تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

شکاف میان فقرا و ثروتمندان در دنیا ؛ عمیق‌تر از همیشه

 تحقیقات سازمان سازمان آکسفام که روز یکشنبه منتشر شد نشان می‌دهد که در سال 2009 حدود 44 درصد ثروت جهان در دست یک درصد از جمعیت زمین قرار داشت که این مقدار طی 5 سال بعد به 48 درصد رسید. این سازمان پیش‌بینی کرده است که شکاف میان ثروتمند و فقیر در سال آینده بیشتر هم می‌شود و به 50 درصد نیز می رسد.


ثروتمندان و سیاست‌مداران دنیا این هفته در سوئیس گرد هم آمدند تا راه‌حلی را برای برون‌رفت از بحران نابرابری اقتصادی پیدا کنند. وضعیت نابسامان اقتصادی در سال‌های اخیر به‌اندازه‌ای بود که بر اساس آمارها ثروت یک درصد از جمعیت جهان بیشتر از ثروت 99 درصد دیگر است.


به گزارش «آفتاب» به نقل از گاردین، به دنبال نشست مجمع اقتصاد جهانی داووس، سازمان خیریه ضد‌فقر آکسفام اعلام کرد که در تلاش است با استفاده از کمک‌ها و پتانسیل‌های موجود شکاف طبقاتی میان فقیر و ثروتمند را به حداقل برساند.

همچنین بر اساس گزارش این بنیاد متوسط درآمد 10 درصد ثروتمندترین افراد در کشورهای توسعه‌یافته اکنون 9 برابر بیشتر از 10 درصد فقیرترین افراد است. نرخ بیکاری احتمالا تا سال 2018 به همین اندازه باقی می‌ماند و نشان می‌دهد تبعات بحران مالی همچنان ادامه دارد.

تحقیقات این سازمان که روز یکشنبه منتشر شد نشان می‌دهد که در سال 2009 حدود 44 درصد ثروت جهان در دست یک درصد از جمعیت زمین قرار داشت که این مقدار طی 5 سال بعد به 48 درصد رسید. این سازمان پیش‌بینی کرده است که شکاف میان ثروتمند و فقیر در سال آینده بیشتر هم می‌شود و به 50 درصد نیز می رسد.

وینی بایانیما مدیر اجرایی سازمان آکسفام معتقد است که افزایش تمرکز بر مقابله با نابرابری از سال 2008 و 2009 جدی‌تر از گذشته شد؛ دلیل آن نیز خطرناک‌بودن شکاف اقتصادی است که جوامع به‌طور عمیق و جدی با آن روبرو هستند.

وینی بایانیما می‌گوید: «ما در تلاش هستیم تا صدای مردم فقیر کشورهای نه چندان ثروتمند باشیم تا آن را به گوش رهبران سیاسی و تجار بزرگ برسانیم.»

او می‌افزاید: «این پیام این است که شکاف طبقاتی خطرناک است. این نابرابری اقتصادی به ضرر دولت‌ها و مانع توسعه کشورها است. ما صدای مردمی هستیم که پشتوانه مالی ندارند و به دلیل این کمبودها نمی‌توانند از منافع خود دفاع کنند.»

بایانیما ادامه می‌دهد: «از هر 9 نفر در کره زمین، یک نفر چیزی برای خوردن ندارد و یک میلیارد نفر باید با درآمد روزانه یک دلار و ۲۵ سنت، روزگار بگذرانند.»

سازمان اکسفام برای متوقف‌کردن روند نابرابری، دولت‌ها را به اجرای تدابیری چون مقابله با فرار مالیاتی‌، بستن مالیات بر سرمایه به‌جای مالیات بر‌ کار، فراهم‌کردن مشاغل بیشتر با حداقل دستمزد و بهبود خدمات عمومی فراخوانده است. خانم بیانیما می‌گوید دولت‌ها باید علیه گروه‌های ذی‌نفع در تشدید نابرابری اقتصادی و اجتماعی، کاری انجام دهند.

افزایش روزافزون نابرابری در جهان از محورهای بحث در همایش جهانی اقتصاد خواهد بود که از چهارشنبه تا شنبه (۲۱ تا ۲۴ ژانویه) در داوس سوئیس برگزار می‌شود. در این همایش صدراعظم آلمان، رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر چین همراه با ۳۰۰ نفر دیگر از رهبران دولتی و مدیران کمپانی‌های اقتصادی جهان گرد‌هم می‌آیند.

مدیر سازمان اکسفام سال گذشته نیز با اشاره به شکاف طبقاتی رو‌به‌رشد در سطح جهان گفته بود دار و ندار نیمی از جمعیت جهان از ثروت گروه کوچکی که در یک اتوبوس دوطبقه جا می‌گیرند، کمتر است.

خیریه آکسفام در پایان هشدار داد تا سال آینده میلادی نیمی از ثروت جهان در اختیار یک درصد از کل جمعیت جهان قرار خواهد گرفت.

