تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

آیا مغز پیر می شود؟

مطالعات جدید دانشمندان نشان داده‌ است افزایش سن بر عملکرد مغز تاثیری ندارد.

به گزارش ایسنا، نتایج تحقیقات حاکی از آن است که افزایش سن در افراد منجر به این می‌شود که ارتباط بین نورون‌ها کند شده و عملکرد مناطق خاصی از مغز هم کاهش پیدا کند، اما مطالعات جدید محققان دانشگاه کمبریج نشان‌دهنده این مطلب است که مغز افراد جوان و سالمند با هم تفاوت چندانی ندارد.

دانشمندان دریافتند شیوه رایج برای مطالعه فعالیت مغز یعنی fMRI به دلیل اختلال ایجاد شده به خاطر فعالیت رگ‌های خونی نمی‌تواند به خوبی به ارزیابی عملکرد مغزی افراد بپردازد. شیوه fMRI به صورت مستقیم عملکرد عصبی مغز را ارزیابی نمی‌کند، بلکه از طریق تغییرات در رگ‌های خونی، عملکرد مغز را تعیین می‌کند.

محققان این بررسی را بر روی 335 نفر انجام دادند و به نتایجی دست یافتند. آنها با استفاده از تصویربرداری fMRI را در حالتی که فرد در حال استراحت است و به چیزی فکر نمی‌کند، انجام داده و با زمان معمول فرد مقایسه کردند.

مطالعات قبلی نشان داده بود که پیرشدن بر روی فرایند مغز هم تاثیر دارد، اما این مطالعه خلاف این موضوع را ثابت کرد و نشان داد که فرایند پیری تاثیری بر عملکرد مغز ندارد.

نتایج این تحقیق در مجله Human Brain Mapping منتشر شده است.





یادداشت انتقادی مهرزاد دانش بر فیلم «محمد» ساخته مجید مجیدی

مهرزاد دانش منتقد سینما؛ پس از تماشای فیلم «محمد» ساخته مجید مجیدی، با نگارش یادداشتی به تحلیل این فیلم پرداخت.





متن یادداشت مهرزاد دانش به شرح زیر است:


پرداختن به زندگی و موقعیت انسان‌های قدسی، به ویژه پیامبران، در سینما چالش‌های دغدغه برانگیزی را شکل می‌دهد که مهم ترینشان، چگونگی نمایش تصویر این بزرگان و نیز کیفیت تزریق فراز و نشیب‌های دراماتیک و قبض و بسط‌های شخصیتی در بسترهای موقعیتیشان است.

قطعا این چالش‌ها، در زمان طولانی مدت تدارک پروژه فیلم «محمد (ص)» هم رودرروی مجید مجیدی و همکارانش بوده است. تا قبل از این، تجربه مصطفی عقاد در فیلم «رسالت (یا‌‌ همان محمد رسول الله)»، که بخشی از حساسترین مقاطع زندگی پیامبر اسلام (بعثت، هجرت، جنگ‌های مهم بدر و احد، صلح حدیبیه و نهایتا فتح مکه) را دربرداشت بخشی از مسیر را هموار کرده بود. اما مجیدی در فیلمش، در پی فضایی گسترده بود که تولد و خردسالی پیامبر را هم در برمی گرفت. اما همین ایده چالشی مهم را شکل می‌داد: دوران کودکی پیامبر، تا چه حد پتانسیل یک فضای دراماتیک را می‌تواند دارا باشد؟

اولین تمهید برای رفع این دغدغه، استفاده از عنصر فلاش بک در قالب کلی روایت داستان است. فیلم «محمد» با فلاش بک ابوطالب در میانه تحریم اقتصادی/اجتماعی مسلمانان در منطقه شعب ابی طالب آغاز می‌شود. جرقه این فلاش بک، با تهدید ابوسفیان مبنی بر حمله نظامی به شعب برافروخته شده است. ابوطالب با مرور دشواری‌هایی که محمد (ص) از دوران طفولیت با نکاتی از قبیل یتیمی و یافتن دایه و تهدید یهودیان متعصب و... داشته است، قرار است به این نتیجه برسد که تهدید ابوسفیان نیز کارساز نخواهد بود و‌‌ همان طور که قبلا خداوند از پیامبرش حمایت کرده است، این بار هم پشتیبانش خواهد بود. کلیت این تمهید قابل اعتنا است، اما روندی که در بطن آن صورت گرفته، چندان کارساز نبوده است. مشکلاتی که در این زمینه می‌توان تشخیص داد، از قرار زیر هستند:


ادامه مطلب


  ادامه مطلب ...

کیانوش عیاری پروانه ساخت «چاله چوله» را گرفت

 کیانوش عیاری برای ساخت یک فیلم سینمایی جدید پروانه ساخت گرفت.

کارگردان فیلم «خانه پدری»، ضمن تایید این مطلب بیان کرد: «چاله چوله» نام فیلمی است که قرار بود نیمه دی‌ماه آن را کلید بزنم، اما با وجود اینکه زمان از دست رفته احتمالا ساخت آن را در فروردین ماه آغاز می‌کنم.

عیاری درباره موضوع فیلم جدید خود با تاکید بر اینکه "فعلا قصد ندارد هیچ جزئیاتی از داستان «چاله چوله» را مطرح کند" گفت: این فیلم در ادامه فیلم‌های قبلی‌ام است که البته در اهواز فیلمبرداری می‌شود.

به گزارش ایسنا‌، عیاری که نویسندگی‌، کارگردانی و تهیه‌کنندگی «چاله چوله» را برعهده دارد، بعد از حدود 5 سال هنوز موفق به اکران عمومی فیلم «خانه پدری» نشده است. البته این فیلم مدتی قبل برای یک روز در چند سانس یک سینما نمایش داده شد که به دلیل برخی فشارها از ادامه اکران آن جلوگیری به عمل آمد.





