تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

جام جهانی ۲۰۱۵ والیبال قرعه کشی شد

به گزارش خبرگزاری رویترز از دوحه، بر اساس نتایج این قرعه کشی، تیم ها در 4 گروه به شکل زیر در کنار هم قرار گرفتند:


گروه A: قطر، اسپانیا، اسلوونی، بلاروس، برزیل و شیلی

گروه B: تونس، کرواسی، بوسنی، اتریش، مقدونیه و ایران

گروه C: مصر، الجزایر، امارات، سوئد، فرانسه و جمهوری چک

گروه D: بحرین، روسیه، دانمارک، لهستان، آلمان و آرژانتین


قرار است رقابت های جام جهانی 2015 قطر از پانزدهم ژانویه تا اول فوریه سال آینده در دوحه برگزار شود. مصر به عنوان نخستین میزبان رقابت های جام جهانی والیبال در خاورمیانه، در سال 1999 میزبان این رقابت ها بود. گفتنی اینکه، جام جهانی والیبال هر 4 سال یکبار برگزار می شود اما لیگ جهانی والیبال که شب گذشته فینال 2014 آن برگزار شد هر ساله انجام می شود و از نظر اعتبار و تاثیر در رنکینگ، جام جهانی (قهرمانی جهان) از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد.

تیزر فیلم "امروز" را با صدای منوچهر اسماعیلی

تیزر تلویزیونی فیلم "امروز" رضا میرکریمی با صدای منوچهر اسماعیلی رونمایی شد.


به گزارش ایسنا، تیزر تلویزیونی فیلم سینمایی "امروز" به کارگردانی رضا میرکریمی توسط قصیده گلمکانی ساخته شده و منوچهر اسماعیلی گوینده و دوبلور پیشکسوت سینمای ایران متن این تیزر را خوانده‌است.


این تیزر قرار است در زمان نمایش فیلم "امروز" که از عید سعید فطر اکران می‌شود از شبکه آی فیلم و سایر شبکه‌های صداو سیما پخش شود.


در این تیزر از صحنه‌های فیلم و همچنین پشت صحنه فیلم استفاده شده است.


همچنین قرار است آنونس سینمایی فیلم "امروز" نیز به کارگردانی میثم مولایی که در سالنهای سینمایی در حال پخش است به زودی در فضای مجازی رونمایی شود.


فیلم سینمایی "امروز" به کارگردانی و تهیه کنندگی رضا میرکریمی، عید سعید فطر توسط شرکت نورتابان در سینماهای سراسر کشور به نمایش در می‌آید.


"امروز" عنوان آخرین ساخته رضا میرکریمی است که اولین همکاری وی با پرویز پرستویی هم به شمار می‌رود. این فیلم براساس طرحی از رضا میر کریمی است و فیلمنامه‌ آن را شادمهر راستین و رضا میر کریمی نوشته‌اند.


در این فیلم پرویز پرستویی، سهیلا گلستانی، شبنم مقدمی، حسام محمودی،اشکان جنابی، آسیه ضیایی، آوا شریفی، مدیا ذاکری، روزبه حصاری، امیرکربلایی، مرتضی آقا حسینی، مهتاب کُرکوندی، امین می‌ری، شهلا نَدری، شیرین فرخنده‌نژاد، سجاد تابش، مرجان قمری، مهناز میرزایی، نیوشا گودرزی،علی‌اصغر کُردبچه، عباس موسوی، گیتی قاسمی، مریم توکلی، امیر یوسفی ومهناز میرزایی بازی می‌کنند.


در خلاصه داستان "امروز" آمده است: یونس راننده تاکسی کهنه‌کار در پایان یک روزِ کاری به زن جوانی کمک می‌کند تا به بیمارستان برسد. غافل از اینکه در بیمارستان اتفاقات زیادی در انتظارِ اوست.




ناسا: ارتباط با ساکنان سیارات تا 20 سال آینده

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد : تا دو دهه دیگر ، ارتباط با نخستین موجودات فضایی در حال زندگی در سیارات دیگر امکان پذیر خواهد شد.


فرآیند کشف سیارات با موجودات زنده در خارج از منظومه ی شمسی خواهد بود.دانشمندان به کمک تلسکوپ های فضایی نوین، خواهند توانست داده های دریافتی از آن سوی کهکشان ها را پردازش ومطالعه کنند. سارا زیگر، پرفسور دانشگاه فن آوری ماساچوست در این زمینه گزارش داد: سطح مطالعات بر روی جهان و کهکشان ها در آینده ای نزدیک تا چندین برابر افزایش خواهد یافت.


وی افزود: دانشمندان هم چنان به شدت در حال مطالعه و بررسی بر روی سیارات مختلف هستند و روزی خواهد رسید که سیاراتی با شرایط زیست محیطی مشابه در کره ی زمین، کشف به ثبت خواهد رسید.


دانشمندان به این نتیجه رسیدند که هر ستاره دستکم یک سیاره دارد که احتمال پیدایش و یا وجود حیات در آن بسیار است. مثلا کهکشان راه شیری در خود تریلیون ها سیاره را جای داده است. با این که حجم این پروژه بسیار سنگین و پر زحمت است اما سازمان ناسا مدعی شده داده است که تا 20 سال آینده برقراری ارتباط با تمدن های کهکشانی امکان پذیر خواهد بود.




«قدر» و روح‌های سرکش


یکی از شب‌های نمادین و پراهمیت در فرهنگ اسلام به‌ویژه فرهنگ تشیع، شب قدر است. این شب را دقیقا بر ما روشن نکرده‌اند اما اتفاق بر این است که یکی از شب‌های ماه مبارک رمضان در میان شب‌های 19، 21، 23 یا 27، «قدر» است. غالب عالمان اهل سنت شب 27 را شب قدر می‌دانند و در روایات ما نیز بر آن تاکید شده است.

کلمه «قدر» یعنی اندازه‌گیری و حد هرچیزی را روشن‌کردن. قرآن در این‌باره می‌فرماید: « فیها یفرق کل امر حکیم» یعنی تقدیر و حد و اندازه انسان در این شب روشن می‌شود. در شب قدر انسان با دو چیز در ارتباط است تا تقدیر خود را مشخص کند. یکی ارتباط با خدا از طریق دعا و دیگری ارتباط با خود از طریق محاسبه نفس. همان اندازه که دعا در این شب مستحب است، پیش از آن حسابرسی و اندازه‌گیری مهم‌تر است. پیامبر فرمودند «حاسبوا قبل ان تحاسبوا» یعنی «قبل از اینکه به حساب تو برسند به حساب خود رسیدگی کن» بنابراین هرکسی باید به اندازه قدر و اندازه خود در این شب‌ها پی ببرد و خود را بازشناسی و بازیابی کند و به قول مولوی هر کسی «اطلس نو بر دل ببافد».

