما و سایر رسانه‌ها وظیفه دارند آن را منعکس کنند. اصل بیست و هفتم قانون اساسی می‌گوید: «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون حمل سلاح به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.»

پس از انتخابات سال 88 به دلیل نوع رفتار یکی از کاندیداها از چند ماه قبل خصوصا رفتارش در مناظره کذایی و نیز نوع اعلام نتیجه انتخابات و همچنین ادعای پیروزی کاندیدای دیگر، عده قابل توجهی از مردم اعتقاد به تقلب پیدا کردند و اعتراضاتی صورت گرفت. ما به جای آن‌که این آتش را مهار کنیم و درجه هیجان طبیعی برآمده از رقابت‌های انتخاباتی را پایین بیاوریم، برای پیروز انتخابات جشن ملی گرفتیم و در آن جشن کاندیدای پیروز حضور پیدا کرد و سخنان تحریک آمیز به زبان آورد. گویی برنامه‌ای بود برای آن‌که معترضان تحریک شوند. روز بعد مردم معترض برای پاسخگویی به آن جشن ملی به طور طبیعی و بدون آنکه دستوری دریافت کرده باشند.

- گرچه ممکن است کاندیداهای معترض به اصرار مردم سخنی گفته باشند - راه پیمایی آرام کردند که البته در پایان آن و زمانی که راه پیمایان متفرق می شدند اتفاق تلخی افتاد که منجر به کشته شدن چند نفر شد. در این‌جا طرفین یکدیگر را متهم می‌کنند.

از جنابعالی سوال می کنم: اگر بعد از آن مناظره کذایی عکس‌العمل مقتضی و قانونی از طرف مسئولان امر مانند شورای نگهبان نشان داده می شد و پس از شروع اعتراضات نیز به جای اعلام جشن ملی برای کاندیدای پیروز، موضوع منازعه به نظر شورای نگهبان موکول می‌گردید تا در فاصله زمانی مقرر هیجانها فروکش کند آیا اساسا فتنه‌ای با این وسعت اتفاق می افتاد؟

پس نباید اقدامات طرف مقابل را نادیده گرفت و اشکال را در عدم رشد اجتماعی و سیاسی مردم دانست و گفت: «دعوت مردم به راهپیمایی آرام در پاریس و لندن با عقل اجتماعی سازگار است چون آنجا خاورمیانه نیست. مردم قرنها با حقوق اجتماعی خود زندگی می کنند.»

من این مطلب را قبول ندارم. معتقدم مردم ایران پس از انقلاب اسلامی رشد قابل توجه اجتماعی و سیاسی پیدا کرده‌اند و دعوت مردم به راه پیمایی آرام نه تنها در پاریس و لندن بلکه در تهران و سایر شهرهای ایران نیز با عقل اجتماعی سازگار است، به شرط آنکه ما هر اعتراض مدنی را براندازی نظام معرفی نکنیم و بلافاصله منتسب به آمریکا و انگلیس و اسرائیل ننماییم بلکه آن را نشانه آزادی بیان و پیروی از سیره علی علیه‌السلام در نقد حاکمان بدانیم. تا زمانی که ما نظام را مانند یک نهال لرزان و متزلزل تصور می‌کنیم که با هر نسیم اعتراضی به این سو و آن سو می‌رود و در نتیجه از هرتجمع و راه پیمایی هراس داریم، مطلب همان است که جنابعالی می فرمایید یعنی دعوت مردم به راه پیمایی آرام در ایران با عقل اجتماعی سازگار نیست، با این تفاوت که شما می گویید علت آن این است که مردم رشد کافی اجتماعی پیدا نکرده اند و من می گویم علت این است که برخی مسئولان تحلیل درستی از جامعه ایران ندارند و از قوت و استحکام نظام جمهوری اسلامی بی خبرند؛ لذا هر اعتراض مدنی را نقشه ای برای براندازی نظام می دانند.

ریشه نظام جمهوری اسلامی در ایمان اسلامی مردم ماست و این ایمان چیزی نیست که به آسانی سست شود. همان مردمی که انتقادهای فراوان اقتصادی و فرهنگی و سیاسی دارند آنجا که پای دفاع از نظام اسلامی به میان می آید وارد میدان می شوند و آماده فداکاری هستند چون معتقدند این نظام از هر نظام دیگری بهتر است گرچه نیاز به اصلاح دارد.

فرموده اید: «با توجه به حادثه حزب جمهوری اسلامی چه توقعی دارید که در یک راهپیمایی میلیونی به وسیله عوامل نفوذی خسارت‌های جانی و مالی پیش نیاید؟ عقل اجتماعی می گوید این کار درست نیست.»

با این منطق، در جمهوری اسلامی اساسا هرگونه تجمع و راه پیمایی و اعتراض امکان پذیر نیست چون ممکن است منافقین یا گروه های معاند دیگر حادثه بیافرینند، و اصل بیست و هفتم قانون اساسی نیز یک حشو زاید بوده و صرفا برای نمایش دموکراسی است و قابل اجرا نیست.

اولا شرایط اول انقلاب را که منافقین مسلح در خیابانها رفت و آمد می کردند نباید به امروز تسری بخشید و به این وسیله حقی از حقوق مردم را که در قانون اساسی و شرع مقدس و سیره اولیاء دین به رسمیت شناخته شده است، یعنی حق نقد و انتقاد و نصیحت ائمه مسلمین به صورت آشکار را از آنها سلب کرد. ثانیا حفظ امنیت در اجتماعات و راه پیمایی ها اگر طرفین بخواهند، کار ساده ای است. مسئله این است که یک طرف نمی خواهد موضوع اعتراض و انتقاد آرام پا بگیرد.

