تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

واکنش مدیر ارشاد به برهم‌زنندگان کنسرت شجریان:حرف حق را میپذیرم، زیر بار زور نمیروم

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با انتشار متنی همایون شجریان را یکی از قله‌های موسیقی سنتی نامید.

به گزارش خبرآنلاین، برگزاری کنسرت همایون شجریان در اصفهان با اتفاقات حاشیه‌ای همراه بود. در جریان این کنسرت، عده‌ای در اعتراض به حضور سه زن نوازنده روی سن، در سکانس اول به سالن کنسرت وارد شدند و وقفه‌ای چند دقیقه‌ای در اجرای کنسرت ایجاد کردند. درپی این جریان مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان بیانیه‌ای منتشر کرد.

براساس متنی که در «ایسنا» منتشر شده، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمد قطبی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با انتشار بیانیه‌ای، نسبت به حاشیه‌های کنسرت همایون شجریان واکنش نشان داد و معترضان را به گفت‌وگو و تمکین به قانون دعوت کرد.

در این بیانیه آمده است:


از دور بانگی شنیدند، نفس‌زنان دویدند، چیزی ندیدند، خجالت کشیدند.


همیشه لازم نیست برای مدیریت دنیای مدرن از سنت عبور کرد، بلکه گاه می‌توان با بهره‌گیری از سنت، مدرن را مدیریت کرد.

نسل نوخاسته در فضای وایبر، اندروید، ماهواره، گجت و اپلیکیشن زندگی می‌کند و بسیاری از سنت‌ها و آیین‌های نسل پیش از خود را ندیده و با آن غریبه است. تا جایی که گاه گذشته را در تعارض با خواسته‌ها و تمایلات امروز خود می‌پندارد. این، نه از خیره‌سری این نسل بلکه از ضعف مدیریت ما نسل پیشین است که زیبایی‌های سنت را در صندوقچه‌های چوبی مخفی کرده و هرگز اجازه ندادیم فرزندان‌مان با آن آشنا شوند.

موسیقی سنتی، بومی و محلی ایران که، نه یک سر و گردن بلکه تمام قامت از موسیقی غربی بلندتر و راست‌قامت‌تر است با همین رفتارهای بچه‌گانه ما به حاشیه رفته و جوانان و نوجوانان ما که مورد هجوم بی‌وقفه آهنگ و موسیقی غرب و غربی واقع‌شده‌اند نه پناهگاه سنتی موسیقایی مناسبی دارند و نه طاقت پرهیز از موسیقی بیگانه.

امروز تنها راه مدیریت ذائقه موسیقایی نسل نوخاسته، بهره‌گیری از موسیقی بومی و محلی است، همان که سال‌های سال با آواز پیشکسوتان این مرز و بوم تا بلندای تاریخ ایران‌زمین قد کشیده است. از لالایی مادران تا سنج و دهل عزاداران و از نی کسایی تا آواز تاج، از ربنای شجریان تا ایران ایران رویگری، از ناقاره و کرنای حرم رضوی تا ترمپت و دمام تعزیه، همه و همه نشان از پشتوانه قوی و ساختاری استوار دارد.

نوای گلوی همایون شجریان یکی از قله‌های موسیقی سنتی معاصر به حساب می‌آید که با آن و نواهای مشابه آن می‌توان ذائقه نسل جوان و نوجوان را دوباره با سنت و گذشته خویش آشنا سازیم و سپر بلای‌مان باشد در مقابل آنچه از ناکجاآباد بر ما پرتاب می‌شود.

آنان که با اجرای موسیقی همایون شجریان موافق نیستند، یا سنت را نمی‌شناسند یا موج موسیقی مدرن را و یا از قدرت موسیقی سنتی در برابر موسیقی بیگانه بی‌خبرند.

کاش این مدعیان در مقابل مداحی پاپ ذاکر و ذاکرها صف می‌کشیدند و از این‌که ذائقه بچه مذهبی‌های عاشق امام حسین علیه‌السلام آلوده به موسیقی پاپ شود مانع می‌شدند. کاش اجازه نمی‌دادند ریتم شور عزاداری را به جای تک ضرب پنجه پور و سه ضرب حاج صادق بگذارند.

اجرای همایون شجریان که با حمایت صریح شخص آقای استاندار صورت گرفت، نشانی بود از اقتدار آواز ایرانی و موسیقی محلی، اجرایی بود که با بندبند قوانین کشور مطابقت داشت و حریم‌ها و حرمت‌ها را رعایت کرده بود. آنان‌که اعتراض دارند یا قانون را نمی‌شناسند یا خود را بالاتر از قانون می‌پندارند.

ما معتقدیم قانون در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برخاسته از شرع و منطبق بر احکام شرعی است و حتی اگر جایی هم کسی تشخیص متفاوت داشته باشد نمی‌بایست در مقابل قانون بایستد و با اردوکشی و یارگیری و تحریک چند جوان ترم اولی روی نیمکت بایستد تا قدش بلند شود.