به یک معنا شب قدر، شب تولد دوباره نیز تلقی می‌شود. به تعبیر حافظ «چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی/ آن شب قدر که این تازه براتم دادند» یا « در شب قدر ار صَبوحی کرده‌ام عیبم مکن/ سرخوش آمد یار و جامی بر کنار طاق بود» یا «آن شب قدری که گویند اهل خلوت امشب است/ یارب این تاثیر دولت در کدامین دولت است». بنابراین به تعبیر ادبای فارسی‌زبان، شب قدر یک نوع نوشدن و تقدیر و اندازه‌گیری دوباره و یک نوع لباس نو پوشیدن است. چهار امر مهم در شب قدر اتفاق افتاده است. یک نزول قرآن، دو تقدیر امور، سه نزول ملایکه و چهار سلام و امنیت. نکته پنجمی هم اتفاق افتاد که برای مسلمانان، تلخ آمد و آن، شهادت امام عدالت، علی(ع) بود که در این شب‌ها اتفاق افتاد. آنچه هر مسلمانی می‌تواند در این شب برای خود الگو بگیرد آموزه‌های امام‌علی(ع) است.

در باب فلسفه دعا که در این شب غالب مردم مشغول آن می‌شوند آمده است که انسان در شب قدر آزادی و آزادگی خود را بازیابد. امام علی(ع) می‌فرمایند آن دعایی دعا و عبادتی عبادت است که «عبادت احرار و آزادگان» باشد یعنی بشر برای رغبت بهشت یا ترس از جهنم، خدا را نخواند بلکه خدا را برای این بخواند تا از جهت روح و عرفان به یک آزادگی دست یابد. به تعبیر مولوی: «کیست مولا آنکه آزادت کند / بند رقیت ز پایت بر کند / چون به آزادی نبوت هادی است/ مومنان را ز انبیا آزادی است». دعا و عبادت در نگاه امام علی(ع) باید به‌گونه‌ای انجام شود که عقل انسان حیاتی دوباره بگیرد. جمله حضرت این است: «قَدْ أَحْیا عَقْلَهُ وَ أَمَاتَ نَفْسَهُ حَتَّی دَقَّ جَلِیلُهُ وَ لَطُفَ غَلِیظُهُ» یعنی تاثیر دعا در انسان باید به‌گونه‌ای باشد که عقل بشر حیاتی دوباره بازیابد و نفس‌های سرکش او بمیرد و تبختر و خودبزرگ‌بینی سرکوب شود و غلظت‌ها و خشونت‌ها به لطافت‌ها تبدیل شود. این بزرگ‌ترین تاثیر دعا در روح انسان است.

یعنی دعا برای مهارکردن روح سرکش انسان است. کسانی که در این جهان روحی غلیظ و فکری مرده و روانی سرکش دارند، بزرگ‌تری را برای خود نمی‌پندارند و این دعاست که انسان را در برابر خدا صغیر و حقیر می‌سازد. اما تاسف این است که برخی انسان‌های مسلمان دچار فکرهای مرده و روح‌های سرکش هستند و آن لطافتی که امام علی(ع) در فلسفه دعا می‌گوید که باید جای غلظت را بگیرد؛ محقق نشده است.

بنابراین خشونت مذهبی همه‌جا را فراگرفته و خونریزی‌ها و جنگ‌های امروز دنیای اسلام را سبب می‌شود. نخستین قربانی این خشونت مذهبی و روح سرکش، خود امام عدالت علی(ع) بود. می‌توان تعبیر کرد شمشیر جهالتی که بر فرق عدالت نشست و به زبان پیامبر اسلام، آن چیزی که کمر انسان را می‌شکند، نادانی دینی است. در هر صورت در شب قدر باید سعی کرد با تمسک به دعا و ارتباط با خدا و محاسبه نفس، روح‌های سرکش را در جهان اسلام رام و مسلمانان را به همزیستی دعوت کرد. 

به‌قول حافظ «شب قدر است و طی شد نامه هجر/ سلام فیه حتی مطلع الفجر»

محمدتقی فاضل‌میبدی . عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم

روزنامه شرق - پنج شنبه 26 تیر 1393

مطهری: وزیر علوم برای افشای تخلفات دولت گذشته از استیضاح استقبال کند

نماینده مردم تهران با بیان اینکه وزیر علوم باید از استیضاح استقبال کند، تاکید کرد: استیضاح وزیر علوم فرصت خوبی است تا وزیر بیاید و حقایق را برای مجلس و مردم بیان کند و تخلفاتی را  که در دولت گذشته صورت گرفته افشا کند.


علی مطهری با اشاره به سخنان یکی از اعضای جبهه پایداری مبنی بر اینکه اگر وزیر علوم از اقدامات گذشته خود توبه کند، طرح استیضاح وی را پس خواهیم گرفت، گفت: این اظهارات یک سری سخنان بی‌اساس است و اتفاقا به عقیده بنده استیضاح وزیر علوم فرصت خوبی است تا وزیر بیاید و حقایق را برای مجلس و مردم بیان کند و تخلفاتی را  که در دولت گذشته صورت گرفته از جمله بورسیه غیرقانونی 3000 دانشجوی دکتری را برای مردم توضیح دهد.


وی با تاکید بر اینکه وزیر علوم باید از استیضاح استقبال کند، اظهار داشت: استیضاح وزیر علوم باعث بر ملا شدن حقایق و خلاف‌های دولت گذشته خواهد شد.


نماینده مردم تهران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص شکایت برخی از نمایندگان از وی به شورای نظارت بر رفتار نمایندگان این خبر را تایید کرد و گفت: من از آقای ابوترابی فرد سوال کردم و ایشان نیز پاسخ دادند که ظاهرا نامه‌ای مبنی بر شکایت از بنده به ایشان رسیده که ظاهرا در رابطه با سخنان من در خصوص رفع حصر بوده است.


این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از متن نامه و اینکه چه کسانی جزو امضاکنندگان این نامه بودند، اظهار بی‌اطلاعی کرد.



بررسی مجدد قیمت خودرو در شورای رقابت

عضو شورای رقابت با بیان اینکه تغییری در قیمت خودرو در جلسه این شورا صورت نگرفت، از بررسی قیمت خودرو در جلسه آتی شورای رقابت خبر داد.

محمدعلی مددی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دستور جلسه امروز درباره قیمت خودرو و همچنین خدمات مخابرات و برق بود اظهارکرد: برخی از دستور جلسه امروز در رابطه با قیمت خودرو بود و با عنایت به اینکه جلسات متعددی با خودروسازان و قطعه‌سازان داشته‌ایم و کارشناسان نیز نظرشان بر این بود که قیمت خودروهای داخلی نباید افزایش پیدا کند اما متاسفانه در جلسه قبل رییس شورا افزایش 5.5 درصدی قیمت خودروهای داخلی را اعلام کرد.