مجمع اقتصاد جهانی نیز پیش‌بینی کرده است نابرابری اقتصادی و سیاسی به بی‌ثباتی بیشتر اقتصادی منجر شده است.




انار کاهش دهنده قند و چربی خون

 یک کارشناس طب سنتی گفت: انار کاهش دهنده قند خون و چربی خون و تنظم کننده دیابت است.
 
سیدجواد علوی درباره تدابیر غذایی بیماران دیابتی اظهار داشت: از دیدگاه طب سنتی غذاهایی با طبع گرم، چرب و شیرین باعث افزایش تولید صفرا در بدن می‌شود که این مسئله در بیماران دیابتی که غلبه صفرا دارند مخاطره‌آمیز است.

به گفته وی افراد دیابتی بهتر است از غذاهای سریع‌الهضم مانند گوشت جوجه مرغ یا جوجه خروس، گوشت بره جوان که با زرشک، سرکه، آبغوره یا آبلیمو مخلوط شده باشد استفاده کنند.

این کارشناس طب سنتی بیان کرد: بهتر است این بیماران از مرباهایی مثل مربای بالنگ و شربت‌هایی مانند شربت آبلیمو، انار و سکنجبین استفاده کنند.

علوی ادامه داد: بالنگ لطیف کننده و تسویه کننده خون از صفرا و مانع ریختن صفرا به معده می‌شود که در تقویت معده، کبد و تسکین حرارت آنها و برطرف شدن تشنگی نقش عمده‌ای برعهده دارد.

وی گفت: زرشک قاطع صفرا و مُسکن تشنگی و کاهش دهنده حرارت معده و کبد است و از این رو برای بیماران دیابتی که با غلبه صفرا مواجه هستند مفید است.

این کارشناس طب سنتی افزود: آبلیموی تازه؛ جوشش خون و صفرا را فرو می‌نشاند و مقوی معده و کبد از نوع گرم است. همچنین، انار ملس مُسکن جوشش خون و کاهش دهنده صفراست و شربت آن با شکر مقوی معده است. همچنین، سکنجبین برطرف کننده تشنگی، مقوی معده و قاطع صفرای بیماران دیابتی است.

از منظر طب جدید انار کاهش دهنده قند خون، تنظیم کننده چربی خون و ضد فشار خون بالا در افراد دیابتی است و اثرات ضد دیابتی و کاهش دهنده کلسترول خون در افراد دیابتی با مصرف لیموترش بسیار دیده شده است. همچنین، در برخی از مطالعات طب جدید اثرات کاهش دهنده قند خون ناشی از مصرف زرشک نیز بیان شده است.




شکست رسمی پروژه عینک گوگل

گوگل رسما اعلام کرده که فروش عمومی عینک های هوشمند خود را تا پایان ماه ژانویه متوقف خواهد کرد.
 
به گزارش ان سی پی آر، این شرکت که حدود دو سال است در حال طراحی و تبلیغات گسترده برای عینک یاد شده است می گوید مرحله اول طراحی و عرضه این عینک رسما به پایان رسیده است.
 
عینک مذکور برای عکاسی و فیلم برداری، اتصال به اینترنت بی سیم و دریافت اطلاعات ارزش افزوده از محیط اطراف مورد استفاده قرار می گیرد. اما چندان مورد استقبال عمومی قرار نگرفت.
 
کارشناسان معتقدند قیمت بالای این عینک، عدم طراحی برنامه های جانبی متعدد، عرضه محصولات رقیب و قدرتمند در شکست این طرح جاه طلبانه گوگل تاثیرگذار بوده است. البته این اولین بار نیست که گوگل طرحی جاه طلبانه را به اجرا گذاشته و شاهد شکست آن است.
 
تیم طراح این عینک در بیانیه ای اعلام کرده که عینک گوگل نمرده، بلکه دوره ای انتقالی را پشت سر می گذارد و تیم طراح آن را برای آینده خواهد ساخت.
 

گوگل مدل فعلی از عینک خود را نسخه ای آزمایشی موسوم به Explorer نامیده و می گوید مدل های بعدی از آن در آینده عرضه می شوند. هر چند هیچ زمانی برای عرضه مدل تازه عینک گوگل اعلام نشده است. از سوی دیگر قرار است کار طراحی این عینک از آزمایشگاه گوگل گرفته و به واحد دیگری منتقل شود.




مجلسی که تحمل یک نطق را ندارد، بعید نیست علیه یک رسانه طومار امضا کند

نماینده اصلاح‌طلب مجلس تاکید کرد: مجلس ما وقتی نمی‌تواند نطق یکی از همکاران خود را درباره قانون اساسی تحمل کند. بعید هم نیست علیه یک رسانه دست به امضای طومار بزند.