هرکس، با هر نام و نشانی، با هر قد و قواره‌ای، با هر میزان سوادی، با هر شکل و شمائلی، با هر دغدغه و لق لقه‌ای، با هر حامی و پشتیبانی، با هر رنگ و زبانی، حرفی برای گفتن دارد یا احساس می‌کند قانونی زیر پا رفته یا ادعای فهم بیشتری دارد یا نیاز به دیده شدن دارد یا عربده‌ای در گلویش گیر کرده یا اندیشه‌ای در فکرش پنهان شده یا منطقی بر زبانش جاری است، بیاید تا با هم گفت‌وگو کنیم.

گفت‌وگو؛ لااقل بنده نه اردو کشی بلدم و نه داد می‌کشم، می‌شنوم و در حد عقل خودم پاسخ می‌دهم، حرف حق را می‌پذیرم و زیر بار زور نمی‌روم. قدم را بلندتر از قانون نمی‌دانم و تفسیر شرع را به اهلش می‌سپارم، نه اجتهاد می‌کنم و نه هیجان‌زده می‌شوم.

کاش چهار انگشت فاصله را زودتر طی می‌کردید و قبل از دیدن قضاوت نمی‌کردید، که شرمنده شوید.

شاید حالا فهمیده باشید که «شنیدن کی بود مانند دیدن».

دنبال خواننده زن می‌گشتید، نوازندگان با حجاب دیدید.

دنبال رقص و لعاب می‌گشتید. چهار کلام حرف حساب شنیدید.

کلاه گشادی سرتان رفت.



گرد و غبار سیاسی به بهانه گرد و غبار طبیعی!

نواندیش - هوای غبار آلود روزها و هفته های گذشته در خوزستان و برخی دیگر از استان های غربی کشورمان توجه ها را به خود جلب کرده و زندگی و سلامت میلیون ها تن از هموطنانمان در این استان ها را  در معرض خطر قرار داده است.

از نظر بسیاری از کارشناسان که در روزهای گذشته اظهار نظر کرده اند ظاهرا هیچ راهکار عاجل و فوری برای از بین بردن این پدیده طبیعی متصور نیست و راهکارها تنها در حد تخفیف و تعدیل منشا غبارها و برنامه ریزی های کوتاه مدت برای کاستن از عواقب احتمالی این گرد و غبار بر سلامت شهروندان در معرض آن و برنامه ریزی میان و بلند مدت برای مقابله با منشا اصلی این غبارها است که ممکن است سال ها به طول انجامد.

به بیان دیگر در قضیه توفان غبار موجود در خوزستان و به خصوص شهر اهواز و دیگر شهرهای غربی کشورمان نمی توان به دنبال یک عامل یا مقصر گشت و این مساله پدیده ای است که در اثر تغییرات اقلیمی ، بی توجهی ها به محیط زیست در دهه های گذشته و به ویژه یک دهه گذشته و خشکسالی منطقه و کشورهای همسایه از جمله عراق و عربستان و... به وجود آمده است و به طور طبیعی تعدیل یا کاهش آن نیز نیازمند یک عزم و برنامه ریزی گسترده ملی با همکاری های منطقه ای و بین المللی ممکن و میسر است.

در داخل اما برخی گروه ها و جناح های سیاسی به صورتی فرصت طلبانه و غیر اخلاقی مساله غبارآلوده بودن برخی از شهرهای کشورمان را دستاویز "سیاست" کرده اند و تلاش دارند همه تقصیرات این حادثه طبیعی را به گردن دولت یازدهم بیندازند.

بدون شک دولت مسئول رسیدگی به این بحران است اما اگر نگاهی منصفانه به عوامل ایجاد این بحران داشته باشیم دولت مقصر آن نیست و شاید اگر بتوان برای مقصران اصلی بحران کنونی لیستی تهیه کرد جایگاه دولت کنونی در رده های آخر باشد.

دولتی که هنوز یک و نیم سال  از استقرار آن گذشته است و از زمان استقرار مواجه با دهها و صدها مشکل و معضل و بحران بر جای مانده و میراث خرابکاری های دولت های نهم و دهم بوده است.

این سخن اما به معنای خالی کردن شانه دولت از مسئولیت رسیدگی به بحران با همکاری و برنامه ریزی با همه دستگاه ها، سازمان ها و قوای حکومتی دیگر نیست و دولت باید در این زمینه پیشگام باشد، کما اینکه در سفر اخیر معاون رییس جمهور و ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست به اهواز نیز برنامه های دولت برای مدیریت این بحران تشریح شد و دولت پیشتر برنامه ای را برای تعدیل این آلودگی جوی به تصویب رسانده است.

روی سخن اما خطاب به کسانی است که امروز خود را در جایگاه اقلیت و اپوزیسیون دولت می بینند و به هر بهانه ای تلاش دارند "ابر و باد و مه و خورشید و فلک" را به کار گیرند تا دولت را مقصر این حادثه جلوه دهند و همه گناه ها را گردن دولت بیندازند.