علی مطهری: به قصد کشت آمده بودند/ آجر و سنگ و دشنام بود که به سمت ما می آمد

علی مطهری پس از آن که مورد حمله تندروهای شیراز قرار گرفته و از ناحیه چشم مضروب شد به تهران برگشت. طبق آنچه خود و دیگر شاهدان عینی روایت می کنند مهاجمان به قصد کشتن آمده بودند. عملکرد و گفتار علی مطهری نماینده تهران در مجلس که این روزها همه تلاش خود را برای احقاق حقوق محصورین و مظلومین معطوف کرده است به مذاق تندروها خوش نیامده و خودسر مانند همیشه دست به برخورد زدند.

علی مطهری پس از بازگشت به تهران متنی را درباره آنچه در شیراز اتفاق افتاده نوشته است. متن توضیحات مطهری که در انتخاب منتشر شده بدین شرح است:

حدود بیست روز بود که انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز با ارسال دعوتنامه اصرار بر ایراد سخنرانی بنده در آن دانشگاه داشت. با وجود مشغله زیاد و کارهای عقب‌مانده سرانجام دعوت آنها را برای هفته‌ای که مجلس جلسه علنی نداشت پذیرفتم. آنها مجوز این سخنرانی را هم برای من فکس کردند. موضوع سخنرانی «اسلام و آزادی» بود و بنا داشتم وضعیت افتخارآمیز آزادی تفکر و آزادی بیان در طول تاریخ اسلام و نیز تفاوت نگاه اسلامی و نگاه غربی به مسئله آزادی را تشریح کنم.

ساعت ۵/۴ بعدازظهر روز دوشنبه ۱۸ اسفند وارد فرودگاه شیراز شدم. طبق معمول چند تن از دانشجویان دعوت‌کننده به استقبال آمدند و از سالن فرودگاه خارج شدیم. دیدم آنها اصرار دارند که با یک تاکسی زردرنگ برویم. ظاهراً متوجه شده بودند که عده‌ای می‌خواهند آسیب برسانند، می‌خواستند خودروی ما شناسایی نشود. من متوجه ماجرا نبودم و در فکر مطالب سخنرانی بودم. حدود صد متر که جلو آمدیم دیدم عده‌ای بین سی تا چهل نفر روبروی ما هستند و یک نفر خود را روی کاپوت خودرو انداخت. راننده به هر زحمتی بود او را رد کرد ولی کمی جلوتر سنگ و آجر و گوجه‌فرنگی بود که به سمت ما می‌‌آمد. شیشه عقب و شیشه‌های دو طرف خودرو کاملا خرد و پودر شد و ذرات آن به سر و صورت و دست ما پاشید و برخی فرو رفت. گاز فلفل هم سلاح دیگر آنها بود که از نزدیک استفاده کردند و حدود یک دقیقه نفسم بند آمده بود.

اگر یکی از آن ضربات آجر و سنگ به من اصابت کرده بود معلوم نبود که اکنون زنده بودم. ظاهرا به قصد کشتن یا ناقص کردن آمده بودند. راننده به هر ترتیب بود از میان آنها گریخت اما آنها با موتورهای سنگین و یک وانت ما را تعقیب می‌کردند و باز سنگ و اشیاء دیگر و دشنامهای ناموسی و کلماتی مانند «حرامزاده» بود که به سمت ما می‌آمد. راننده ناچار وارد کلانتری ۲۰ گل‌سرخ شیراز شد. ما خیال می‌کردیم الان نیروهای کلانتری این افراد را بازداشت می‌کنند ولی دیدیم هیچ عکس‌العملی نشان ندادند و فقط از ورود آنها به کلانتری جلوگیری کردند. ظاهراً یک اصل پذیرفته شده بود که این افراد که از تجهیزاتشان مانند موتورهای سنگین و گاز فلفل معلوم بود از کجا دستور گرفته‌اند در این گونه کارها آزادند و کسی حق مزاحمت برای آنها ندارد مگر این که فرد مورد تهاجم از شدت ضربات از دنیا برود. جالب است که یکی از مقامات ارشد آن کلانتری می‌گفت با وجود فناوری جدید که از داخل خانه هم می‌شود به صورت ویدئو کنفرانس برای دانشجویان صحبت کرد چه اصراری به برگزاری این گونه جلسات است. گفتم من که عشق سخنرانی ندارم، آنها به اصرار دعوت کردند من هم پذیرفتم و اکنون باید به وعده خود وفا کنم.

به رئیس کلانتری گفتم شما به جای تلاش برای لغو سخنرانی، الان که اینها در دسترس شما هستند بازداشتشان کنید تا مجازات شوند. اگر یک بار این کار را بکنید دیگر این رذالتها تکرار نمی‌شود. گفت ما اطلاعات و عکس همه آنها را داریم، ‌بعدا همه‌شان را بازداشت می‌کنیم؛ و من منتظر بازداشت آنها هستم!

این در حالی بود که می‌گفتند حدود هزار دانشجوی انجمن فرهنگ و سیاست و بسیج دانشجویی و غیره در سالن سخنرانی منتظر ورود من هستند. یکی از مسئولان امنیتی گفت ما احتمال این وضع را می‌دادیم. گفتم پس چرا تمهیدات لازم را برای حفظ امنیت فراهم نکردید یا لااقل زمانی که در تهران بودم به من اطلاع ندادید. امیدم از نیروی انتظامی ناامید شد. به امید مسئولان اجرایی استان بودم که آنها با دستور مناسب، آن اراذل را بازداشت و راه برگزاری مراسم را هموار و اینجانب را تحت‌الحفظ به دانشگاه ببرند. اما از تماسهایی که گرفته می‌شد فهمیدم که آنها درست برعکس عمل می‌کنند یعنی اولا همت و تصمیم اصلی آنها این است که به هر ترتیب شده آن جلسه سخنرانی دارای مجوز برگزار نشود و ثانیا هیچ کاری به کار مهاجمان نداشتند و آنها برای هر اقدامی آزاد بودند. اینجا بود که شمه‌ای از تدبیر دولت یازدهم را درک کردم.