محمدرضا تابش در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ در خصوص اینکه در دولت یازدهم رسانه‌های اصلاح‌طلب همچنان تحت فشار هستند و منزوی‌تر شده‌اند٬ گفت: این موضوع را نمی‌توانیم مربوط به دولت روحانی بدانیم. انصافا عملکرد وزارت ارشاد در گسترش فعالیت‌های مطبوعاتی قابل تقدیر است. ما باید شرایط کلی کشور را تعدیل کنیم.

نماینده مردم اردکان ادامه داد: درست است دولت عوض شده است و آقای روحانی آمده٬ اما ساختار و نگاه برخی نهادها مثلا دستگاه قضا٬ همان است. به بیان دیگر نه تنها قوه مجریه٬ بلکه قوای دیگر هم باید بسترساز حرکت‌های قانونمند باشند و دولت نیز باید سیاست‌هایش را با تعامل بیشتر پیش ببرد.

وی افزود: چنین موضوعاتی بیشتر به خود اهالی مطبوعات برمی‌گردد٬ که در هر صورت باید ملاحظاتی داشته باشند تا شان خود را در رسانه‌‌ای که در آن می‌نویسند٬ حفظ کنند و این طور نباشد که جایگاه‌شان را متزلزل سازند و عده‌ای هم در کنار این موضوع بیکار شوند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس٬ اظهار داشت: در فضای دولت قبلی٬ با چالش‌هایی که اصولگرایان به وجود می‌آوردند، اصلاح‌طلبان قدرت بروز و ظهورشان فقط در رسانه‌ها و مطبوعات بود که در حال حاضر هم نه به آن شدت٬ بنابراین باید خودشان تا حدی ملاحظه کنند و دوام خود نگه دارند.



نماینده مردم اردکان درباره امضای تعداد بسیاری از نمایندگان اصولگرا برای بسته شدن روزنامه‌ای که زمان زیادی از انتشارش نگذشته بود٬ خاطرنشان کرد: مجلس ما وقتی نمی‌تواند نطق یکی از همکاران خود را درباره قانون اساسی تحمل کند. بعید هم نیست علیه یک رسانه دست به امضای یک طومار بزند.



پوستر متفاوت فیلم "مرگ ماهی" اثر سیدروح‌الله حجازی

پوستر فیلم سینمایی «مرگ ماهی» به کارگردانی سیدروح‌الله حجازی، توسط استاد محمود کلاری رونمایی و با استقبال مواجه شد.

به گزارش آفتاب، طراحی این پوستر برعهده میثم میرزایی بوده است. همچنین عکس استفاده شده در پوستر، توسط نوید سجادی‌حسینی گرفته شده است.

 پوستر «مرگ ماهی» علاوه بر اینکه توسط این مدیر فیلمبرداری پیشکسوت و کاربلد سینمای ایران مورد تمجید قرار گرفت، با استقبال احسان کرمی (مجری برنامه) نیز روبرو شد.

احسان کرمی درباره این پوستر گفت: «این پوستر خودش قصه‌های زیادی دارد و فکر می‌کنم جزو پوسترهای توجه برانگیز این دوره از جشنواره فیلم فجر باشد».

بازیگران «مرگ ماهی» نیکی کریمی، علی مصفا، طناز طباطبایی، ریما رامین‏فر، بابک کریمی، بهرنگ علوی، حسام محمودی، مرواریدکاشیان، با هنرمندی پانته‌آ بهرام، بابک حمیدیان، رابعه مدنی و سحر دولتشاهی و بازیگران خردسال کیمیا مرادیان، ملیکا پارسا و حسام رحیمی‌منش هستند که در پوستر طراحی شده، حضور دارند.