البته رفتار این قسم از کنشگران سیاسی در عالم سیاست مرسوم است و در بیشتر جوامع، غالبا احزاب مخالف می کوشند ضمن نظارت بر دولت و بزرگ کردن ایرادات و مشکلات، مچ گیری کرده و رای و پایگاه سیاسی و اجتماعی خود را ارتقا دهند، اما نکته در این است که غالبا وقتی مساله به موضوعات مهم و بحران های ملی و مساله سلامت شهروندان و مسایلی حساس از این دست می رسد هر حزب و جناح سیاسی مسئولی این وظیفه اخلاقی را دارد که گوشه ای از روند کنترل بحران را بر عهده بگیرد و دستکم اگر باری بر نمی دارد بار مضاعفی بردوش مدیران اجرایی نگذارد.

اما برخی از مخالفان دولت یازدهم در قضیه اخیر بحران گردو غبار خوزستان  ، اوج شکست اخلاقی خود را در عرصه سیاست به اثبات رساندند؛ آنها نشان دادند دغدغه اصلی آنها به هیچ وجه مردم و سلامت آنها نیست بلکه آنها تنها به وضعیت و موقعیت سیاسی خود می اندیشند و ظاهرا وجود چنین بحران هایی را به دلیل پیدا کردن بهانه ای برای تضعیف دولت ، مغتنم هم می شمارند و اصلا به این مساله توجه ندارند که بحران کنونی نفس های مردم ساکن در مناطق بحرانی را به شماره انداخته است و سلامت آنها را به طور جدی تهدید می کند. معنای دیگر این رفتار غیر اخلاقی آنها "تجارت سیاست با خون و جان مردم " است.

وقتی گروه ها و کنشگرانی از یک جریان یا جناح سیاسی به چنین حدی از انحطاط اخلاقی و سیاسی می رسند تنها باید از "رب عزوجل" برای اصلاح این جماعت کمک خواست چه آنکه اگر قرار بود سر این عده با "به سنگ خوردن" اصلاح شود، سنگی بزرگ تر از انتخابات 24 خرداد 1392 و "عبرتی" مثال زدنی تر از دوران هشت ساله دولت های نهم و دهم را نمی توان متصور بود. 





اظهارات پرستویی پس از دریافت جایزه از «جیپور»

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که برگزیده جشنواره فیلم «جیپور» هندوستان شده است در یادداشتی اختصاصی که به درخواست ایسنا نوشته، آورده است:

«امروز باخبر شدم برای بازی در دو فیلم «امروز» و «میهمان داریم» موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره بین‌المللی فیلم «جیپور» هند شدم. نمی‌دانم چرا خیلی خوشحال نشدم، چون هیچ ذهنیتی از این جایزه ندارم و نمی‌دانم لوحه، تندیسه و یا هر چیز دیگری. ولی هر آنچه که هست تقدیم می‌کنم به پنج تن سینما و تئاتر؛ عزت‌الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی، علی نصیریان، داود رشیدی و بزرگمرد سینمای ایران ناصر تقوایی که صبر و استقامت را از او آموختم و در نهایت از همه عوامل دو فیلم نامبرده تشکر می‌کنم که نقش مهمی در دیده شدنم داشتند.»

به گزارش ایسنا،هفتمین جشنواره فیلم «جیپور» یکی از معتبرترین جشنواره‌های بین‌المللی هند با معرفی برگزیدگان در بخش‌های گوناگون به پایان رسید و پرویز پرستویی برای نقش آفرینی در فیلم «امروز» به کارگردانی رضا میرکریمی و «میهمان داریم» ساخته محمد مهدی عسگرپور موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر مرد این رویداد سینمایی شد.




94، سالی با ویژگی‌های جالب در تعطیلات


فقط ۳۵ روز دیگر به آغاز سال ۱۳۹۴ خورشیدی باقی مانده است. سال نو، سالی است که ویژگی‌های جالب و باحال بسیاری دارد.


94، سالی با ویژگی‌های جالب در تعطیلات


اولین نکته اینکه سال آینده سال «بز» است؛ بز سمبل دانایی و باسوادی است، پس باید خوشحال باشیم که می‌توانیم در این سال با تکیه بر درک و دانایی و فهم بیشتر امور زندگیمان را بهتر سامان دهیم. متولدین چه سال‌هایی در سال بز به دنیا آمده‌اند؟ کسانی که بین سال‌های زیر به دنیا آمده‌اند متولد سال بز هستند:
از بهمن سال ۱۳۳۳ تا بهمن سال ۱۳۳۴ / از بهمن سال ۱۳۴۵ تا بهمن سال ۱۳۴۶ / از بهمن سال ۱۳۵۷ تا بهمن سال ۱۳۵۸ / از بهمن سال ۱۳۶۹ تا بهمن سال ۱۳۷۰ / از بهمن سال ۱۳۸۱ تا بهمن سال ۱۳۸۲ / از بهمن سال ۱۳۹۳ تا بهمن سال ۱۳۹۴.