خلاصه مقامات دولتی و انتظامی همه تلاش می‌کردند که سخنرانی انجام نشود و از آن سو غبار ناراحتی و کدورتی بر دل مهاجمانی که برخی از آنها در اطراف کلانتری بودند ننشیند. سرانجام از طرف استانداری در سالن سخنرانی به دروغ اعلام شد که آقای مطهری به تهران بازگشتند تا جمعیت متفرق شود.

به هرحال بعد از حدود ۳ ساعت چون لباسم پر از خاک و گل و غیره شده بود یک دست کت و شلوار آوردند تا لباسم را عوض کنم – و البته آن کت و شلوار را پس خواهم فرستاد – و آنگاه راهی فرودگاه برای بازگشت به تهران شدیم.

در راه بازگشت بی‌اختیار به یاد سخن امام(ره) بودم که فرمود در جمهوری اسلامی حتی کمونیست‌ها آزادند که حرف خود را بزنند، و سخن شهید مطهری که فرمود در جمهوری اسلامی حتی احزاب غیراسلامی می‌توانند فعالیت داشته باشند مشروط به این که با تابلوی خودشان فعالیت کنند، و یاد تأکید دلسوزانه رهبر انقلاب بر کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها افتادم و از جهالت آن افراد و منافقان زیرکی که این جاهلان را ابزار نیل به اهداف خود قرار می‌دهند تأسف خوردم.

به مسئولان استانی و انتظامی شیراز گفتم اگر قرار بر زورآزمایی اجتماعی است بفرمایید تا من هم هوادارانم را به خیابانها فرا بخوانم، در آن صورت این اراذل یک لقمه آنها خواهند بود. به رئیس جمهور محترم عرض می‌کنم فکری به حال استان فارس بکنند و البته نتیجه بده و بستان در معرفی وزیر کشور به مجلس بهتر از این نمی‌شود و این حوادث نتیجه آن تصمیم غلط است. از دانشجویان محترم دانشگاه شیراز نیز به جای استانداری و نیروی انتظامی فارس عذرخواهی می‌کنم و بدانند که آفتاب پشت ابر نخواهد ماند.

والسلام

علی مطهری

۱۹/۱۲/۹۳



خود را عقل کل ندانید!

یک روانشناس گفت: عدم مهارت‎های رفتار با دیگران سبب دلسردی و ناامیدی می‎شود.

حسنعلی ویس‌کرمی در گفت‎‏وگو با ایسنا، افزود: هر فردی باید بداند چگونه می‎تواند با دیگران ارتباط برقرار کرده و به یاد داشته باشد که عدم مهارت‎های رفتار با دیگران سبب دلسردی و نا امیدی می‎شود.

وی با اشاره به مطالعات برخی از جامعه‎شناسان درباره چگونگی رفتار با دیگران، بیان کرد: صدا زدن دیگران به صورت مودبانه سبب می‎شود فرد مقابل دریابد که برای او اهمیت و ارزش قائل هستید.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: اعتراف به اشتباهات در محیط کار هرگز وجهه شما را خدشه‎دار نخواهد کرد و به زبان آوردن جمله"من متوجه اشتباهم هستم" در این خصوص کفایت می‎کند.

ویس‌کرمی ادامه داد: جزو گروهی از افراد نباشید که خود را عقل کل می‎دانند و دیگران را نیز با معیارهای بالا در نظر بگیرید.

وی یادآور شد: قدردانی و سپاسگزاری را فراموش نکنید و اگر فردی لطفی به شما کرد از وی تشکر کرده و مقابله به مثل کنید.

او اظهار کرد: با فکر و ملاحظه باشید و از خودگذشتگی را فراموش نکنید و به حفظ آبروی دیگران کمک کنید.

این روانشناس خاطرنشان کرد: یادمان باشد اگر به کامیابی دست یافتیم، خود از آن تعریف نکنیم بلکه دیگران خود متوجه آن گردند.



غذا خوردنِ آخر شب برای مغز مضر است

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد غذا خوردن در اواخر شب می‌تواند به مغز آسیب برساند.

به گزارش ایسنا خوردن مواد غذایی به خصوص در ساعاتی که بدن تصور دارد زمان خواب است می‌تواند فرایند یادگیری و قدرت حافظه را با اختلال روبرو کند.

نتایج این مطالعه ممکن است نه تنها برای افرادی که دیر وقت اقدام به غذا خوردن می‌کنند بلکه برای افراد شاغل در شیفت شب هم هشداردهنده باشد.

«کریستوفر کول‌وِل» از متخصصان دانشگاه کالیفرنیا گفت: ما این تصور را داریم که با یک تغییر می‌توانیم در هر ساعتی کار کنیم و بخشی از این کار، خوردن مواد غذایی در هر ساعتی است.

اگرچه این تحقیق روی موش‌های آزمایشگاهی انجام گرفته اما اصول کلی آن روی انسان نیز به کار گرفته شده‌ و مطابقت دارد. سبک زندگی مدرن که مستلزم کار کردن در طولانی مدت است به بدن اجازه نمی‌دهد برای حفظ سلامتی برنامه مرتبی را دنبال کند. ساعت زیستی یک چرخه 24 ساعتی را دنبال می‌کند و تنظیم کننده تمامی عملکردهای بدن از جمله هورمون‌ها و رفتارهاست. هر گونه اختلال در این چرخه برای سیستم ایمنی ضرر دارد و مخصوصا می‌تواند به دیابت نوع 2 منجر شود.