وی افزود: قرار بود افزایش قیمت پس از تحقق شرایط اولیه خودروسازان برای ارتقای کیفی خودروها انجام شود اما هنوز هیچ کدام از این شرایط تحقق پیدا نکرده در حالی که آقای شیوا بدون در نظر گرفتن نظر اعضای شورا افزایش 5.5 درصدی قیمت خودرو را اعلام کرد.

عضو مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعدادی از اعضای ناظر در شورای رقابت از مجلس شورای اسلامی به افزایش قیمت خودرو اعتراض کردند گفت: در این جلسه به آقای شیوا تذکر دادیم و او را ملزم کردیم که جوانب کار را بررسی کرده و در جلسه‌ی آینده شورای رقابت درباره قیمت خودروهای داخلی تصمیم‌گیری شود.

وی همچنین با اشاره به خصوصی‌سازی شرکت مخابرات در سال اخیر تصریح کرد: در حالی که مخابرات به بخش خصوصی واگذار شده است به جای اینکه خدمات بیشتر و بهینه‌تری ارائه کند، متاسفانه از لحاظ کیفی و کمی روز به روز بدتر شده است و مخابرات بخش خصوصی برای خود نوعی انحصار تولید کرده است.

مددی گفت: بنابراین قرار شد تجدید نظری روی فعالیت مخابرات انجام شود.


آماده شدن فیلمنامه «شهید همت» تا یک ماه دیگر

فیلم‌نامه نویس جدیدترین پروژه میرکریمی گفت: در حال حاضر مشغول نگارش نسخه نهایی فیلمنامه «شهیدهمت» هستم و تا یک ماه آینده به تهیه کننده تحویل می دهم.


محمدرضا گوهری در خصوص آخرین مراحل پروژه سینمایی رضا میرکریمی در ارتباط با شهید ابراهیم همت گفت: در حال حاضر مشغول بازنویسی نسخه نهایی فیلمنامه شهید همت هستم.وی اضافه کرد: بعد از اینکه نظرات را از سرمایه‌گذاران این پروژه و همچنین خانواده شهید همت گرفتیم مشغول نگارش نسخه نهایی این فیلمنامه هستم. امیدوارم تا یک ماه آینده با پایان نگارش نسخه نهایی فیلم آن را تحویل آقای میرکریمی بدهم.


«شهیدهمت» جدیدترین پروژه سینمایی رضا میرکریمی است که مراحل تحقیق آن دوسال طول کشیده است و انجمن سینمای دفاع مقدس سرمایه‌گذار اصلی این پروژه است و سازمان سینمایی کشور و حوزه هنری نیز برای مشارکت در ساخت آن اعلام آمادگی کرد‌ه‌اند.محوریت این فیلم سینمایی عملیات بیت‌المقدس است که به آزادسازی خرمشهر انجامید و تیپ محمدرسول الله نقش پررنگی در این عملیات داشت.میرکریمی به این بهانه زندگی شهید همت را به عنوان یکی از افراد تاثیرگذار در شکل‌گیری این تیپ به تصویر خواهد کشید.


در کارنامه هنری محمدرضا گوهری نویسندگی آثاری چون «خیلی دور، خیلی نزدیک»، «یه حبه قند»، «یک تکه نان»، «ملکه» ، «برلین منفی 7» و ... دیده می شود.



نقش خواندن روزنامه و کتاب در طول عمر بیشتر

مطالعات جدید دانشمندان نشان می دهند افرادی که از امور و اتفاقات روزانه آگاهی دارند عمر طولانی تری می کنند.

دانشمندان با بررسی و مطالعه روی 1800 داوطلب دریافتند افرادی که از مسائل سیاسی، اقتصادی،حوادث، پزشکی اطلاع دارند و به مطالعه کتاب علاقه مند هستند 30 درصد نسبت به سایرین بیشتر عمر می کنند.

گفتنی است، مطالعه کتاب و روزنامه نیز باعث افزایش هوشیاری مغز و جلوگیری از طوال عقل می شود و آلزایمر را در سالمندان به تاخیر می اندازد همچنین مطالعه کتاب و آگاهی از اخبار روز نقش زیادی در طول روز افراد دارد.

بررسی ها نشان می دهند، روزنامه دارای بخش‌های مختلفی مانند طنز، ورزش، اخبار و... است. می‌توانید بخشی را که به آن علاقه دارید، انتخاب کنید. شاید حتی بخش‌های جدیدی که به آن‌ها علاقه دارید را کشف کنید.

برای کودکان هر روز، روزنامه را روخوانی کنید. یک مقاله انتخاب کنید و آن را با صدای بلند بخوانید و درباره‌ آن بحث و بررسی کنید این کار باعث تقویت استعداد و پرورش هوش کودکان می شود.



پزشکیان: راه کنترل جمعیت زور و تهدید نیست

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این‌که راه کنترل جمعیت زور نیست، گفت: این تهدیدها می‌تواند راه را به جاهای خلاف دیگری کشانده و قانون‌شکنی را رواج دهد.

به گزارش ایسنا؛ مسعود پزشکیان در ارزیابی خود از تصویب کلیات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور، گفت: نمی‌توان به فردی که تصمیم می‌گیرد فرزنددار نشود و بخواهد با عمل جراحی از این مسئله جلوگیری کند گفت چرا این کار را کرده است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: راه کنترل جمعیت زور و تهدید نیست و این تهدیدها بدون آگاهی و منطق هم راه را به جاهای خلاف دیگری می‌کشاند و هم قانون‌شکنی را در جامعه رواج می‌دهد و فساد و راه‌های دیگری را موجب می‌شود که باید راه منطقی را پیگیری کنیم.

نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به راهکارهای مطلوب در حوزه جمعیت، گفت: معتقدم قدم اول این است که اگر راست می‌گوییم بیاییم برای جوانانی که بیکار هستند اشتغال ایجاد کنیم و زمانی که جوانان کار داشته باشند طبیعتا ازدواج می‌کنند و زمانی هم که ازدواج کردند بچه‌دار می‌شوند و این عددی را که الان نشان می‌دهند ما عقب هستیم نه تنها جبران می‌کنند بلکه بالاتر هم می‌برند.

پزشکیان تأکید کرد: زمانی که جوانان مشغول به کار شده و سپس ازدواج کرده و دارای فرزند شدند بستری را آماده کنیم که از کار بیکارشان نکنند زیرا آن فرزند هزینه‌هایی را دارد.

وی در پایان افزود: برای تحقق بخشیدن به این مسئله هیچ چیزی نیاز نیست، نه تهدید می‌خواهد نه قوه قضائیه می‌خواهد و نه زندانی کردن و بگیر و ببند. بنابراین به کسی هم که نمی‌خواهد بچه دار شود نمی‌توانیم به زور بگوییم که دارای فرزند شود.