تحویل سال چه ساعتی است؟


لحظه تحویل سال ۹۴ ساعت ۲ و ۱۵ دقیقه و ۱۰ ثانیه بامداد روز شنبه اول فروردین است. خوب است بدانید که سال‌ها طول می‌کشد تا سال جدید در روز شنبه تحویل شود. نیاکان ما در صورت چنین اتفاقی آن را به فال نیک می‌گرفتند و خوش یمن می‌دانستند. به هیمن دلیل وقتی یک اتفاق غیر منتظره رخ می‌دهد می‌گویند: «شنبه به نوروز افتاده»؛ پس امسال را به فال نیک می‌گیریم تا با برخی فال‌های نیک دیگر این سال را نیز آشنا شویم:

سیزده به در چه روزی است؟


سیزده به در هم افتاده است به روز پنج شنبه و شما می‌توانید با خیال راحت به در و دشت بزنید و هوای پاک را نفس بکشید و جمعه را هم راحت و آسوده استراحت کنید تا صبح شنبه پرانرژی و شاداب کار و فعالیت را از سر بگیرید.

اوضاع تعطیلات سال جدید چگونه است؟


این طور که از تقویم‌های این سال برمی‌آید، مشخص شده که سال ۹۴ در مجموع ۲۷ روز تعطیل رسمی است و برای مسافرت‌های تابستانی هم باید به فکر ذخیره مرخصی باشید چون تابستان کم تعطیلاتی در پیش است. با این حال، سال آینده پر از تعطیلات ۳ روزه است! یعنی اغلب مناسبتهای تعطیلی به آخر یا اول هفته افتاده است و می‌شود امیدوار بود که خیلی‌ها از این تعطیلات پشت سر هم آن حسابی لذت ببرند.



چه فیلمی رکوردار سیمرغ‌های جشنواره‌ی فیلم فجر شد؟

فیلم‌سینمایی «رخ دیوانه» ابوالحسن داودی با 5 سیمرغ بیشترین جوایز را از سی‌و‌سومین جشنواره فیلم فجر گرفت.

به گزارش ایسنا، در اختتامیه جشنواره‌ی فیلم فجر، جدیدترین ساخته ابوالحسن داودی علاوه بر کسب سیمرغ مردمی جشنواره؛ 4 سیمرغ بلورین هم در بخش‌های مختلف از هیات داوران گرفت.

فیلم «من دیه‌گو مارادونا هستم» به کارگردانی بهرام توکلی نیز موفق به کسب 3 سیمرغ و یک دیپلم افتخار شد.

«خداحافظی طولانی» فرزاد موتمن با دو سیمرغ و یک دیپلم افتخار در جایگاه بعدی فیلم‌هایی که بیشترین جایزه را گرفتند، قرار دارد.

سه فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» و «دوران عاشقی» و «عصر یخبندان» دیگر فیلم‌های دو سیمرغ جشنواره امسال هستند.

فیلم «مزار شریف» به کارگردانی عبدالحسن برزیده با یک سیمرغ و یک دیپلم افتخار در جایگاه بعدی است و پس از آن هم «ایران برگر» مسعود جعفری جوزانی،‌ «کوچه بی‌نام» هاتف علیمردانی و «بهمن» مرتضی فرشباف توانستند یک سیمرغ بلورین دریافت کنند.

اما در بین برگزیدگان، فیلم «شیفت شب» به کارگردانی نیکی کریمی با اهدای دو دیپلم افتخار مورد تقدیر قرار گرفت.

لیلا زارع دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن را گرفت و نیکی کریمی برای کارگردانی «شیفت شب» و مجموعه بازی‌هایش از هیات داوران بخش سودای سیمرغ دیپلم افتخار دریافت کرد.

«حکایت عاشقی» احمد رمضان‌زاده هم در بخش فیلمنامه یک دیپلم افتخار گرفت.




چرت زدن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

محققان فرانسوی معتقدند چرت روزانه بدن را در برابر تاثیرات منفی که از نداشتن خواب مناسب و کافی در طول شب متوجه سلامتی می‌شود، حفظ می‌کند.

به گزارش ایسنا در این بررسی مشخص شد چرت زدن در طول روز می‌تواند هورمون‌ها و پروتئین‌هایی که در استرس و عملکرد سیستم ایمنی نقش دارند در سطح نرمال حفظ کند.

محققان در بررسی خود به مطالعه روی 11 مرد 25 تا 32 ساله پرداختند و مدت زمان خواب در آنان را به دو ساعت در شب کاهش دادند و روز بعد مشاهده کردند سطح هورمون استرس در آنان که موجب افزایش ضربان قلب، فشار خون و قند خون می‌شود دو برابر افزایش یافته‌است. علاوه بر این، سطح پروتئین اینترلوکین 6 در این افراد که با ویروس‌ها مقابله می‌کند کاهش یافته‌است.

این محققان فرانسوی در مرحله بعدی مطالعه خود به این افراد اجازه دادند در طول روز مدت زمان 30 دقیقه چرت کوتاهی داشته باشند که مشخص شد سطح هورمون استرس و پروتئین اینترلوکین 6 در آنان در حد نرمال بوده‌است.