بر اساس این گزارش، در خلاصه داستان فیلم سینمایی «مرگ ماهی» آمده است: «همیشه فکر می‌کردم ماهی‌ها موقع مردن، وقتی لب می‌زنن، یه چیزی می‌خوان بگن که من اونو نمی‌شنوم...»
عوامل تولید «مرگ ماهی» عبارتند از: نویسنده: سیدروح‌الله حجازی، مدیر فیلمبرداری: محمود کلاری، تدوین: هایده صفی‌یاری و سپیده عبدالوهاب، طراح چهره‌پردازی: مهرداد میرکیانی، طراح صحنه: کامیاب امین‌عشایری، طراح لباس: گلناز گلشن، آهنگساز: حامد ثابت، صدابردار: وحید مقدسی، صداگذار: امیرحسین قاسمی، جلوه‌های ویژه بصری: جواد مطوری، دستیار اول و برنامه‌ریز: علی افشین‌راد، دستیار تهیه و تولید: هادی علیمحمدی، مدیران تولید: پیمان جعفری و وحید مشاری، گرافیست: رضا کهنمویی، مشاور رسانه‌ای: سیدمحمدصادق لواسانی، دستیار کارگردان: کریم امینی، دستیار سوم: رضا غفارنژاد، منشی صحنه: نائله شریفی، عکاس: نوید سجادی‌حسینی، مدیر صحنه: رامین غفوری، فیلم پشت صحنه: میثم میرزائی، فیلمبردار پشت صحنه: فرهاد فرهنگ، دستیار صحنه: وهاب یحیی‌زاده، دستیار لباس: مینا سلیمی، مجریان گریم: مهدی آشناور، محسن صالحی، یاسمن محب اهری، لیلا پرهیزکار، دستیاران فیلمبردار: محمد ابراهیمیان، اکبر مشکینی، فرزاد نه کاخ، سیدناصر میرخانی، امیر ساکی، امید کائیدی شادگان، مسوول فنی دوربین: مهدی یحیی‌پور، محمدمحسن هادوی، دستیار تدوین: سارا آهنی، دستیار صداگذار: زهره علی اکبری، دستیار جلوه‌های ویژه: محمدرضا اسماعیل‌نژاد، دستیاران صدا: علی نعمتی و جواد جهانگیری، امور مالی: ابراهیم تفرشی، مدیر تدارکات: محمد عزت‌خانی، دستیار تدارکات: جواد راهزانی تدارکات: جواد محبت، وحید جعفری، قاسم خدادی، علی احمدی، رضا خالقی، کارگر صحنه: اسلام صفی زاده، خدمات: عبدالهادی سعیدی، حمل و نقل: جواد نظری، سید اسحاق موسوی، سلیمان ستوده، ناصر کیانی، امیر جعفری، رضا خادم، اصغر بخشی پور.

سرمایه گذاران: بانک پاسارگاد، شرکت سرمایه گذاری پارس آریان، سید روح الله حجازی، مشاور تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی، مشاور هنری: دکتر حسن بلخاری، تهیه‌کننده وکارگردان: سیدروح‌الله حجازی.


سؤال سخت یک دختربچه، برنامه سخنرانی پاپ را عوض کرد!

 پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک در جریان سفر خود به فیلیپین، وقتی ‌قصد سخنرانی در دانشگاه مانیل را داشت، در برابر سؤال سخت یک دختربچه قرار گرفت.



 پس از آنکه یک دختربچه گریان از پاپ ‌پرسید: ‌«چرا خداوند اجاره می‌دهد دختران کوچک به فحشا کشیده شوند؟»، آن دختر بچه را که پدر و مادرش او را‌‌ رها کرده‌اند، در آغوش گرفت.

گلیزل پالومار دوازده ساله با چشمانی اشکبار از پاپ پرسید: «کودکان زیادی به مواد مخدر و فحشا مبتلا می‌شوند. چرا خداوند اجازه می‌دهد این اتفاقات برای ما بیفتد؟ بچه‌ها که گناهی ندارند‌».

پاپ که در بین کاتولیک‌ها به پاپ فقرا مشهور است، دختربچه را در آغوش گرفت، ولی نتوانست به سخنرانی از قبل آماده‌شده خود به زبان انگلیسی بپردازد و در عوض به زبان اسپانیولی به پاسخ دادن به آن کودک ‌پرداخت.

پاپ که آشکارا تحت تأثیر قرار گرفته بود، گفت: این دختر سؤالی را مطرح کرده ‌که هیچ پاسخی برای آن نیست و او حتی قادر نبود ‌این سؤال را به‌خوبی مطرح کند و به گریه افتاد. این سئوال بزرگی برای همه ماست: برای چه کودکان باید رنج ببرند؟ چرا؟».

به گزارش «تابناک» ‌به نقل از رویترز، او در بخش دیگری از سخنانش گفت: «تنها زمانی که بتوانیم برای این وضعیت ضجه بزنیم است که به پاسخ مورد نظر نزدیک شده‌ایم.»

پاپ برای نشان دادن توجه خود به افرادی که در حاشیه جامعه قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: «شما را دعوت می‌کنم ‌هر کسی این سؤال را از خود بپرسد، ‌«وقتی کودکی گرسنه می‌بینم، در خیابان کودکی را می‌بینم که مواد مخدر مصرف می‌کند، کودکی بدون خانمان می‌بینم، کودکی‌‌ رها شده و کودکی که از او سوء‌استفاده شده می‌بینم، کودکی که جامعه از او به عنوان برده استفاده می‌کند، آیا من یاد گرفته‌ام گریه کنم و چگونه گریه کنم؟»‌!

این کودک پیش از اینکه در یک مرکز مورد حمایت کلیسا اسکان داده شود، بدون سرپرست بود و برای استقبال از پاپ به دانشگاه آورده شده بود، ولی به هنگام طرح سؤالش به گریه افتاد. پاپ قصد سخنرانی در دانشگاه کاتولیکی در پایتخت فیلیپین را داشت که سی هزار نفر در آن برای دیدن وی جمع شده بودند.