مشکل «هفت سنگ» کپی بودن آن نیست

یک منتقد رسانه با اشاره به حاشیه‌های سریال «هفت سنگ» و کپی‌برداری آن از سریال «خانواده مدرن» این مساله را از مشکل بزرگتری برگرفته از نگاه دوگانه مدیران رسانه‌ای دانست که حرف و عملشان در برابر غرب یکی نیست.


رضا درستکار در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اقتباس و یا کپی فیلم و سریال‌های ایرانی از آثار خارجی گفت: حوزه‌های فرهنگی و هنری ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و قصه‌ها و داستان‌های بسیاری در اشکال مختلف دیداری، نوشتاری و یا شنیداری از یکدیگر متاثر شده‌اند بنابراین اقتباس و یا کپی‌برداری روالی بسیار طبیعی است.

وی ادامه داد: حتی اینکه به صورت نعل به نعل اثری کپی شده و ساخته شود باز هم به نظر من اشکالی ندارد اما باید با ساز و کار فرهنگی ما مطابقت پیدا کند.

این منتقد درباره کپی نما به نمای مجموعه «هفت سنگ» از سریال «خانواده مدرن» که این روزها موجی از انتقادات را در بر داشته است از وجود مشکلی که در نگاه مدیران رسانه‌ای وجود دارد سخن گفت و بیان کرد: مشکل از دیدگاه مدیران رسانه تلویزیون و دوگانگی در رفتار آنهاست. این مدیران در کلام خود را ضد کاپیتالیسم و ضد مادیگرایی و چه و چه معرفی می‌کنند اما در عمل ضد اینها نیستند.

درستکار با بیان اینکه جامعه و مدیران ما دودل هستند و تردید دارند، بیان کرد: به طور مثال 13 تیر ماه قسمتی از برنامه «راز» در شبکه چهارم سیما را دیدم که در آن یکی از مدیران سابق سینما قدرت رسانه‌ای غرب و مخصوصا آمریکا را نقد می‌کرد درصورتیکه از طرف دیگر صداوسیما از صبح تا شب فیلم‌های آمریکا و غرب را پخش می‌کند و خوراک اصلی تلویزیون ما از همین فیلم و سریال‌ها تامین می‌شود بنابراین مدیران ما خود تحت تاثیر شدید هجوم تصویری این رسانه‌ها هستند و نمونه بارز این تاثیر می‌شود کپی نعل به نعل سریال «هفت سنگ» از سریال «خانواده مدرن».

این روزنامه‌نگار و منتقد سینما با تاکید بر اقتباس، آداپته کردن و برگردان در آثار هنری عنوان کرد: این موارد هیچ اشکالی ندارد و همانطور که گفتم حتی کپی نعل به نعل هم اگر با ساز و کار فرهنگی ما مطابقت داشته باشد اشکالی ندارد. ما در این حوزه تحت تاثیر ارزش‌های فنی و تکنولوژیک سینمای بیگانه هستیم اما در مواضع کلامی و بیانی این سینما را می‌کوبیم که این بی‌برنامگی در مدیران تلویزیونی ما بیشتر دیده می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع این تقلید و کپی از برنامه‌ها در دیگر آثار ما هم وجود دارد اما گاهی مثل سریال «هفت سنگ» مردم خیلی سریع‌تر متوجه می‌شوند. برنامه‌های دیگری هم هستند که تحت تاثیر تاک‌شو ها و برنامه‌های سرگرم‌کننده آمریکایی تولید و اجرا می‌شوند و به نظر من هیچ اشکالی هم ندارد. اشکال و ایراد اساسی این است که ما از نوعی دوگانگی برخورداریم، ادعاهای گزافی در مبارزه با سیستم رسانه‌ای غرب داریم اما عملا مطابق با آنچه که می‌گوییم عمل نمی‌کنیم.

درستکار در پایان سریال «هفت سنگ» را بدون در نظر گرفتن کپی آن مجموعه‌ای فاقد ارزش‌های هنری و کیفیت هنری دانست و بیان کرد: اولین وظیفه صداوسیما سرگرم‌کنندگی آن است درحالیکه این مجموعه و در مرحله بالاتر تلویزیون همین اولین وظیفه خود را هم انجام نمی‌دهد.
 




بجای «ممنوع‌التصویر» کردن خاتمی، احمدی‌نژاد را به دادگاه بفرستید

آفتاب- سپهر کیانفر:


1. نیکولا سارکوزی، سیاست‌مدار و رئیس‌جمهور سابق فرانسه که متهم به سوءاستفاده از قدرت و فساد مالی شده است، برای بازجویی احضار شد. سارکوزی با خودروی شخصی، خود را به اداره ضدفساد پلیس فرانسه در پاریس معرفی کرد و برای مدتی نیز در بازداشتگاه به‌سر برد و پس از ساعتها بازجویی و تفهیم اتهام تا ادامه تحقیقات آزاد شد. سیلویو برلوسکونی سیاستمدار، سرمایه‌‌دار و نخست‌وزیر سابق ایتالیا هم داستانی مشابه با سارکوزی داشت. وی که به کلاهبرداری متهم و به حبس نیز محکوم شده است-به دلیل کهولت سن به خدمت اجتماعی تنزل یافت- نه تنها از حضور در دادگاه و پاسخ‌‌گویی به اتهامات امتناع نکرد بلکه به قول خودش در بیش از 2000 جلسه دادگاه حاضر و از خود دفاع کرد.


2.
در ایران اما داستان با فرانسه و ایتالیا و ممالک غربی متفاوت است. محمود احمدی‌نژاد بعد از هشت سال ریاست بر دولت و مدیریت کشور، 5 آذر 92 به دادگاه احضار شد تا پاسخگوی شکایات و اتهامات مطرح شده باشد اما تا الان که نزدیک به هفت ماه از اولین جلسه دادگاهش گذشته است، علی‌رغم چندین بار احضار، هرگز در جلسه دادگاه حاضر نشد. در سویی دیگر، 10 نفر از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد در صحنه علنی مجلس شورای اسلامی به وزیر دادگستری دولت روحانی تذکر دادند تا در اجرای حکم «ممنوع‌التصویری، ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌البیانی» سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق کشورمان، اهتمام جدی داشته باشد.

3.
در مجموع شش پرونده و اتهاماتی همچون رشوه‌، اعمال نفوذ برای تغییر مسیر پرونده، فساد مالی و ... علیه ساکوزی در جریان است که در صورت محکومیت در دادگاه، بیش از 10 سال زندان در انتظار وی خواهد بود. در ایران نیز آنگونه که مقامات قضایی اعلام کرده‌اند شکایت قوه مقننه از دولت و عدم اجرای قوانین از جمله دلایل احضار احمدی‌نژاد به دادگاه بوده است. حال بماند آنچه که احمدی‌نژاد طی هشت سال بر ملت و مملکت آورده است.