در این بررسی متخصصان به موش‌های آزمایشگاهی اجازه دادند تا در زمان‌های طبیعی غذا بخورند در حالی که گروه دوم تنها در ساعات طبیعی خوابیدن اجازه خوردن داشتند.

به گزارش ایسنا به نقل از خلیج تایمز، متخصصان مشاهده کردند موش‌هایی که تنها در مدت زمان طبیعی خواب اجازه خوردن داشتند در به یاد سپردن آنچه که یاد گرفته‌اند با مشکل روبرو بودند. همچنین در شناخت اشیاء جدید دچار درد سر شده و در ساختاری از مغزشان که با حافظه و آموزش درگیر بود تغییراتی شکل گرفته بود.



5 ورزش خوب برای کاهش وزن

یکی از راه های مفید برای کاهش وزن تمرینات ورزشی می باشد. اما بهترین تمرین ورزشی برای کاهش وزن چیست؟ در این مطلب 5 نوع از بهترین تمرینات ورزشی برای کاهش وزن را معرفی می کنیم.

پیاده روی


یکی از ساده ترین برنامه های ورزشی برای کاهش وزن است، شما برای انجام این کار به وسیله خاصی نیاز ندارید فقط یک جفت کفش راحت و زمان مشخصی از زندگی پر مشغله خودتان را نیاز دارید. اما پیاده روی تأثیر کمی بر کاهش وزن خواهد داشت، هر چند که فواید زیادی دارد و ریسک آسیب خیلی کمی دارد، به عنوان مثال یکی از بهترین گزینه ها برای سلامت قلب شماست. پیاده روی با سرعت ۶ کیلومتر در ساعت برای سوزاندن کالری بین ۵ تا ۸ کالری در هردقیقه کافیست.

شناکردن


شنا کردن یکی دیگر از بهترین تمرینات ورزشی برای کاهش وزن است. این ورزش می تواند ۴۰۰ تا ۷۰۰ کالری را در ساعت بسوزاند و می توان گفت یکی از راه های کامل برای کاهش سریع وزن است. شنا توسط کارشناسان نیز برای کاهش وزن توصیه شده است زیرا تمامی عضلات بزرگ مانند شکم، کمر، بازوها و پاها را درگیر می کند.

دوچرخه سواری


دوچرخه سواری یکی از فعالیت های است که محبوبیت زیای دارد، گذشته از متنوع بودن این فعالیت، دوچرخه سواری یکی از گزینه های کاهش وزن است و در سرعت کاهش وزن نیز در زمره ورزش های است که باعث کاهش سریع وزن می شود. دوچرخه سواری در خارج از منزل بهتر از منزل یا باشگاه ورزشی است، اما این بدان معنی نیست که نمی توانید از دوچرخه ثابت استفاده نکنید، دوچرخه ثابت نیز می تواند همان تأثیر را داشته باشد. اگر مسیر محل کارتان را می توانید با دوچرخه طی کنید از این تمرین بطور روزانه تا محل کارتان استفاده کنید با این روش می توانید بدون صرف زمان اضافه کالری بسوزانید. ۳۰ دقیقه ورزش با دوچرخه ثابت برای کاهش وزن را مطالعه کنید.
 

دویدن


دویدن نیز یکی از بهترین راه های کاهش وزن، افزایش سلامت عمومی بدن، لاغر شدن پاها و خوش فرم شدن پا و عضلات باسن است. دویدن می تواند در مدت کوناهی به کاهش وزن شما کمک شایانی کند. یک جفت کفش ورزشی و لباس ورزشی مناسب، حالا می توانید دویدن را شروع کنید، تا هم از مزایای آن لذت ببرید و هم از شر وزن اضافه راحت شوید!

طناب زدن


بپرید و انرژی مصرف کنید. طناب زنی یک راه بسیار عالی برای سوزاندن چربی های اضافه بدن و لاغر شدن است. طبق برآورد مؤسسات ملی سلامت آمریکا، هر ساعت طناب زدن با شدت متوسط، حدود ۵۷۰ کیلوکالری انرژی می سوزاند، همچنین تمام عضلات بدن را درگیر تمرین کرده و بهترین راه برای سوزاندن کالری و چربی به روش ساده است. ۱۳ دقیقه طناب زدن و یک دقیقه استراحت، شاید سخت به نظر برسد، اما باید تلاش کنید تا به وزن ایده آل تان برسید. برنامه طناب زدن برای کاهش وزن را پیشنهاد می کنیم.




نوبخت: در شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای برای ممنوع‌التصویری افراد نداشته‌ایم

سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه «سخنرانی‌اش در حزب اعتدال و توسعه به دلیل دبیرکلی این حزب بوده است»، اظهار کرد: ممکن است انتخابات مجلس سوژه فکری برخی باشد ولی دولت آنقدر درگیر و گرفتار است که نمی‌تواند به این موضوعات اهمیت دهد.

سخنگوی دولت در نشست خبری با خبرنگاران، در پاسخ به سؤال خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره موضع دولت درخصوص ممنوع البیانی و ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات اظهار کرد: سخنگوی قوه قضاییه شخصیت قانون‌مندی است و حتما با استناد قانونی چنین موضوعی را بیان می‌کند. من هم عضو شورای عالی امنیت ملی هستم ولی به خاطر ندارم که در شورا این مصوبه را داشته باشیم. مسئله مطرح شده مرتبط با سخنگوی قوه قضاییه است و حتما مصوبه‌ای یا حکمی در این رابطه وجود دارد ما هم با اعتماد به سخنگوی قوه قضاییه این موضوع را همین طور تلقی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگر آنا، درباره فعالیت وی در حزب اعتدال و توسعه و انتقادات برخی از نمایندگان مجلس گفت: نمی‌دانم چه اقدامی صورت گرفته که چنین واکنش‌هایی را در بر داشته است. جوانان حزب اعتدال و توسعه همایشی را برگزار کردند و از من دعوت به عمل آوردند و بنده به عنوان آخرین سخنران چند دقیقه در این همایش سخنرانی کردم و موضوع سخنرانی‌ام مسائل کشور بود. ممکن است انتخابات مجلس سوژه فکری برخی باشد ولی دولت آنقدر درگیر و گرفتار است که نمی‌تواند به این موضوعات اهمیت دهد.