به گزارش ایسنا به نقل از هلث‌دی نیوز، نداشتن خواب کافی فرد را با مشکلاتی همچون چاقی، دیابت، فشار خون بالا و افسردگی روبرو می‌کند که چرت زدن در طول روز می تواند تا حدودی از اثرات منفی ناشی از کمبود خواب بکاهد.


رقابت نزدیک رییسیان‌، داودی و توکلی برای سیمرغ‌های جشنواره فجر

 فیلم‌های «دوران عاشقی»، «من دیه‌گو مارادونا هستم»، «رخ دیوانه» هر کدام با نامزدی در 10 بخش پیشتاز دریافت سیمرغ‌های سی‌ و سومین جشنواره فیلم فجر هستند.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا‌، جدیدترین ساخته‌های علیرضا رییسیان، بهرام توکلی و ابوالحسن داودی در جشنواره فجر امسال توانستند نظر هیات داوران جشنواره را به سمت خود جلب کنند.

براین اساس، فیلم «رخ دیوانه» ابوالحسن داودی در بخش‌های بهترین فیلم، کارگردانی‌، فیلمنامه، بازیگر نقش اول زن‌، بازیگر نقش مکمل مرد‌، فیلمبرداری‌، تدوین‌، موسیقی متن‌، صدا‌ و جلوه‌های بصری‌، نامزد دریافت سیمرغ شده است.

فیلم «دوران عاشقی» علیرضا رییسیان هم نامزد جایزه بهترین فیلم،‌ بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش اول زن‌، بهترین نقش اول مرد‌، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد‌، بهترین فیلمبرداری‌، بهترین تدوین‌، موسیقی متن‌، بهترین صدا‌ و بهترین طراحی لباس و صحنه‌ شده است.

همچنین فیلم «من دیه‌گو مارادونا هستم» به کارگردانی بهرام توکلی در بخش‌های بهترین فیلم، کارگردانی‌، فیلمنامه‌، نقش اول زن‌، نقش مکمل زن‌، نقش مکمل مرد‌، تدوین‌، صدا‌، طراحی لباس و صحنه‌ و چهره‌پردازی‌، نامزد جایزه سیمرغ است.

پس از این سه فیلم «مزار شریف» عبدالحسن برزیده که به ماجرای گروگان‌گیری و ترور دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف می‌پردازد‌، با نامزد شدن در هشت رشته در جایگاه بعدی قرار دارد.

همچنین فیلم‌ «خداحافظی طولانی» با نامزدی در هفت رشته و «عصر یخبندان» با نامزدی در شش رشته در جایگاه‌های بعدی قرار دارند، البته فیلم «عصر یخبندان» اگرچه در شش رشته نامزد شده، اما هفت کاندیدا دارد؛ چون در بخش بهترین نقش مکمل زن دو بازیگر این فیلم نامزد دریافت جایزه شده‌اند.

فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من» به کارگردانی هومن سیدی در جایگاه بعدی قرار دارد که در پنج رشته نامزد دریافت سیمرغ شده است.




وزیر ارشاد: کار ما به‌جای سیاست گذاری، پاسخگویی به شبهه‌افکنی‌ها شده

ˈعلی جنتیˈ روز شنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی های فرهنگی استان سمنان به ایرنا گفت: یکی از کارهای رسمی ما این شده که خبرهای کذبی که دائم تولید می شود را تکذیب کنیم.
 
وی با بیان اینکه برخی در کشور شبهه افکنی و شبهات را القاء می کنند ،تصریح کرد: باید به صورت دائم توضیح دهیم و برای رفع این شبهات روشنگری کنیم.
 
جنتی با اشاره به فعالیت شبکه های مختلف اجتماعی در کشور گفت: دولت با فیلتر کردن شبکه های اجتماعی دارای مخاطب انبوه موافق نیست و این امر نیز امکان پذیر نیست.
 
وی گفت: به هر اندازه فیلتر کنیم به همان اندازه فلیتر شکن و روش های جدید برای رفع فیلتر ایجاد می شود.
 
جنتی گفت: به جای این ،فیلترینگ هوشمند طراحی و اجرایی شده و در مورد شبکه اجتماعی اینساگرام این نوع فیلتر اعمال و تا حدود زیادی نیز موفق بوده است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ایجاد و توسعه شبکه های اجتماعی ملی و داخلی گفت: در این خصوص نیز کارهای خوبی انجام شده که امیدواریم با توسعه این شبکه ها که میزبانی آنها در داخل است شبکه های ملی اطلاعات در داخل ایجاد و فعال شود.
 
جنتی ایجاد این شبکه ها را نافی شبکه های اینترنت بین المللی ندانست و اظهار داشت: در حال حاضر در ایران 9 میلیون شهروند عضو شبکه وایبر و بین چهار تا چهار میلیون و 500 هزار نفر عضو سایر شبکه های اجتماعی هستند.
 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف شرکت در همایش دو سالانه کتاب و نیز بررسی مسایل و برنامه های فرهنگی هنری استان به سمنان سفر کرده است.