4. ماجرای سارکوزی و برلوسکونی و احمدی‌نژاد دارای شباهت‌ها و تفاوت‌هایی است؛ شباهت از این جهت که همه این افراد که به دادگاه احضار شده‌اند، صاحب مقامی ارشد بوده‌‌اند و تفاوت در این است که سارکوزی و برلوسکونی به‌راحتی در دادگاه حضور پیدا می‌کنند و خود را ملزم به پاسخ‌گویی به قانون و قاضی می‌دانند و اما در ایران جناب آقای احمدی‌نژاد که این‌روزها دلش نیز برای جایگاه و مقام سابق تنگ شده است، از حضور در دادگاه خودداری می‌کند و همچون دوران ریاست بر دولت‌های نهم و دهم اهمیتی به قانون و مراجع قضایی نمی‌دهد. گویا وی خود را تافته جدابافته می‌‌داند و مقامی فوق‌‌قانون و برتر از دیگر شهروندان برای خود قائل است.

5. خاتمی نیز در این بین داستانی جالب و غم‌انگیز دارد. عده‌ای از حامیان احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری که تاکنون مراجع قضایی‌ وی را متهم نکرده و به دادگاهی نیز احضار نشده است، در محافل و رسانه‌های خود محاکمه و برایش حکم نیز صادر می‌کنند؛ حکم به «ممنوع‌التصویری، ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌البیانی».

6. رئیس دولت‌های نهم و دهم پاسخگویی به عملکرد و اتهاماتش در دادگاه کیفری را در شأن خود نمی‌داند و از حضور در دادگاه سر باز می‌زند و نمایندگان حامی او بجای درخواست و تاکید برای حضور وی در دادگاه و پاسخ‌گویی به اتهاماتش، در اقدامی حیرت‌‌انگیز خواستار مجازات فردی می‌شوند که نه اتهامی متوجه اوست و نه در دادگاهی محاکمه و محکوم شده است. چرا؟ این رفتار دوگانه و متناقض از سوی کسانی که خود را نماینده مردم می‌دانند عجیب نیست؟ آیا این‌گونه اقدامات در راستای اهداف و منافع مردم و کشور است؟

7. مسلماً بزرگترین و منصفانه‌ترین دادگاه برای بررسی و محاکمه عملکرد یک دولت و مدیران آن افکار عمومی و مردم هستند. اما یک پرسش اساسی در این‌باره این است؛ چرا کسی که مدعی بود دولتش پاکترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی ایران است و دم از مردمی‌ و خادم ملت بودن می‌زد، همچون رؤسا و مسئولان ممالک غربی که شبانه‌روز نیز علیه‌ آنها سخن می‌گویم و از نظر ما نماد و مظهر فساد و ظلم هستند، در دادگاه حاضر نمی‌شود تا در برابر اتهامات وارده از خود دفاع کند؟ چرا احمدی‌نژاد همچون دیگر شهروندان این کشور حاضر نیست در برابر قاضی بنشیند و نسبت به شکایات مطرح شده پاسخ‌گو باشد؟ و از سوی دیگر چرا حامیانش خواستار اعمال محدودیت برای رئیس‌جمهوری می‌شوند که نه تنها محکومیت قضایی ندارد بلکه در افکار عمومی و بین مردم نیز از جایگاه و محبوبیتی قابل‌توجه برخوردار است و نقش تاثیرگذاری در معادلات سیاسی کشور دارد؟ چرا کسانی مثل آب خوردن به دیگران تهمت و انگ می‌زنند، خود را قانون و دادگاه می‌پندارند و هر حکمی که باب میل‌شان باشد برای دیگران صادر می‌کنند؟ آیا به‌جز این است که خود را بالاتر و برتر از مردم و قانون می‌دانند و همواره خواهان حذف و طرد مخالفان خود به هر روشی هستند و از مقبولیت و محبوبیت رقیب خود در بین مردم نیز هراس دارند؟

8. اکنون دیگر به‌روشنی همه می‌دانند که در دولت‌های نهم و دهم چه گذشته و احمدی‌نژاد با تصمیم‌های خودمحور و غیرکارشناسی چه بلاهایی بر سر کشور و جامعه آورده است؛ از فسادهای مالی و اختلاس‌های گسترده گرفته تا واگذاری‌های غیرقانونی و انحراف‌های میلیاردی در اجرای قانون بودجه. از تخلف در تغییرات مدیریتی کشور گرفته تا قانون‌شکنی در اجرای هدفمندی یارانه‌ها. از واریز نشدن میلیاردها دلار درآمدهای حاصل از فروش نفت به حساب ذخیره ارزی گرفته تا برداشت ۱۶ میلیاردی از حساب دولت در آخرین روز کاری و واریز به حساب دانشگاه ایرانیان تنها گوشه‌ای از خرابی‌ها و خسارت‌های احمدی‌نژاد است که اگر بخواهیم تخلفات و قانون‌شکنی‌های وی در دولت‌های نهم و دهم را برشماریم، خود داستانی بس طولانی است. اما آنچه که عیان است خسارت‌‌ها و آسیب‌هایی گسترده‌ای است که احمدی‌نژاد از عملکرد خود برای مردم و دولت یازدهم به میراث گذاشته است و مردم نیز با پوست و گوشت و استخوان خود درد و رنج این میراث ویرانه را چشیده‌ و کشیده‌اند.

9. حال حیرت‌آور نیست احمدی‌نژاد که حاصل هشت سال مدیریتش افزایش رنج و مشکلات مردم و تحویل وضعیتی نابسامان به دولت تدبیر و امید بود، از حضور در دادگاه و پاسخ‌گویی به افکار و وجدان عمومی طفره می‌رود و حامیان و یارانش نیز خود را به کوچه علی‌چپ زده و در اقدامی شگفت خواستار مجازات و اعمال محدودیت برای کسی می‌شوند که حاصل هشت سال ریاست‌جمهوری‌‌اش، پشرفت و توسعه کشور و نیز افزایش محبوبیتش بین مردم بوده است؟

10. احمدی‌نژاد و یارانش بی‌آنکه به افکار عمومی درباره عملکرد و اتهامات مطرح‌شده پاسخ داده باشند، ‌سودای بازگشت به قدرت دارند و از همین‌رو تحرکات این طیف برای بازگشت به عرصه مدیریتی و ساختار قدرت افزایش یافته است و در این راه به هر ابزاری متوسل می‌شوند و از هیچ کوششی برای حذف مخالفان خود نیز دریغ نخواهند کرد. البته در این میان، مردم به‌یاد دارند و می‌دانند که حامیان و یاران سرسخت احمدی‌نژاد و مدیران و مسئولان آن دوره بحران‌آفرین و رنج‌آور که حالا دلواپسان امروزی و مخالفان سرسخت دولت روحانی شده‌اند، دلشان برای دوران احمدی‌نژاد تنگ شده است نه حل مشکلات کشور و مردم. آنها به هر دری می‌زنند تا شرایط و وضعیت کشور و جامعه را به آن دوران بحرانی و امنیتی برگردانند. اما خود نیز به‌خوبی می‌دانند که حنایشان دیگر در بین مردم رنگی ندارد و شاید هم از همین‌روست که دلواپس تاثیر رفتارها و اقدامات نابخردانه خود بر منافع ملی و مردم و نظام نیستند و فکر نمی‌کنند که برهم زدن آرامش کشور جزء ضربه به منافع ملی، کمکی به پشرفت کشور و رفع مشکلات مردم نخواهد کرد.