وی افزود: جوانان حزب اعتدال و توسعه به دلیل اینکه بنده دبیرکل این حزب هستم و زمانی جز مؤسسان آن بودم مرا به همایش این حزب دعوت کردند و قرار شد کانون جوانان فعالیت‌های سیاسی خود را در چارچوب قانون آغاز کنند.

سخنگوی دولت گفت: من برای نمایندگان مجلس که همکاران پیشین من بودند، احترام زیادی قائلم ولی متأسفانه اظهار نظرهایی را می‌شنوم که درست نیست. باید حواسمان جمع باشد تا حرف‌های خلاف قانون نگوییم. هر چیز را می‌توان بیان کرد اما باید به عواقب قانونی موضوعات مطرح شده فکر کنیم.

وی درباره اینکه آقای مرعشی موضوع ورود به انتخابات دولت را مطرح کرده است، گفت: آقای مرعشی اطلاعات نادرستی را داده است و سخنگوی اعتدال و توسعه فرد دیگری است.



۷۰ درصد جوانان از فیلترشکن استفاده می‌کنند

تازه‌ترین نتایج یک پژوهش وزارت ورزش و جوانان ایران مشخص کرد که ۷۰ درصد جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله ایرانی برای دسترسی  به  اینترنت، از فیلترشکن استفاده می‌کنند.


 محمدتقی حسن‌زاده، رئیس «مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی» وزارت ورزش و جوانان با اعلام این آمار به ایسنا، افزوده است:


«بر اساس نتایج پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان، حدود ۶۸ درصد جوانان ایرانی از اینترنت استفاده می‌کنند که بیش از ۱۹ درصد آنان برای چت، ۱۵ درصد برای منظور ارتباط با شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، بیش از ۱۵ درصد برای سرگرمی و بازی و ۱۰ درصد برای پژوهش‌های علمی از اینترنت بهره می‌برند.» به گفته این مقام، «تنها ۴۵ درصد از ایرانیان به اخبار صدا و سیما اعتماد می‌کنند.»



سیدهادی خامنه‌ای: شعار دادن علیه کسی دردی را دوا نمی‌کند

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان این‌که «با دخالت عده‌ای در خارج از دانشگاه برخی فعالیت‌های دانشجویی بوی تحجر گرفته است»، گفت: تحجر از ویژگی دانشجویان نبوده بلکه آگاهی‌بخشی از وظایف ذاتی دانشجویان است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدهادی خامنه‌ای در دیدار با اعضای انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تهران با اشاره به فعالیت‌های سیاسی تشکل‌های دانشجویی در دهه اول انقلاب، ادامه داد: عده‌ای تردید دارند که آیا فعالیت‌های انتخاباتی می‌تواند از وظایف تشکل‌های دانشجویی باشد یا خیر که من معتقدم این فعالیت‌ها جزء برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی است.

وی با تاکید بر ضرورت تعامل سلیقه‌های مختلف دانشجویی با یکدیگر، اظهار کرد: دانشجویان باید با یکدیگر جلسات مباحثه داشته تا همه حرف‌ها شنیده شود. دانشجویان نباید پیشاپیش از هیچ کسی طرفداری کنند بلکه باید ابتدا مواضع مختلف را گوش کنند و سپس موضع درست را انتخاب کنند.

وی همچنین با توصیه به دانشجویان برای ارتقای سطح آگاهی خودشان و مردم، خاطرنشان کرد: دانشجویان باید نشست‌های مختلفی را با حضور کارشناسان برگزار کنند تا بدین وسیله به آگاهی‌بخشی دانشجویان و جامعه بیفزایند البته نباید صرفا به موضوعات سیاسی اکتفا و از سایر موضوعات مثل مسائل فرهنگی، حقوقی، مذهبی یا مسائل منطقه‌ای غفلت کنند. من بارها گفته‌ام سیاسی‌ترین فعالیت پرداختن به مسائل فرهنگی است؛ زیرا اگر مسائل فرهنگی ما حل شود ما به نتایج سیاسی مورد نظر خود می‌رسیم. شعار دادن علیه کسی دردی را دوا نمی‌کند.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام همچنین افزود: باید مسائل مربوط به منطقه مثل فلسطین، حزب‌الله، سوریه و داعش مورد بررسی قرار گیرد. اصلاح‌طلب کسی است که نسبت به غزه و لبنان حساس باشد. آن‌ها که شعار نه غزه، نه لبنان را سر دادند نسبتی با اصلاح‌طلبان نداشتند. وظیفه ما حمایت از فلسطین و لبنان است؛ زیرا امنیت همگی ما به یکدیگر بستگی دارد. شعار نه غزه، نه لبنان خلاف انقلاب اسلامی و اصلاحات است.