بعد از ‌این مراسم ‌پاپ در پایان سفر هفت روزه خود به فیلیپین در مراسم عشای ربانی در پارک ریزال شرکت کرد که گفته می‌شود، جمعیت میلیونی حاضر در آن در تاریخ مسیحیت بی‌سابقه بوده است.


برآورد‌ها حاکی از آن است که در کشور صد میلیونی فیلیپین، حدود ۱.‌۲ میلیون کودک خیابانی وجود دارد. سرشماری سال ۲۰۰۹ از زندگی ۳۵ درصد کودکان این کشور زیر خط فقر حکایت دارد. موضوع همدردی با فقرا در کانون سفر پاپ به این کشور قرار داشت و وی به فساد و نابرابری مفتضحانه در این کشور تاخت.




روزنامه "مردم امروز" توقیف شد

روزنامه «مردم امروز» - شنبه - توقیف شد.

نامه توقیف روزنامه «مردم امروز» - 27 دی ماه - با دستور مقام قضایی به دست صاحبان این روزنامه رسیده است.

یک مقام مسوول در روزنامه مردم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا این خبر را تایید کرد. قوچانی - سردبیر مردم امروز - هم توقیف روزنامه را تایید کرده و اعلام کرده است که عصر امروز نامه توقیف این روزنامه به دستش رسید.

امامعاون مطبوعاتی وزیر ارشاد اعلام کرده است که «پرونده روزنامه مردم امروز در اولین جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات رسیدگی می‌شود».

حسین انتظامی گفته است: اداره کل مطبوعات داخلی، هفته پیش و حسب وظایف ذاتی خود به روزنامه «مردم امروز» بابت درج تصویر و تیتری که درباره نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» داشت، تذکر داد.

وی ادامه داده است: البته منطقاً دستور کار جلسه هیات را دبیرخانه این هیات اعلام می‌کند امّا بدیهی است مواضع و مطالب رسانه‌های کشور و از جمله روزنامه «مردم امروز» درخصوص ماجرای نشریه فرانسوی در اولین جلسه هیات، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

محمد قوچانی در آخرین گفت‌وگویش با ایسنا که 18 آذر ماه منتشر شد، از عمر کوتاه رسانه‌ها و به‌خصوص رسانه‌های بخش خصوصی انتقاد کرده و این مساله را مانع به وجود آمدن یک فضای حرفه‌ای دانسته بود تا آن فضای حرفه‌ای بتواند اخلاق حرفه‌ای را هم تعریف کند.

قوچانی همچنین در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین چالش اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری در رسانه‌های ما چیست، گفته بود: مهم‌ترین مشکل به نظر من فقدان ثبات رسانه‌ای است. اگر اجازه بدهند که نهادهای رسانه‌ای مؤثر به صورت مداوم شکل بگیرند، طبیعتا مسئولیت‌پذیری اصحاب مطبوعات هم بیشتر می‌شود. عمر کوتاه رسانه‌های ما به‌خصوص در بخش خصوصی و تراکم رسانه‌های دولتی، مانع به وجود آمدن یک فضای حرفه‌ای می‌شود که آن فضای حرفه‌ای بتواند اخلاق حرفه‌ای را هم تعریف کند. به نظر من این مهم‌ترین چالش است.

روزنامه «مردم امروز» به مدیرمسئولی احمد ستاری و سردبیری محمد قوچانی کمتر از یک ماه قبل روی پیشخوان روزنامه‌فروشی‌ها قرار گرفت.

احمد ستاری درباره این روزنامه گفته بود: «امید که میانه‌روی، اعتدال و پرهیز از افتادن در دام چپ و راست هماره نصب‌العین رسالت سنگینی باشد که از بیست‌وچهارم آذرماه، حاصلش را روی پیشخوان مطبوعات و در میان خانه‌هایتان خواهید دید.»




بیست دقیقه ورزش روزانه سلامت را تضمین می کند

  تحقیقی که در مدت دوازده سال بر روی بیش از سی هزار نفر در اروپا انجام شده نشان می‌دهد که کم تحرکی و ورزش نکردن دو برابر چاقی باعث مرگ می‌شود.

 محققان دانشگاه کمبریج می گویند هر سال در اروپا ۶۷۶ هزار نفر به دلیل کم تحرکی جان خود را از دست می دهند در حالیکه شمار کسانی که به دلیل چاقی مفرط می میرند سالانه ۳۳۷ هزار نفر است.

این پژوهشگران می گویند روزانه بیست دقیقه پیاده روی سریع می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامتی بگذارد و مانع از ابتلا به بیماری شود.
علاوه بر این روشن شده که افراد لاغر اما کم تحرک بیشتر در معرض بیماری هستند در حالیکه افراد چاقی که ورزش می کنند از آنها که تحرک ندارند در سلامت بهتری هستند.