برنامه مرحله نیمه نهایی جام جهانی 2014

با مشخص شدن چهار تیم راه یافته به مرحله نیمه نهایی جام جهانی برنامه این مرحله از رقابت‌ها مشخص شد.


به گزارش ایسنا، چهار تیم برزیل، آرژانتین، آلمان و هلند توانستند جواز حضور در مرحله نیمه نهایی جام جهانی را به دست آورند.


چهارشنبه 18 تیر

* برزیل - آلمان، ساعت 00:30


این دو تیم تاکنون 21 بار با هم روبه‌رو شده‌اند که کفه ترازو به نفع برزیل سنگینی می‌کند. سلسائو در 12 بازی توانسته پیروز از میدان خارج شود، 5 دیدار با تساوی به پایان رسیده و فقط 4 بار تیم آلمان توانسته برزیل را شکست دهد. معمولا آلمانی‌ها همیشه برابر برزیل مشکل داشتند. آخرین بار در فینال جام جهانی 2002 این دو تیم در یوکوهاما به مصاف هم رفتند که برزیل با دو گل رونالدو توانست پنجمین و تا امروز آخرین قهرمانی خودش در جام جهانی را به دست آورد. خبر بد برای برزیلی‌ها نبود تیاگو سیلوا و نیمار در این مسابقه است که کار را برای آن‌ها سخت می‌کند. البته اسکولاری مهره‌های خوبی روی نیمکت دارد. احتمالا دانته را به جای تیاگو سیلوا و ویلیان را به جای نیمار به میدان خواهد فرستاد. در طرف مقابل آلمان پس از برد روحیه‌بخش برابر فرانسه و بازگشت متس هوملس و لوکاس پودولسکی، مشکلی برای این دیدار ندارد.


پنجشنبه 19 تیر

* آرژانتین – هلند، ساعت 00:30


دیدار آرژانتین و هلند می‌تواند به یکی از زیباترین بازی‌های جام تبدیل شود. وقتی نام این دیدار را می‌شنویم به یاد بازی 1998 می‌افتیم که هلند موفق شد با نتیجه 2 بر یک آرژانتین را شکست دهد. این اتفاق در جام جهانی 1998 نیز افتاد. البته آرژانتین در فینال 1978 توانسته بود با درخشش ماریو کمپس با نتیجه 3 بر یک هلند را شکست دهد و به قهرمانی برسد. آرژانتین که تاکنون همه دیدارهای خودش را با اختلاف یک گل به سود خود به پایان رسانده، برابر هلندی به میدان می‌رود که هجومی‌ترین تیم در بین 4 تیم پایانی جام است.


بهنام بهزادی: فیلم‌نامه جدیدم شبیه کارهای قبلی‌ام نیست

بهنام بهزادی از نگارش فیلمنامه اجتماعی با همکاری محمدحسین شهسواری خبر داد.


کارگردان فیلم «قاعده تصادف» در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره فعالیت های جدید خود بیان کرد: این فیلمنامه اجتماعی را با همکاری محمدحسین شهسواری نوشته‌ام اما درباره اینکه خودم آن را بسازم یا فیلمنامه را واگذار کنم تصمیم‌گیری نکردم.


او همچنین گفت: این فیلمنامه شبیه هیچ یک از فیلم‌های قبلی‌ام نیست و ترجیح می‌دهم اگر بنا بود آن را بسازم در شرایطی این را انجام دهم که زمان فشرده نباشد.



بهزادی درباره حضور جهانی فیلم «قاعده تصادف» هم گفت: همچنان این فیلم در جشنواره‌های مختلف حضور دارد اما الان دیگر زمانی است که باید برای پخش بین‌المللی آن اقدام کرد و تا جایی که اطلاع دارم چند کشور و تلویزیون خارجی متقاضی نمایش این فیلم هستند.

«قاعده تصادف» که در آن بازیگرانی همچون امیر جعفری و اشکان خطیبی حضور دارند، در سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر موفق به کسب جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بخش بین‌الملل و همچنین بهترین صدابرداری شد. این فیلم داستان گروهی از بازیگران جوان تئاتر است که در تلاش هستند برای یک اجرا از کشور خارج شوند.


بهنام بهزادی «تنها دو بار زندگی می‌کنیم» را نیز در کارنامه کاریش دارد.



سخنان صریح علی جنتی: تمام نگرانی تان ساپورت پوشیدن یک خانم است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به کاهش سن روسپیگری، افزایش سرقت و مشکلات ناشی از ناتوانی جوانان برای ازدواج، هشدار داد.

به گزارش «انتخاب» ، "علی جنتی" در همایش «دل‌آرامی» که به همت حزب مردم‌سالاری در هتل المپیک برگزار شد، با انتقاد از برخی موضع‌گیری‌ها نسبت به دولت تحت عنوان "دلواپسی"، گفت: ما نیز دل‌نگرانیم اما دل‌نگرانی‌های عمیق‌تری داریم.

وی اظهار کرد: انتخابات 24 خرداد 92 فصل نوینی در تاریخ سیاسی کشور ایجاد کرد و البته دولت در شرایطی که کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی،‌ اقتصادی و فرهنگی دچار مشکلات عدیده‌ای بود، تشکیل شد.

وزیر فرهنگ با اشاره به مشکلات کشور در حوزه اقتصاد، تحریم‌ها و روابط با کشورهای همسایه و دیگر کشورها، گفت: از نظر فرهنگی نیز در گذشته فضای انقباضی ایجاد شده بود که بسیاری از اهالی هنر از ابراز فکر و اندیشه خود ناامید بودند و با دستگاه‌های فرهنگی قهر کرده بودند. در طول هشت سال ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد، ما نمی‌دیدیم کسانی که امروز می‌گویند نگرانیم، اظهار نگرانی کنند. همان‌هایی که در طول هشت سال مرتبا سیاست‌های ایشان و همه نابسامانی‌ها و مشکلات اقتصادی کشور را توجیه می‌کردند و امروز از سیاست خارجی و سیاست‌های فرهنگی کشور اظهار نگرانی می‌کنند،‌ اما ظاهرا این فرار رو به جلو است که خود را به عنوان مدعی مطرح می‌کنند.