وی همچنین با تاکید بر این‌که «باید دانشجویان تلاش کنند تا کتابخوانی در کشور رواج پیدا کند»، گفت: من پیش از انقلاب در یکی از دانشکده‌ها و حوزه علمیه مشهد، مطالعه کتاب‌های شهید مطهری، مرحوم بازرگان و شریعتی را به دانشجویان توصیه می‌کردم که بابت آن هم دستگیر شدم ولی تلاش‌های ما به نتیجه رسید و افراد بزرگ و فهمیده تربیت شدند. همین شیوه باید امروز ادامه یابد تا افراد فهمیده و متدین تربیت شوند. در مسائل دینی باید پایه و اساس آثار شهید مطهری باشد؛ زیرا این شهید بر مسائل مذهبی تسلط زیادی داشت و اندیشه‌های وی استانداردترین اندیشه‌های مذهبی است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره آثار سروش، گفت: استاد فلسفه دکتر سروش شهید مطهری است، پس بهتر است به خود شهید مطهری رجوع کرد. ادبیات خوبی دارد اما من نظرات او درباره قرآن را قبول ندارم؛ زیرا هیچ استناد قوی ندارد و وی به اشعار مولانا استناد کرده است. عبدالعلی بازرگان هم جوا‌ب‌های خوبی به اظهارات وی داده است.

وی ادامه داد: ادعای این‌که قرآن صحبت‌های پیامبر(ص) است به راحتی قابل نفی است. این ادعاها را ابتدا در قرون ششم و هفتم تعدادی از کشیش‌ها مطرح کردند و در عصر ما هم یک یهودی مجاری این ادعا را تکرار کرد. مترجم فارسی این کتاب هم یک کمونیست است. به نظر من نباید چنین اظهاراتی مبنای شناخت دین و جهان باشد. باید مبنا را آثار شهید مطهری در نظر گرفت و سپس به سراغ کتاب‌های دیگران رفت.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام همچنین درباره فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه گفت: هر فعالیت سیاسی اتهاماتی را هم در بر دارد و در واقع فعالیت سیاسی بدون اتهام‌خوردن شدنی نیست، البته با رعایت چند مساله مثل توجه به مسائل دینی، پرهیز از استفاده از سیگار و موادمخدر، موضع‌گیری علنی و صریح درباره مسائل فلسطین و حزب‌الله و پرهیز از ارتباط غیرضروری دختران و پسران در دانشگاه می‌تواند مانعی برای اتهام‌زنی به فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه باشد.

خامنه‌ای همچنین با اشاره به این‌که «این اعتقاد که دانشگاه نباید محل فعالیت احزاب باشد، حرف درستی است»، گفت: با این وجود آگاهی‌یابی دانشجویان در اثر ارتباط با احزاب شکل می‌گیرد که این ارتباط اشکالی ندارد و یک دانشجو می‌تواند هم عضو تشکل‌های دانشجویی باشد و هم عضو حزب باشد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت فعالیت احزاب در کشور، گفت: احزاب به دنبال رسیدن به قدرت با شیوه قانونی و مشروع هستند. برخی گروه‌های سیاسی علاوه بر تلاش برای دستیابی به قدرت، به دنبال کادرسازی هم هستند. اولویت ما در مجمع نیروهای خط امام همین کادرسازی است البته ما در انتخابات هم شرکت کرده و نامزد خود را معرفی می‌کنیم اما برای این‌که نامزد ما وارد یک لیست شود با کسی نمی‌جنگیم.

وی همچنین با بیان این‌که «اکنون احزاب برای انتخابات سال آینده مجلس فعال شده‌اند»، گفت: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در حال حاضر محور فعالیت اصلاح‌طلبان شده است. معتقدم اگر لیست واحدی در انتخابات ارائه شود مردم راحت‌تر می‌توانند دست به انتخاب بزنند. راه دستیابی به ائتلاف هم فعالیت حزبی است. امروزه دیگر روش‌های سنتی مثل لویی‌جرگه و محافل خصوصی جواب نداده و احزاب باید محور باشند.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در پایان با تاکید بر این‌که «هر کس احزاب را به رسمیت نشناسد، دموکراسی را به رسمیت نشمرده است»، گفت: احزاب می‌توانند از خواسته‌های مردم آگاهی یابند و آن‌ها را در جامعه مطرح کنند؛ بنابراین باید احزاب را به رسمیت شمرد. مردم هم به فعالیت احزاب توجه کرده و بخصوص در زمان انتخابات به لیستی که احزاب ارائه می‌کنند توجه دارند.

ورزش یا تمرین ریاضی/ کدام در محافظت از مغز موثرترند؟

تحقیقاتی که توسط محققان دانشگاه مونپلیه در فرانسه شد نشان داد فعالیت فیزیکی در اکسیژن دهی به مغز از انجام تمرینات ریاضی موثرتر است.

فعالیت فیزیکی از مغز محافظت می‌کند و باعث افزایش عملکرد مغز به خصوص در سنین بالا می‌شود.

اثرات ورزش به غیر از تناسب اندام باعث بهبودی و عملکرد درست قلب می‌شود و باعث رسیدن اکسیژن به مغز می‌شود.

یک تیم فرانسوی از دانشگاه مونپلیه آزمایشاتی بر روی یک گروه از زنان با سن 60 تا 77 سال انجام دادند؛ محققان ظرفیت و توانایی قلبی و مقدار اکسیژن که بدن قادر است فراهم کند و باعث می‌شود اکسیژن به مغز برسد را بررسی کردند.

به گفته محققان تمرینات ریاضی باعث بهبود عملکرد اجرایی و انعطاف پذیری به خصوص روانی در دوران پیری می‌شود؛ به همین دلیل محققان، شرکت کنندگان را با یک سری تمرینات و کلاس‌های تست ریاضی مورد بررسی قرار دادند و درجه اکسیژن دهی به مغز شرکت کنندگان را اندازه گیری کردند؛ در طول تمرینات ذهنی اکسیژن خون افزایش یافته بود اما تمرینات فیزیکی در اکسیژن دهی به مغز موثرتر از تست ریاضی بود.

به عبارت دیگر انجام فعالیت بدنی به طور منظم از اهمیت بیشتری برخوردار است و بهتر می‌تواند از مغز به خصوص مغز افراد مسن محافظت کند.