«همباشی‌سیاه» یا «ازدواج‌ سفید»

یک روانشناس و جامعه شناس با اشاره به اینکه واژه ازدواج سفید واژه ای مثبت برای امر قبیح همخانگی است، گفت: عنوان مناسب تر برای این موضوع همباش‌های سیاه است.

 امان الله قرایی مقدم، روانشناس و جامعه شناس با اشاره به اینکه 33 درصد دختران میل به تجردگرایی دارند، اظهار کرد: با توجه به اینکه مشکلات ازدواج وجود دارد، همچنین ترس از ازدواج و مسئولیت پذیری در بین جوانان در حال افزایش است جوانان میل بیشتری به زندگی مجردی پیدا کرده اند.

وی ادامه داد: با بالارفتن سن ازدواج روابط نادرست، دوستی های خیابانی، در دسترس قرار گرفتن دوستان جنس مخالف باعث افزایش پدیده همباش های سیاه شده است.

وی در تفسیر این موضوع گفت: متاسفانه همخانگی جوانان بدون هیچ تعهد، قانون و توجیه شرعی را ازدواج سفید نامیده اند در حالی که ازدواج امری مقدس و پیوندی شرعی است در حالی که این همخانگی هیچ کدام یک از ویژگی های ازدواج و سپیدبودن را ندارند.

قرایی مقدم معتقد است: این افراد فاسد که عرف، شرع و قانون عملشان را تأیید می کند با نامگذاری ازدواج سپید به دنبال وجهه دادن به این عمل قبیح هستند.

وی با بیان اینکه ازدواج سپید کلمه ای مثبت برای عملی قبیح است، خاطرنشان کرد: این دو کلمه جوانان را به این عمل تشویق می کند در حالی که نام آن همباش های سیاه بوده که از قبل از انقلاب در کشور وجود داشته و آدمی را به یاد دوران توحش و بی بند و باری می اندازد.


به گفته این جامعه شناس، عاقبت همباش های سیاه چیزی جز بدبختی و فساد نیست و باعث افزایش فساد در جامعه می شود.



شعری از افشین علا برای جواد ظریف

جوادخان ظریفم،برادرم، اخوی

اگربه نام،ظریفی به گام باش،قوی


برای دردکمر،ورزشی مناسب کن

نه کارهای خطرناک چون پیاده روی!


پیاده هم چو روی با"کری"نرو که ترا

کشند دلواپسها به شیوه بدوی


بگو و بشنو و صحبت کن ومذاکره کن

قدم نزن توفقط تاکه رو سیه نشوی


وزیرساحل عاج وبنین کجابودند؟

که بایداین ره دشواربا"کری بروی؟


ازین به بعدبجای مذاکرات وین

بروبساحل عمان کنار"بن علوی"


درآر شکلک ازاین پس، برای "جان"سرمیز

هر آنچه گفت،تواظهارکن نمیشنوی!


خوشست بهر تمسخر به غرب هم که شده

کنارخانم اشتون آدامس هم بجوی


تمام دردسرتوظرافت است بکوش

که همچوحرمله باشی به شیوه اموی


به اختلاس ودروغ وریا بکوش ای دوست

که خط قرمز ماشد فقط پیاده روی!





تاثیر روغن زیتون در افزایش باروی

روغن زیتون دارای خواصی اعجاب انگیز در حفظ سلامت افراد و افزایش قدرت باروری در زوجین است.

کارشناسان هشدار می دهند رژیم غذایی سرشار از روغن زیتون می‌تواند باعث افزایش توان باروری در زوجین شود.

گفتنی است، افزایش مصرف روغن زیتون می‌تواند نرخ باروری را تا 40 درصد افزایش دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، کارشناسان به ویژه مزایای مصرف روغن زیتون در رژیم غذایی را با مطالعه بر روی بیش از 100 زوج نابارور بدست آورده‌اند.

براین اساس پژوهشگران استفاده از روغن زیتون برای پخت و پز و همینطور اصلاح رژیم غذایی بر پایه خوراکی‌های حاوی ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 را برای افزایش باروری بسیار سودمند معرفی کرده‌اند.

براساس این تحقیقات که توسط پژوهشگران و تیم آزمایشی دانشگاه ساوتهمپتون کشور انگلستان انجام شده است مصرف روغن زیتون منجر به توسعه سریعتر جنین بعد از انجام روش درمانی IVF در زوج های نابارور می‌شود.




هفته نامه ستاره صبح توقیف شد

هفته نامه ستاره صبح که با دریافت مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات قرار بود در آینده نزدیک به روزنامه تبدیل شود، با اعلام جرم شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شد.

سید محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع مدیرمسئول هفته نامه توقیف شده ستاره صبح در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اعلام این خبر گفت: این هفته نامه به دلیل انتشار نامه علی مطهری خطاب به رییس قوه قضاییه از سوی شعبه چهارم دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بازپرس این شعبه تغییر کرده و بازپرس جدید به تازگی مستقر شده است، قرار شده بعد از مطالعه پرونده به اتفاق مدیرمسئول هفته نامه به شعبه بازپرسی مراجعه کنیم.