 جنتی ادامه داد: بسیاری از فیلم‌هایی که امروز به آن‌ها اعتراض می‌کنند در دولت گذشته مجوز گرفته‌اند اما اکنون به یک‌باره نگران شده‌اند که سینما به انحراف می‌رود. یا در مورد کتاب‌هایی که هنوز مجوز انتشار نگرفته‌اند، داد و فریاد راه می‌اندازند. 12 کتاب "صادق هدایت" در دولت نهم مجوز انتشار گرفت اما در این دولت که حتی درخواست تجدید چاپ هم نشده، فریاد می‌زنند که چرا دولت چنین اجازه‌ای می‌دهد. در دولت‌های نهم و دهم در برخی مطبوعات به مقدسات توهین می‌شد اما هیچ‌کسی مدعی نبود و امروز به ادنی مناسباتی فریادشان بلند می‌شود که اسلام از دست رفت و منحرف شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: دولت تلاش کرده است که کرامت انسان‌ها را حفظ کند و به اساتید، هنرمندان و نخبگان جامعه احترام بگذارد و شخصیت واقعی افراد را محفوظ بدارد. اگر صاحب فکر و اندیشه‌ای بخواهد اظهارنظری بکند بتواند بیان کند، بنویسد و بگوید. فضایی ایجاد کرده‌ایم که همه سلیقه‌ها بتوانند حضور یابند.

وی افزود: در 8 سال گذشته سعی می‌شد از سلیقه خاصی حمایت شود، همه کسانی که اهل فرهنگ و نوآوری‌اند، امروز از وجودشان استفاده می‌شود و همه کسانی که نظام، انقلاب و قانون اساسی را قبول دارند، باید بتوانند مطالب خود را بیان کنند. اگر کتاب یا روزنامه‌ای می‌خواهند، منتشر کنند و فکر می‌کنم در طول 10 ماه گذشته حداقل کاری که انجام شد این بود که امیدی در دل اصحاب فکر به وجود آمد. امسال در نمایشگاه کتاب بجز دو ناشر که دستگاه قضایی آن‌ها را محروم کرده بود، همه نشریات حضور داشتند. اما در سال پیش از آن، 50 ناشر از حضور در نمایشگاه کتاب محروم بودند.

وی با انتقاد از برخی برخوردها ادامه داد: در حوزه نشر کتاب، به دلایل واهی جلوی انتشار کتاب‌ها را می‌گرفتند اما در این دولت تلاش شد تا دانشمندان اهل نظر، اظهارنظر کنند و از خرده‌گیری‌های نابجا جلوگیری شود. موسسات فرهنگی نیز که در گذشته دو سال طول می‌کشید که مجوز دریافت کنند، اکنون در دو ماه مجوز می‌گیرند و این دو ماه نیز به خاطر برخی استعلامات است. ما رویه‌های غلط گذشته را کنار گذاشتیم و تلاش کردیم مبنایمان قانون‌مداری و ضابطه‌مند شدن باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین خطاب به کسانی که نسبت به سیاست‌های فرهنگی دولت روحانی اظهار نگرانی می‌کنند، گفت: ما هم نگرانیم اما نگرانی ما با شما متفاوت است. تمام نگرانی شما این است که چرا یک خانم ساپورت پوشیده و بعد وزیر را به مجلس می‌کشانید و بعد رای عدم اقناع می‌دهید اما ما معتقدیم که باید با روش‌های صحیحی در حوزه فرهنگ عمل کنیم.

وی افزود: ما نگرانی‌های عمیق‌تری داریم. نگران آینده کشور،‌ وضع اقتصاد،‌ میلیون‌ها جوان بیکار که نمی‌توانند ازدواج کنند و نمی‌توانند مسکن بخرند هستیم که همه اینها ام‌الفساد است. سرقت در حال افزایش است،‌ فساد اخلاقی زیاد شده، سن روسپیگری پایین آمده و بنیان خانواده دچار آسیب شده، که ناشی از همین مشکلات است.

وی افزود: ما نگران سقوط اخلاقی جامعه هستیم که پس از 35 سال به عنوان یک حکومت دینی تلاش کرده‌ایم 50 شبکه تلویزیونی و ده‌ها روزنامه و نشریه داشته باشیم و بیش از هرکس دیگری از اخلاق دم می‌زنیم اما جامعه ما دچار دروغ و جوسازی‌های بی‌جهت شده است و اینها مایه نگرانی است. هرکسی می‌تواند از ما سئوال کند که پس از 35 سال چه کار کرده‌ایم. جای تاسف دارد که همه این اقدامات از سوی کسانی است که مدعی ارزش‌های اسلامی‌اند و بیش از همه از التزام به اسلام دم می‌زنند.

جنتی گفت: ما نگران فروپاشی خانواده هستیم. از هر سه خانواده تهرانی یکی به طلاق می‌انجامد. 25 درصد ازدواج‌ها به‌طور کلی نهایتا به طلاق می‌رسند و اسناد این‌ها در ثبت احوال موجود است و ما باید نگران این‌ها باشیم.

وی افزود: سامان‌بخشی این اقتصاد کار سنگینی است و در حوزه فرهنگی نیز باید کار بسیاری شود تا نگرانی‌ها را مرتفع کنیم. روابط با سایر کشورها که تخریب شده نیز، زمان زیادی برای بازسازی می‌خواهد. متاسفانه در سال‌های گذشته برخی برج‌هایمان را منفجر کرده‌اند و البته این کار بسیار ساده است؛ اما بازسازی آن‌ها کار دشواری است و زمان می‌برد. جامعه را باید قانع کرد که صبر کنند که دولت موانع را از سر راه بردارد.

وزیر فرهنگ همچنین اظهار کرد: یکی از مشکلات دولت، حاشیه‌سازی‌ها نسبت به آن به‌خصوص در حوزه فرهنگ است. در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی همه خود را صاحب‌نظر نمی‌دانند اما در حوزه فرهنگ همه اظهارنظر می‌کنند.

وی گفت: راجع به هر مساله حوزه فرهنگی حاشیه می‌سازند. مثلا خانم لیلا حاتمی که به عنوان یک داور به یک جشنواره بین‌المللی دعوت می‌شود و با یک پوشش مناسب در آنجا حضور می‌یابد، به ناگاه یک مرد 84 ساله با او روبوسی می‌کند و آن وقت از من می‌پرسند چرا اینها روبوسی کرده‌اند. از یک مساله کوچک یک حاشیه بزرگ می‌سازند.