فرموده اید: «مسئله ای که باید با حضور کارشناسان حل شود (شبهه تقلب) وقتی به مردم واگذار شود مصیبت بار خواهد بود.» حرف درستی است اما وقتی به جای موکول کردن موضوع به نظر شورای نگهبان، اعلام جشن ملی می شود، به این معنی است که مسئله تمام شده و نظر شورای نگهبان نیز معلوم است. پس معترضان به کجا پناه ببرند؟ در این شرایط، اعتراض آنها مسموع و فرمان عقل اجتماعی است.

اما عامل اصلی و حلقه مفقوده ای که باعث تداوم و پایان نیافتن مسئله فتنه سال 88 و موجب اظهارنظرهای شاذ شده است که یکی غیرمنصفانه سران معترضان را به موسولینی تشبیه می‌کند و جنابعالی حکیمانه به عقل اجتماعی متوسل می‌شوید این است که ما نمی‌خواهیم اعتراف کنیم که در این واقعه خطاهایی نیز از طرف برخی مسئولان صورت گرفته است و این مبتنی بر آن است که ما جمهوری اسلامی را در هاله‌ای از قدس و در عالم ملکوت فرض می‌کنیم که نمی‌توان خطایی را به آن نسبت داد. گرچه هر چیزی که رابطه و نسبتی با اسلام پیدا می کند از قداست برخوردار می شود اما مقدس بودن به معنی خطا ناپذیر بودن و نقد ناپذیری نیست. این امر خلاف عقل و خلاف سیره علی علیه السلام است که منادی نقد پنهان و آشکار حکومت بود و خلاف نظر امام خمینی(ره) و شهید آیت الله مطهری و رهبر گرامی انقلاب است.

پس بیاییم ضمن آنکه کاندیداهای معترض را در اصرار بر ادامه اعتراضات مقصر معرفی می کنیم که باید زودتر تکلیف مسئله را روشن می کردند تا موجب سوءاستفاده دشمنان خارجی نشود، قبول کنیم که اشتباهاتی نیز از طرف برخی مسئولان صورت گرفت که معد و زمینه‌ساز و دامن زننده به فتنه شد. با این نگاه مسئله قابل حل است چون عدالت و انصاف حاکم است و هرکس به حق خود می رسد اما اگر لجاجت و خودخواهی حاکم باشد این موضوع به یک غده چرکین برای جمهوری اسلامی تبدیل خواهد شد.

بنابراین در این که دعوت به استمرار اعتراض نوعی پذیرش تفریق است با شما همداستانم؛ گرچه سران معترضان برآنند که پس از سخنان مقام رهبری در نماز جمعه 29 خرداد سعی وافری برای لغو راه پیمایی 30 خرداد مبذول داشته اند که به دلیل فرصت کم به طور کامل موفق نشده اند. به هرحال بسیاری از این مسائل با گفت و گو و اجازه دفاع دادن به متهمان قابل حل است به شرط آنکه صراحت به خرج دهیم و از مصانعه و ملاحظه کاری و رودربایستی پرهیز نماییم چنانکه امام علی علیه السلام فرمود: انما یقیم امرالله من لا یصانع و لایضارع و لا یتبع المطامع.

مطلب آخر این که فرموده اید: «وقتی دیدم امام صادق علیه السلام می گوید انتظار دارم از دوست مظلومم که به دوست ظالمم بگوید: یا اخی أنا الظالم حتی یقطع التهاجر (برادرم! من ظالم هستم، تا کدورت از بین برود) برایم سنگین بود اما وقتی دیدم ماشینی در خط ما می آمد و راننده حق خود را به او داد و راه را به او واگذار کرد تا تصادف نشود، معنای مطلب آن حضرت را فهمیدم. آیا همین عقل اجتماعی که رانندگان خبر دارند و راه را به ناحق می دهند تا تصادف نشود، نباید الگوی ما در رفتار با طرف ما در میدان سیاست باشد؟» و بعد استناد به رفتار هارون علیه السلام و امام علی علیه السلام در گذشت از برخی مسائل به خاطر وحدت امت فرموده اید خصوصاکه آنجا بحث حق و باطل مطرح بوده و اینجا چنین نیست و به طریق اولی باید وحدت را حفظ کرد.

ظاهرا نصیحت حضرتعالی متوجه هردو گروه است که به خاطر موضوع مهمتر یعنی وحدت و عدم تفرق در مقابل دشمنان خارجی باید از حق خود گذشت، که نصیحت درستی است اما به نظر می رسد حدیث امام صادق علیه السلام ناظر به حقوق فرد است نه حقوق اجتماع و حق الناس، و این دو با هم خلط شده اند. سیره پیامبر اسلام و امیرالمؤمنین نیز همین را تأیید می کند. آنها در مسائل فردی نرمش داشتند و از حقوق خود می گذشتند اما در مسائل اجتماعی صلابت داشتند و از حقوق اجتماع نمی گذشتند. گاهی کوتاه آمدن در مقابل ظالم به تجری او و ادامه ظلم منتهی می شود. امام سجاد علیه السلام در دعای مکارم الاخلاق از خدا قدرت برای دفاع از حقوق اجتماع و در مقابل، توانایی برای نیکی کردن به کسانی که به او بدی کرده‌اند می خواهد، یعنی حوزه حقوق اجتماع و حقوق فرد از یکدیگر تفکیک شده است.

در پایان بار دیگر از توجه حضرتعالی به مسائل اجتماعی و دغدغه نسبت به سرنوشت جامعه و آینده انقلاب اسلامی و نامه روشنگر و راه گشای آن عالم دلسوز و مصلح تشکر می‌کنم.
            با تقدیم احترام

            علی مطهری

             17 آبان 93