علیزاده طباطبایی گفت: هفته نامه ستاره صبح بر اساس بند 5 ماده 156 قانون اساسی مبنی بر پیشگیری از وقوع جرم توقیف شده است.

به گفته وی، آخرین شماره هفته نامه ستاره صبح، 20 دی ماه منتشر و دو روز بعد یعنی 22 دی ماه از سوی شعبه چهارم بازرپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شد.

پیشتر نیز علی صالح آبادی مدیرمسئول هفته نامه ستاره صبح از تغییر دوره این هفته نامه و تبدیل آن به روزنامه با مجوز هیات نظارت بر مطبوعات خبر داده و اعلام کرده بود نخستین شماره این روزنامه 27 دی ماه منتشر می‌شود.




سن شیوع بیماری سنگ کلیه

دبیر علمی کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی گفت: تشکیل سنگ های ادراری سومین مشکل شایع دستگاه ادراری است و اغلب بیماران مبتلا به سنگهای کلیه معمولاً در سالهای اولیه بلوغ مراجعه می‌کنند و حداکثر شیوع سنی آن در حدود ۲۸ سالگی است.

به گزارش فارس، علیرضا قدیان استاد و فوق تخصص اورولوژی گفت: یک اوج دیگر شیوع سنگ‌های ادراری در ۵۵ سالگی است که تقریباً مختص به سنگ‌های عفونی و در زنان است. سنگ‌های کلیه در مردان ۴ برابر زنان است اما اگر تنها سنگهای عفونی را در نظر داشته باشیم نسبت مرد به زن ۲ به ۳ است.

وی ادامه داد: آب و هوای گرم و قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که فرد را مستعد از دست دادن آب بدن می‌کند، می‌تواند ریسک سنگ سازی را افزایش دهد. همچنین سابقۀ خانوادگی تشکیل این سنگ‌ها، اهمیت فراوانی دارد. در افراد مبتلا به سنگ در مقایسه با افراد عادی، احتمال داشتن فامیل درجه اول مبتلا به سنگ کلیه، دو برابر است.

دبیر علمی کنگره بین المللی نفرولوژی و اورولوژی افزود: رژیم غنی از کلسیم - سدیم - پروتئین و همچنین عدم تحرک افراد مبتلا به هیپر کلسیوری، افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی مثل التهاب روده یا ایلئوستومی، سابقه ابتلا به عفونت ادراری و بیماری‌های متابولیک، نقرس، عدم تحرک در ابتلا به سنگ نقش دارند.

قدیان درد، خونی شدن ادرار و عفونت را از نشانه‌های سنگ‌های ادراری برشمرد و افزود: اکثر قریب به اتفاق سنگ های ادراری با شروع حاد درد به‌علت انسداد و اتساع ناگهانی سیستم ادراری فوقانی تظاهر می‌کنند. معمولاً شروع درد، ناگهانی و شدید است به گونه‌ای که ممکن است بیمار را از خواب بیدار کند. مکانیسم اصلی ایجاد درد کلیوی، انسداد ادراری است. در کل، سنگ‌های غیر مسدودکننده، به صورت دوره‌ای سبب درد عمقی و مبهم در پهلو یا پشت می‌شوند. اکثراٌ درد بیمار با تهوع و استفراغ نیز همراه است.

وی گفت: معمولاً بیماران دچار خونی شدن آشکار ادرار یا تغییر رنگ گهگاه ادرار (به رنگ چای) می‌شوند. عفونت می‌تواند در همراهی با انسداد در سنگ‌های قسمت فوقانی ایجاد شود. التهاب موضعی ناشی از عفونت، می‌تواند در ایجاد درد مشارکت داشته باشد. همراهی تب با علائم سنگ کلیه، یک اورژانس محسوب می‌شود.

دبیر علمی کنگره بین المللی نفرولوژی و اورولوژی ادامه داد: حمام یا بخار آب گرم و مصرف مایعات در صورت عدم منع در درمان و دفع سنگ مفید است. قدیان تصریح کرد: بیماران باید رژیم غذایی را رعایت کنند و در طول روز حداقل چهار لیتر آب بنوشند، از فعالیت زیاد بپرهیزند، با مشاهده نخستین عفونت ادراری به پزشک مراجعه کنند، هر چند وقت یک بار آزمایش ادرار انجام دهند و مراقب افزایش میزان اوره و کراتیین خود باشند.

وی یادآور شد: اکثر سنگ‌های حالب خود به خود دفع می‌شوند و به مداخله نیاز ندارند. احتمال دفع سنگ‌های ۵-۴ میلی‌متری حالب، ۵۴۰ تا ۵۰ درصد است. معمولاً زمان دفع سنگ‌ها طی ۶ هفته پس از آغاز علایم است. هر چه سنگ در قسمت پائین‌تر حالب قرار داشته باشد، احتمال دفع آن افزایش می‌یابد.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی خاطرنشان کرد: هدف فوری درمان درد و هدف طولانی جلوگیری از تخریب کلیه است. هنگام ایجاد درد حاد (اغلب ناشی از گیرکردن سنگ در مجاری) مسکن‌های مخدر و غیراستروئیدی مفید هستند. معمولاً در چنین مواقعی اساس درمان انتظار برای دفع سنگ از طریق جریان ادرار است.