پروفسور اولف اکلوند از پژوهشگران این تحقیق  گفت: "کسانی که بی تحرک هستند بیشتر از همه در خطر هستند و فرقی نمی کند که وزن مناسب داشته باشند یا دچار اضافه وزن یا دچار چاقی مفرط باشند."

به گفته پروفسور اکلوند موضوع، ارجحیت فعالیت بدنی بر کاهش وزن نیست بلکه "فعالیت بدنی باید به عنوان یک راهبرد مهم سلامت عمومی شناخته شود."

پروفسور اکلوند معتقد است بیست دقیقه فعالیت بدنی در روز می‌تواند وضعیت سلامتی فرد را کاملا متحول کند و این برای بسیاری افراد کاملا امکان پذیر است.

باربارا دینسدیل از موسسه تحقیقات قلب بریتانیا می گوید: "این تحقیق یک بار دیگر اهمیت فعالیت بدنی را خاطر نشان می کند حتی در کسانی که اضافه وزن دارند."

"تغییر سبک زندگی برای سلامت قلب بسیار خوب است اما ورزش کردن ساده تر از تغییر سبک زندگی است."

پروفسور جان اشتون، رییس دانشکده بهداشت عمومی می گوید باید زمینه را برای ورزش کردن افراد جامعه فراهم کرد:

"اگر افراد بیشتری پیاده یا با دوچرخه سر کار یا به مدرسه بروند تغییر قابل ملاحظه ای در میزان فعالیت جسمانی آنها ایجاد می شود."



خوابیدن در وقت مناسب به یادگیری کمک می‌کند

 محققان دانشگاه پرینستون می‌گویند خواب منظم و طولانی به شکل گیری حافظه بلند مدت کودکان کمک می‌کند.

به گفته این محققان مطالعه پیش از خواب اهمیت فراوانی داشته و بهترین زمان برای یادگیری به حساب می‌آید.

این پژوهش بر روی ۲۱۶ کودک زیر یک سال در بریتانیا صورت گرفته که پس از چهار ساعت خواب نتایج یادگیری در آن‌ها بررسی شد.

نیمی از این کودکان تا چهار ساعت بعد از آموزش بیش از نیم ساعت خوابیدند، اما نیمی دیگر یا اصلا نخوابیدند یا فقط نیم ساعت خوابیدند.

برخی محققان معتقدند خواب کافی و خوب در سالمندی ممکن است در حفظ توانایی‌های مغز مفید باشد.




نامه خانواده شهید بهشتی به علی مطهری


خانواده شهید بهشتی خطاب به «علی مطهری» نماینده مجلس شورای اسلامی نامه ای منتشر کرد.

به گزارش ایرنا، در این نامه، خانواده شهید بهشتی با ارسال پیامی برای علی مطهری، حق پایی و حق پویی فرزند استاد مطهری را یادآور مجاهدت های فکری و عملی پدر شهیدش دانستند و از رویدادهای اخیر در مجلس ابراز تاسف و تاثر کردند.

متن این نامه که در وب سایت بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی منتشر شده، بدین شرح است:

به نام خدا

حضور محترم برادر ارجمند جناب آقای دکتر علی مطهری

در هفته ای که گذشت ناباورانه شاهد رویدادهایی در صحن مجلس شورای اسلامی بودیم که مایه تأسف و تأثر است. تجربه تاریخی ما در ایران که عزیزان شهیدمان نیز قربانی آن شدند، نشان می دهد که حریم شکنی و هتک حرمت چهره ها می تواند علاوه بر تلاش برای خاموش کردن صدای ناقدان دلسوز، پیش درآمدی بر هنجارشکنی های گسترده تر اخلاقی و قانونی باشد، به ویژه آن که این رویدادها در جایگاهی رخ می دهد که بنا به تعریف، مرجع قانونگذاری و نهاد نظارت بر اجرای قانون است. وظیفه خود دانستیم که در این ایام خطیر، حق پایی و حق پویی جنابعالی را که یادآور مجاهدت های فکری و عملی شهید آیت الله مطهری است، ارج نهیم. از خدای بزرگ علو درجات برای آن شهید گرامی و توفیق همه ما در تداوم راه حقیقت جویی و حقیقت گویی مسئلت داریم.

خانواده شهید آیت الله دکتر بهشتی




شعر عبدالجبار کاکایی در پاسخ به روزنامه کیهان

عبدالجبار کاکایی شاعر و نویسنده درآخرین استاتوس فیس بوکی خود نسبت به گزارش های روزنامه کیهان درباره هشتمین جشنواره شعر فجر که وی دبیر آن بوده است، واکنش نشان داد.

به گزارش ایسکا، آقای کاکایی با ادای توضیحی کوتاه رویکرد این روزنامه را به زبان شعر مورد انتقاد قرار داد.