ایران دومین کشور دنیا از نظر تعطیلات رسمی

مشاور وزیر کشور و معاون امور اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی در خصوص ساماندهی تعطیلات سال آینده، گفت: اگر بخواهیم تعطیلات رسمی خود را با سایر کشورها هماهنگ کنیم نباید سلیقه‌ای برخورد کنیم.

به گزارش ایسنا، رضا محبوبی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: از نظر دولت در حال حاضر وضعیت تعطیلات در سطح کشور به جای کارکرد مثبت کارکردی منفی داشته و اغلب شهروندان نمی‌توانند برنامه‌ریزی مشخصی برای بهره‌وری از ایام فراغت خود داشته باشند. به علاوه چون عمده تعطیلات کشور بر اساس تاریخ قمری و متغیر است موجب می‌شود افراد نتوانند با برنامه‌ریزی به موقع از تمام فرصت و ظرفیت‌های گردشگری استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت کشور جهت ساماندهی تعطیلات در پی جمع‌آوری نظرات مراجع مختلف است، ادامه داد: به عنوان مثال، ما ظرفیت‌های عظیمی در جنوب کشور داریم، اما به دلیل نبود تعطیلات زمستانی نمی‌توانیم از آن بهره‌مند شویم. همچنین می‌توان اذعان کرد که متاسفانه حتی تعطیلات مذهبی هم با بی‌برنامگی و به بطالت می‌گذرد. از سوی دیگر در اکثر موارد شروع سال تحصیلی هم بر اساس زمان‌بندی تعیین شده در تقویم پیش نمی‌رود، چرا که به عنوان مثال اگر اول مهر وسط هفته باشد ناخودآگاه روز اول مدارس تا شنبه هفته بعد به تعویق می‌افتد.

وی همچنین افزود: در واقع ساماندهی صرفاً به معنای کاهش یا افزایش تعطیلات نیست، بلکه ما باید تمام این بی‌نظمی‌ها را در نظر گرفته و تعداد تعطیلات را با برنامه‌ریزی دقیقی در اختیار شهروندان قرار دهیم. در حال حاضر تعطیلات رسمی کشور 26 روز است و ایران از این بابت دومین کشور دنیا است، این در حالی است که ما فقط روزهای جمعه را به طور رسمی می‌شناسیم، اما در سایر کشورها شنبه و یک‌شنبه پشت سر هم تعطیل‌اند، از این رو می‌توان گفت ما در مجموع کم‌ترین تعطیلات را داریم.

محبوبی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: مراجع و متخصصان مختلف در این رابطه فهرست‌های مختلفی ارایه می‌دهند، اما در نهایت تمام آن‌ها دارای فصل مشترک هستند. به علاوه اغلب مولفه‌های عنوان شده در مجامع مختلف علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، روند افزایشی داشته و از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند، از این رو باید تمام اهتمام خود را جهت علت‌یابی رشد آسیب‌ها به کار گیریم.

وی با اشاره به اینکه باید تصمیمات اساسی در سطح ساختاری صورت گیرد، تصریح کرد: تکیه بر دین‌داری و افزایش سرمایه‌های اجتماعی دو مولفه‌ای هستند که تاثیر بسزا و چشم‌گیری در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند. از طرفی ارتقاء سطح دین‌داری مردم تنها بر عهده نهادهای سیاسی نیست، بلکه یک باور عمومی است، به علاوه تمهیداتی که منجر به افزایش سرمایه‌های اجتماعی می‌شود نیز کاهش آسیب‌ها را به دنبال دارد.

محبوبی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، در ماه مبارک رمضان سطح نزاع و سرقت به شکل معناداری کاهش می‌یابد، در نتیجه می‌توان گفت زمینه‌سازی برای پررنگ کردن اعتقادات مردم اثر مستقیم روی کاهش میزان ناهنجاری‌ها می‌گذارد.مشاور وزیر کشور و معاون امور اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی در خصوص ساماندهی تعطیلات سال آینده، گفت: اگر بخواهیم تعطیلات رسمی خود را با سایر کشورها هماهنگ کنیم نباید سلیقه‌ای برخورد کنیم.

به گزارش ایسنا، رضا محبوبی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: از نظر دولت در حال حاضر وضعیت تعطیلات در سطح کشور به جای کارکرد مثبت کارکردی منفی داشته و اغلب شهروندان نمی‌توانند برنامه‌ریزی مشخصی برای بهره‌وری از ایام فراغت خود داشته باشند. به علاوه چون عمده تعطیلات کشور بر اساس تاریخ قمری و متغیر است موجب می‌شود افراد نتوانند با برنامه‌ریزی به موقع از تمام فرصت و ظرفیت‌های گردشگری استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت کشور جهت ساماندهی تعطیلات در پی جمع‌آوری نظرات مراجع مختلف است، ادامه داد: به عنوان مثال، ما ظرفیت‌های عظیمی در جنوب کشور داریم، اما به دلیل نبود تعطیلات زمستانی نمی‌توانیم از آن بهره‌مند شویم. همچنین می‌توان اذعان کرد که متاسفانه حتی تعطیلات مذهبی هم با بی‌برنامگی و به بطالت می‌گذرد. از سوی دیگر در اکثر موارد شروع سال تحصیلی هم بر اساس زمان‌بندی تعیین شده در تقویم پیش نمی‌رود، چرا که به عنوان مثال اگر اول مهر وسط هفته باشد ناخودآگاه روز اول مدارس تا شنبه هفته بعد به تعویق می‌افتد.

وی همچنین افزود: در واقع ساماندهی صرفاً به معنای کاهش یا افزایش تعطیلات نیست، بلکه ما باید تمام این بی‌نظمی‌ها را در نظر گرفته و تعداد تعطیلات را با برنامه‌ریزی دقیقی در اختیار شهروندان قرار دهیم. در حال حاضر تعطیلات رسمی کشور 26 روز است و ایران از این بابت دومین کشور دنیا است، این در حالی است که ما فقط روزهای جمعه را به طور رسمی می‌شناسیم، اما در سایر کشورها شنبه و یک‌شنبه پشت سر هم تعطیل‌اند، از این رو می‌توان گفت ما در مجموع کم‌ترین تعطیلات را داریم.