مطهری: انتقادها به ظریف از روی جمود فکری است

علی مطهری درباره انتقاداتی که به پیاده روی ظریف در جریان مذاکرات هسته ای اخیر با وزیر امورخارجه آمریکا در ژنو شد، اظهار داشت: این سخنان و انتقادات بیشتر از روی سطحی نگری و جمود فکری است. در دیپلماسی و سیاست خارجی مهم این است که ما امتیازی به ضرر ملت به طرف مقابل ندهیم ولی اینکه کسی با طرف مقابل قدم بزند و بخندد و صحبت کند، ملاک نیست.

فرزند شهید مطهری تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) نیز قبل از فتح مکه با ابوسفیان صحبت هایی داشتند و فرض کنید که ایشان با ابوسفیان قدم هم زده اند. آیا کار غلطی بوده است؟

وی خاطر نشان کرد: به نظر من این حرف ها بیشتر بهانه گیری است. ما باید به محتوی مذاکرات نگاه کنیم تا هیچ کجا از آرمان ها کوتاه نیایم و اصول خود را حفظ کنیم. والا این مسایل بسیار ظاهری است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تایید عملکرد و رفتار «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه در جریان مذاکرات هسته ای اظهار داشت: من بطور کلی روش وی را تایید می کنم و فکر می کنم انسانی باهوش و با تجربه ای است. امیدوارم این کشتی را سالم به مقصد برساند.

به گزارش ایرنا، روز گذشته 21 نماینده مجلس با طرح سوالی از وزیر مورخارجه پیاده روی «محمدجواد ظریف» با «جان کری» و سفر به فرانسه را «دو خطای دیپلماتیک در حاشیه مذاکرات اخیر» خواندند خواهان پاسخگویی وی شدند.




کرباسچی : ظاهرا رحیمی‌ دیگری معاون‌ اول‌ احمدی‌نژاد بود!

 دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: واکنش رسانه‌های اصولگرا نسبت به حکم قطعی محمدرضا رحیمی نوعی توجیه و فرار رو به جلو است و کاملا مشخص و قابل پیگیری است که او در این مفاسد با چه کسانی در ارتباط بوده است.

غلامحسین کرباسچی پیرامون موضوع حکم قطعی معاون اول رئیس‌جمهور دولت قبل که برخی از رسانه‌های اصولگرا صحبت از این قضیه می‌کنند که رحیمی نه اصولگرا بلکه وابسته به جریان دولت‌ها قبلی و هاشمی است٬ گفت: اگر منظور این افراد و رسانه از این صحبت‌ها این است چون رحیمی در زمان آقای هاشمی پست و مقامی داشته است فسادهای امروز او به اقای هاشمی برمی گردد این حرف‌ها به جز توجیه هیج منطق دیگری ندارد.

وی ادامه داد: به هرحال آقای هاشمی سال‌ها در راس اجرایی این کشور قرار داشته و خیلی از افراد در زمان ایشان مسئولیت‌های گوناگونی داشته‌اند؛ حتی خود احمدی‌نژاد یکی از این افراد است که در آن زمان مسئولیت و تعبیرهای غلوآمیزی برای آقای هاشمی به کار برده است. این عضو شواری مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره رحیمی گفت: او ۱۰سال است که در همه ابعاد به طور نزدیک با این آقایان همراه است٬ با نگاهی به سابقه و حرف‌های او می‌بینید که چه تمجید‌های خاصی از آقای احمدی‌نژاد دارد و در مقابل٬ آقای احمدی‌نژاد هم افرادی مانند رحیمی را دست‌پاک‌ترین و صادق‌ترین افراد توصیف می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: اگر این افراد ادعا می‌کنند که رحیمی با اصلاح‌طلبان بوده یا اصلاح‌طلب بروند به پرونده‌های این فرد رجوع کنند٬ و اگر این طور است هر کسی که در فساد با او همکاری داشته را به دادگاه بکشانند. مضاف بر اینکه مبالغی که به برخی نمایندگان مجلس پرداخت شده٬ نشان‌دهنده جریان سیاسی اوست.

کرباسچی در باره این نوع رفتار رسانه‌های اصولگرا نسبت به این ماجرا و حکم قطعی محمدرضا رحیمی گفت: دلیل این نوع رفتار کاملا روشن است٬ کسانی هشت سال به دولتی که عامل همه این نوع مسائل گوناگون در این کشور بودند٬ از حمایت همه جانبه این افراد برخوردار بوده‌اند. بنابراین مطرح کردن این موضوعات نوعی فرار و توجیه کردن اتفاقات رخ داده است که خودشان تا حدودی مستقیم و غیر مستقیم در آن مقصر بوده‌اند. وی بیان کرد: امروز کاملا مشخص و قابل پیگیری است که رحیمی به چه کسانی پول داده و یا در این مفاسد مالی با چه کسانی در ارتباط بوده است.