وی در این استاتوس فیس بوکی نوشته است:


«اندر حکایت کیهان و توهم خود مرکز بینی سرمقاله نویسانش که عزت جشنواره ی هشتم شعر فجر را هنوز باور نکرده اند…



دستمال شیشه های چرک شد

«حکم شاه» اگرچه او عتاب کرد

کم کم از حساب روز و ماه و سال

صفر شد که ظلم بی حساب کرد

ملتی به فکر انتقام بود

عالمی در آمد و ثواب کرد

ترک و کرد و فارس متحد شدند

این اراده خلق را مجاب کرد

انقلاب تازه جفت وجور شد

پایه های ظلم را خراب کرد

بس که بی دروغ و بی نقاب بود

عالمی که روی در نقاب کرد،

خلق را به رغم سنگلاخ جنگ

در زمانه سنگ آسیاب کرد

روز ها گذشت و سال ها گذشت

هرکه هرچه برده بود، آب کرد

شور انقلاب در کسی نماند

عشق رفت و کار را خراب کرد

روح های خسته را عذاب داد

رود های تشنه را سراب کرد

زیر سقف بی ستاره خواب رفت

ذره ای که کار آفتاب کرد

دستمال شیشه های چرک شد

روزنامه ای که انقلاب کرد

چرا مردها بیشتر سرما می‌خورند؟

دانشمندان دانشگاه هاروارد می‌گویند فقدان هورمون زنانه در مردان آن‌ها را در برابر عفونت‌های تنفسی آسیب‌پذیر می‌کند.

آنفولانزای مردان یک افسانه نیست. بلکه درواقع فقدان استروژن، هورمون  زنانه در مردها سیستم ایمنی مردان را در برابر سینه‌پهلو و دیگر بیماری‌های تنفسی ضعیف‌تر می‌کند.
 
محققان دانشگاه هاروارد با آزمایش دادن عفونت به شش‌های موش‌ها تأثیر سینه‌پهلو ناشی از باکتری بر آن‌ها را مورد آزمایش قرار دادند. نتایج نشان‌دهنده مقاومت بیشتر موش‌های زن به این شرایط بود. دلیل افزایش این مقاومت، به آنزیم نیتریک اکسید سنتاژ 3 مرتبط است که با آزاد شدن استروژن در بدن فعال می‌شود.
 
دانشمندان سپس با خارج کردن ژنی که این آنزیم را تولید می‌کرد دریافتند که بیرون آوردن این ژن به معنای این است که موش‌های زن نسبت به نرها مقاومت بیشتری به عفونت نشان نمی‌دادند. البته این اولین پژوهش در زمینه توضیح سرماخوردگی مردان نیست.
 
برای مثال مطالعه‌ای در دانشگاه دوره‌ام در سال گذشته نشان داد که مردان بیشتر از سرفه و سرماخوردگی رنج می‌برند زیرا از گیرنده‌های حرارتی بیشتری در مغز برخوردارند. بنابراین علائم آنفولانزا را به‌مراتب بدتر تجربه می‌کنند.
 
محققان امیدوار هستند که این یافته‌ها در آینده بتواند برای افزایش مقاومت به عفونت‌های معمولی و جدی شش و نیز جلوگیری از گسترش آنفولانزا به سینه پهلوی جدی مؤثر باشد.
 

به گفته آن‌ها این کار درنهایت در کاهش ریسک سینه‌پهلوهای باکتریایی ثانوی در زمان آنفولانزای همه‌گیر یا فصلی سودمند است.




انتشار آگهی مزایده استقلال و پرسپولیس هفته آینده /برگزاری مزایده در اواخر بهمن

 رئیس کارگروه نظارت بر واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از انتشار آگهی این دو باشگاه در هفته آینده و انجام مزایده در اواخر بهمن ماه خبر داد.
 
 حسن زمانی رئیس کار گروه نظارت بر واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از سوی مجلس گفت: جلسه نهایی برای رفع موانع موجود بر سر واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در مجلس برگزار شد که روسای کمیسیون‌های اصل 90 و اجرای اصل 44 مجلس،‌ رئیس سازمان خصوصی‌سازی، معاون وزیر دادگستری، نمایندگان دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور و وزارت ورزش دراین جلسه حضور داشتند.
 
وی افزود: قیمت پایه واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در مورد هر یک از دو باشگاه 290 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که آگهی مزایده برای واگذاری آنها هفته آینده توسط سازمان خصوصی‌سازی منتشر خواهد شد.
 
رئیس کار گروه نظارت بر واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از سوی مجلس اظهار داشت: 22 تا 30 بهمن ماه زمان برگزاری مزایده باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس است و متقاضیان می‌توانند تا پیش از این تاریخ درخواست خود را به سازمان خصوصی‌سازی تسلیم کنند.
 
زمانی خاطرنشان کرد: صلاحیت متقاضیان خرید این دو باشگاه از کانال‌های مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد و کار به گونه‌ای است که یک نفر نمی‌توانند متقاضی خرید هر دو باشگاه باشد.
 