محبوبی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: مراجع و متخصصان مختلف در این رابطه فهرست‌های مختلفی ارایه می‌دهند، اما در نهایت تمام آن‌ها دارای فصل مشترک هستند. به علاوه اغلب مولفه‌های عنوان شده در مجامع مختلف علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، روند افزایشی داشته و از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند، از این رو باید تمام اهتمام خود را جهت علت‌یابی رشد آسیب‌ها به کار گیریم.

وی با اشاره به اینکه باید تصمیمات اساسی در سطح ساختاری صورت گیرد، تصریح کرد: تکیه بر دین‌داری و افزایش سرمایه‌های اجتماعی دو مولفه‌ای هستند که تاثیر بسزا و چشم‌گیری در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند. از طرفی ارتقاء سطح دین‌داری مردم تنها بر عهده نهادهای سیاسی نیست، بلکه یک باور عمومی است، به علاوه تمهیداتی که منجر به افزایش سرمایه‌های اجتماعی می‌شود نیز کاهش آسیب‌ها را به دنبال دارد.

محبوبی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، در ماه مبارک رمضان سطح نزاع و سرقت به شکل معناداری کاهش می‌یابد، در نتیجه می‌توان گفت زمینه‌سازی برای پررنگ کردن اعتقادات مردم اثر مستقیم روی کاهش میزان ناهنجاری‌ها می‌گذارد.



فرشاد مومنی: رشد اقتصادی سال بعد ۲ درصد است

تعداد زیادی از اقتصاددانان کشور اعتقاد دارند یکی از بزرگترین مشکلات اقتصادی ایران طی سال آینده به موضوع کسری بودجه باز می گردد.

به باور این گروه در صورتی که شرایط دولت طی یکسال آینده با مشکل تامین منابع مالی مواجه باشد، فشار بیشتری برفعالیت های بخش خصوصی وارد می شود. برهمین اساس سال ۹۴ به عنوان دوران سخت اقتصاد ایران تحلیل می شود.

در همین حال فرشاد مومنی در تحلیل فضای سال آینده کشور گفت: با کمال تاسف در سال ۹۴ بر اساس تمهیداتی که در لایحه بودجه قابل مشاهده است، قرار نیست تغییرات مثبت محسوسی در اقتصاد کشور اتفاق بیفتند. آنچه برای سال آینده می توان پیش بینی کرد این است که ما هم چنان فاقد رشد با کیفیت، به عنوان رشد متکی بر بخش های مولد خواهیم بود.

وی بیان داشت: رشدهای حاصله نیز بیشتر جنبه صوری داشته، و ناظر بر تغییرات غیر موثر در بهبود وضعیت کلی اقتصاد با خصلت پایداری خواهد بود. مانند آنچه امسال اتفاق افتاد و ۴ درصد رشد اقتصادی برای ۶ ماهه اول امسال اعلام شد که احتمالاً برای کل سال ۲ درصد خواهد بود. اگرچه در محاسبات آماری واقعاً این رشد اتفاق افتاده، اما رشد با کیفیتی که مبتنی بر افزایش تولید و رونق بنگاه های تولیدی باشد، نبوده و بیشتر به رشد نقدینگی دلالت داشته. در سال آینده نیز در سند بودجه ۲٫۵ درصد رشد اقتصادی برآورد شده، اما در صورت حصول این نتیجه هم رشد اقتصادی با کیفیتی نخواهیم داشت و صرفاً شاهد بالا رفتن کمیت اعداد و ارقام بوده ایم.

مسعود خوانساری رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران نیز، میزان رشد اقتصادی سال آینده را دو درصد پیش بینی کرده بود. موسسه اکونومیست، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نیز رشد اقتصادی سال ۹۴ را عددی بین ۲ تا ۲٫۵ درصد پیش بینی کرده اند.




روزنامه “روزان” رفع توقیف شد

روزنامه روزان در حالی با نامه دادستانی رفع توقیف شد که خبرنگار سیاسی آن یغما فشخامی که یک روز پس از توقیف روزنامه بازداشت شد، همچنان در زندان است.

در نامه دادستانی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد آمده است: “پیرو اعلام جرم مورخ ۲۰/ ۱۰/ ۹۳ دادیار دادسرای عمومی و انقلاب تهران علیه روزنامه روزان مبنی بر ‘نقل مطالب از گروه‌های منحرف و مخالف اسلام’ و … مقرر است نسبت به رفع توقیف اقدام کنید.”

به گزارش ایسنا شمسی‌ پور‌محمدی، مدیر مسئول روزنامه روزان با اعلام این خبر ضمن اظهار امیدواری نسبت به انتشار مجدد روزنامه روزان از هفته آینده گفت که این روزنامه درصدد است از سال آینده با سبک و سیاق جدید به فعالیت خود ادامه ‌دهد.

این رفع توقیف در حالی است که در هفته اول بهمن ماه سال جاری قرار بازداشت یغما فشخامی خبرنگار سیاسی این روزنامه دوباره تمدید شد.

یغما فشخامی یک روز پس از توقیف روزنامه روزان بازداشت شد، خانواده او از محل نگهداری و ارگان بازداشت کننده وی بی اطلاع هستند. بازپرس پرونده بارها با دادن وعده ملاقات و تماس تلفنی، خانواده این روزنامه نگار زندانی را به سکوت واداشته است.

روزنامه روزان به دلیل انتشار ویژه نامه ای به مناسبت سالگرد درگذشت آیت الله منتظری، توقیف شده بود.