وی تصریح کرد: یکی از کارهایی که دولت به آن اعتقاد دارد شفافیت و پاسخگویی است و تلاش ما این است که فعالیت‌هایمان را در منظر عموم قرار دهیم. قانون "انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات" از سوی رییس‌جمهور دو روز پیش ابلاغ شده است و لایحه "قانون تبلیغات" نیز برای ارائه به مجلس، آماده شده است.

وی، تحقق عدالت فرهنگی را یکی از اهداف دولت برشمرد و گفت: ما تلاش داریم شرایطی فراهم شود که همه اصحاب فرهنگ و هنر از نظر برخورداری از فرصت‌ها و امکانات برابر، در شرایط یکسانی باشند.

وی همچنین گفت: خلأ شور و نشاط در جامعه یکی از مشکلات اساسی ماست و عامه مردم دچار افسردگی شده‌اند. صدا و سیما و سایر دستگاه‌ها نیز به گونه‌ای گاه حرکت می‌کنند که آن را تشدید می‌کنند و ما تلاش داریم که این روند را تغییر دهیم.

جنتی همچنین با انتقاد دوباره از برخی موضع‌گیری‌ها، گفت: موضع‌گیری‌ها در طول 35 سال گذشته نسبت به دولت بی‌نظیر است. نماینده‌ای در مجلس ادعا می‌کند که دولت به دنبال براندازی است. نمی‌دانم منظور این است که دولت می‌خواهد خود را براندازد؟ البته ما خود را مشغول این مسائل نمی‌کنیم و تلاش داریم برنامه‌هایمان را دنبال کنیم. وظیفه شرعی که خدا بر دوشمان گذاشته، انجام دهیم و درگیر این نیستیم که دیگران چه می‌گویند. گوش دولت برای شنیدن صدای مخالف کاملا باز است و این مردم هستند که در نهایت قضاوت خواهند کرد. همان‌طور که سال گذشته قضاوت کردند.

در حاشیه این همایش جنتی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اینکه "مکتب اعتدال آیا از نیاوران آغاز شده است؟" گفت: از آنجا آغاز نشده است.

جنتی در واکنش به پرسش دیگری از سوی خبرنگار صدا و سیما نیز گفت: شما که نمی‌خواهید پخش کنید برای چه مصاحبه می‌گیرید.

وزیر فرهنگ و ارشاد در ادامه در پاسخ به پرسش قبلی درباره "نقطه آغاز اعتدال"، گفت: اعتدال از امروز آغاز نشده و از سال 68 آغاز شده است که آقای هاشمی رفسنجانی رییس‌جمهور بود و ایشان بدون اینکه رسما اعلام کنند گفتند ما نه به چپ و نه به راست وابسته نیستیم و راه میانه‌ای می‌رویم به دور از افراط و تفریط؛ و درواقع بنیان‌گذار اعتدال ایشان بوده است.

جنتی در پاسخ به اینکه "آیا دولت روحانی ادامه دولت هاشمی رفسنجانی است؟"، گفت:‌ نمی‌شود اینطور گفت اما از نظر فکری به همدیگر نزدیک‌اند.


زور و تحمیل در مقوله فرهنگ موثر نیست

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت: تجربه 100 سال اخیر ملت ایران نشان می دهد که زور و تحمیل در مقوله فرهنگ موثر نبوده است.

غلامعلی دهقان در گفت و گو با  ایرنا درباره ایجاد فضای باز فرهنگی در کشور گفت: دولت تدبیر از همان آغاز فعالیت های انتخاباتی خود نشان داد که به توسعه فرهنگی می اندیشد و در یکسال گذشته تمام تلاشش را برای گام برداشتن موثر در این زمینه انجام داده است.

وی تعامل مثبت و سازنده با اهالی سینما و برداشتن محدودیت در نشر برخی کتاب ها را از جمله تلاش های دولت در زمینه ایجاد فضای باز فرهنگی دانست.

دهقان ادامه داد: تاکیدات مکرر شخص رییس جمهور مبنی بر اینکه موضوع فرهنگ نمی تواند تحمیلی باشد و باید به گفتمان سازی توجه کرد، نشان می دهد دولت تدبیر بخوبی اهمیت موضوع فرهنگ را دریافته و خواهان اعمال روش های اقناعی در این باره است.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه بیان داشت: تجربه 100 سال اخیر ملت ایران نشان می دهد هر گاه در مقوله فرهنگ پای زور و تحمیل به میان آمده جواب نداده است و باید اعتراف کرد برخی سخت گیری های فرهنگی در دهه اول انقلاب نتوانست موفقیت آمیز باشد .

دهقان با اشاره به اینکه مقوله فرهنگ و اندیشه با فکر و ذهن آدمی نسبت مستقیمی دارد تصریح کرد: باید بهترین روش ها را به کار گرفت تا به موفقیت واقعی در زمینه فرهنگی رسید، می بایست به جای روش های سلبی و تحمیلی به روش های اقناعی و ایجابی اندیشید.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در ادامه به موانع موجود در زمینه ایجاد فضای باز فرهنگی اشاره کرد و گفت: باید قبول کرد که اصولا نمی توان کاری کرد که همگان مانند هم بیندیشند، در جامعه امروز هم خرده فرهنگ های قابل توجهی شکل گرفته است.

به گفته وی بخشی از جامعه ما نوعی نگاه منفی به موضوع مدرنیسم دارد و به نظر می رسد بخشی از این نگاه ناشی از عملکرد منفی برخی از روشنفکران در 100 سال اخیر بوده است.

دهقان با اشاره به اینکه خوشبختانه به مدد انقلاب و شکل گیری گفتمان اسلام سیاسی ، دیگر آن جریان روشنفکری پایگاهی ندارد افزود: به نظر می رسد با توجه به این مسئله، دامن زدن به خطر روشنفکران وابسته و غربزده از سوی این جریان فکری سیاسی درست نیست و یک جریان با درست کردن دشمن فرضی تلاش می کند منافع جناحی و سیاسی خود را پیش ببرد.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در عین حال فضای باز فرهنگی را به معنای ولنگاری و فساد ندانست.

وی گفت: تمامی انقلابیون اصیل و مبارز که قبل از انقلاب مبارزه فرهنگی داشتند امروزمعتقد به فضای باز فرهنگی هستند یعنی فضایی که بتوان با تضارب آرا و اندیشه دیدگاه خود را مطرح کرد؛ در چنین فضایی است که جوانان می توانند رشد کنند.

به گفته وی اصولا نمی توان جوان را با اکراه و تحمیل به فرهنگ خاصی هدایت کرد؛ می بایست در یک دیالوگ با آنان رو به رو شد، سخنانشان را شنید و پاسخ لازم را داد.