وی افزود: خریدار 40 درصد از هزینه را نقداً و 60 درصد مابقی را در اقساط دو ساله پرداخت می‌کند و از سوی دیگر شخص خریدار می‌تواند 20 درصد از سهام خود را به پیشکسوتان و هواداران باشگاه واگذار کند.
 

زمانی در پایان گفت: همچنین در این جلسه از نهادها و ارگان‌هایی که مجلس را در اجرای واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در بخش خصوصی کمک کردند تقدیر به عمل آمد.




پوستر سی‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر

در دومین نشست خبری علیرضا رضاداد دبیر سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر، از پوستر این دوره جشنواره رونمایی شد.


 پوستر این دوره از جشنواره فیلم فجر توسط طاها ذاکر طراحی شده است.


 سی و سومین دوره جشنواره فیلم فجر 12 تا 22 بهمن برگزار خواهد شد.





5 خوردنی مفید برای کنترل دیابت

 شیوع دیابت در بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی با روند نگران‌کننده‌ای رو به افزایش است.

به گزارش ایسنا، فدراسیون بین المللی دیابت اعلام کرده در صورتی که هیچ گونه تغییری در رژیم غذایی و سبک زندگی مردم خاورمیانه بوجود نیاید، یک چهارم مردم خاورمیانه تا سال 2035 به دیابت مبتلا می‌شوند.

به گزارش العربیه، زنگ خطر دیگر این فدراسیون آن است که از هر دو بیمار دیابتی یک نفر حتی نمی‌داند که به این بیماری مبتلا است و علت بیماری 70 درصد از آن‌ها سبک زندگی ناسالم است و با تغییر عادات غذایی می‌توان از بروز، تشدید و حتی بازگشت این بیماری جلوگیری کرد.

کارشناسان تغذیه و سلامت همواره توصیه می کنند که مصرف غذاهای سالم سطح قندخون را تنظیم و سلامت کلی بدن را تضمین می‌کند. در این مقاله پنج نمونه از موادغذایی مفید برای کنترل و یا حتی پیشگیری از دیابت معرفی شده که به شرح زیر است:


- روغن زیتون خالص

خواص روغن زیتون از گذشته تا به امروز تایید شده است اما در صورتی که این روغن خالص و میزان فرآوری آن کمتر باشد، خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی آن حفظ می‌شود. روغن زیتون علاوه بر این که چاشنی خوبی برای غذا است، همچنین گزینه خوبی در میان روغن‌ها به عنوان اسیدچرب غیراشباع برای افراد دیابتی است. مصرف اسیدهای چرب اشباع نشده در وعده‌های غذایی به کنترل سطح قندخون کمک می‌کند و مقاومت در برابر انسولین را کاهش می‌دهد. روغن زیتون را می‌توان در سالاد، ماست و خوراکی‌های مختلف استفاده کرد. به رغم این خواص، روغن زیتون خالص در هر گرم 9 کالری دارد که به همین دلیل باید در مصرف آن دقت کرد.


- کلم و سبزیجات

کلم، اسفناج از مواد غذایی مغذی و در عین حال کم کالری هستند که قندخون را به هیچ عنوان بالا نمی‌برند. این سبزیجات همچنین حاوی لوتئین و زیکسانتین هستند که برای تقویت بیناییِ بیماران دیابتی مفیدند.


- دارچین

اغلب تحقیقات نشان داده دارچین پاسخگویی بدن به انسولین را بهتر کرده و سطح گلوکز خون را در بیماران دیابت نوع دوم تنظیم می‌کند. در یک مطالعه منتشر شده در مجله «مراقبت دیابت» مصرف 40 روزه دارچین در بیماران نوع دوم دیابت،‌ 18 تا 29 درصد گلوکز خون را کاهش می‌دهد و هیچ گونه عوارضی ندارد. از دارچین می‌توان در چای، وعده صبحانه و قبل از تنوری کردن سیب زمینی شیرین با پاشیدن مقداری از این ادویه روی آن استفاده کرد.


- ماهی ساردین

این ماهی منبعی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که سطح لیپوپروتئین (از بین برنده کلسترول بد) را افزایش می‌دهد و همچنین سطح تری گلیسیرید را در افراد دیابتی کاهش می‌دهد. ماهی‌های روغنی بهترین منابع امگا 3 هستند و ماهی ساردین در مقایسه با ماهی‌های دیگر سطح جیوه کمتری دارد.


- چای سبز

خواص درمانی چای سبز حداقل سه برابر چای معمولی است و سطح گلوکز،‌ تری گلیسیرید و کلسترول خون را به دلیل آنتی اکسیدانی که دارد، کاهش می‌دهد و به دنبال آن از آسیب کلیه که در بیماران دیابتی شایع است، ‌جلوگیری می‌کند. اضافه کردن مقداری لیمو به چای سبز، خواص آنتی اکسیدانی آن را افزایش می‌دهد.