تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

«مقصد» بهرام بیضایی در شورای پروانه ساخت

پرونده فیلم جدید بهرام بیضایی این هفته در شورای صدور پروانه ساخت بررسی می شود.


به گزارش بانی فیلم، «مقصد» نام یکی از طرح های قدیمی این فیلمساز کهنه کار است که برای ساخت این روزها به جریان افتاده است. بهرام بیضایی 4 سالی می شود ایران را ترک کرده و با توجه به رویکرد مدیران جدید سینمایی مبنی بر فعالیت دوباره فیلمسازان مطرح، این کارگردان قصد دارد بزودی پشت دوربین برود. فیلمی که تهیه کنندگی آن را سعید ملکان بر عهده دارد و به تازگی درخواست پروانه ساخت آن به اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد ارسال شده است. گفته می‌ شود بهرام بیضایی با حجت ا... ایوبی تماس تلفنی نیز داشته و رئیس سازمان سینمایی از بازگشت این کارگردان به ایران و ساخت فیلم توسط او حمایت کرده است. ظاهرا بیضایی ابتدا تمایل داشته فیلمنامه «اشغال» را جلوی دوربین برد که در نهایت به دلیل محدودیت و دشواری های به تصویر کشیدن فضای قبل انقلاب، این کارگردان و مسئولان وزارت ارشاد با ساخت فیلمنامه «مقصد» به توافق رسیده اند. فیلمنامه ای که درخواست پروانه ساخت آن توسط سعید ملکان به وزارت ارشاد ارائه شده و گفته می شود همین هفته در جلسه شورای پروانه ساخت مورد بررسی اعضا قرار می گیرد. نکته جالب اینجاست  که در واپسین روزهای حضور شمقدری در وزارت ارشاد «مقصد» جزو اولین فیلمنامه هایی بود که پروانه ساخت گرفت اما هیچ وقت وارد مرحله پیش تولید نشد.



پیش از این گفته می شد بیضایی فیلمنامه «مقصد» را به محسن قرایی واگذار کرده و این فیلمساز جوان اقداماتی برای درخواست مجوز، پیش تولید اولیه و حتی انتخاب بازیگران نیز انجام داده است. فیلمنامه ای که حالا باعث شده بیضایی بعد از 6 سال دوباره پشت دوربین قرار بگیرد. «مقصد» داستانی جاده ای دارد که کاراکترهای اصلی آن سه نفر هستند؛ یکی «انسی» که کاراکتر زن محوری فیلمنامه است و دو کاراکتر دیگر «میرعظیم» که برادرشوهر «انسی» است و دیگری کاراکتری بی نام که شغلش رانندگی است. ماجرای «مقصد» از مجلس ختم همسر «انسی» آغاز می شود؛ شوهر انسی مرده و وی به دستور برادرشوهر مجبور می شود سوار بر یک اتومبیل به همراه جسد شوهرش به سمت گورستان خانوادگی همسر که نقطه ای دورافتاده است برود. قرار است بعد از دفن شوهر، انسی هم در خانه ای کنار گورستان ساکن شود اما این تقدیری نیست که این زن از آن استقبال کند و دیری نمی‌ گذرد که در برابر برادرشوهر می ایستد. بخش اصلی «مقصد» روایت سفر انسی، میرعظیم و راننده به سوی مقبره خانوادگی است؛ سفری پر از فراز و نشیب و دیالوگهایی شنیدنی.


آخرین ساخته این کارگردان «وقتی همه خوابیم» بود که سال 1387 اکران عمومی شد. گفته می‌ شود بیضایی مشغول مهیا کردن شرایط بازگشتش به ایران است تا بزودی ساخت فیلم تازه اش را آغاز کند. فیلمی که گفته می شود مسئولان سازمان سینمایی حساب ویژه ای روی حضور آن در جشنواره امسال باز کرده اند.



بازگشت بهرام بیضایی به سینمای ایران یکی از اتفاق های فرخنده این روزهاست. یکی از فرهیخته ترین و با دانش ترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران پس از سال ها دوری از عرصه فیلمسازی مجدداً پشت دوربین می رود. بیضایی فیلمنامه «مقصد» را در اواخر دهه هفتاد نوشت و در همان مقطع نیز قصد داشت آن را بسازد. در نهایت اما امکان ساخت «مقصد» که فیلم کم بازیگر و کم هزینه ای نیز بود فراهم نشد و بیضایی متن فیلمنامه اش را منتشر کرد. تلاش دوباره بیضایی برای ساخت «مقصد» در دولت دهم نیز در نهایت به نتیجه نرسید. فیلمنامه «مقصد» تاکنون چندین بار تجدید چاپ شده و یکی از بهترین آثار بیضایی است. برای کسانی که از دیدن «وقتی همه خوابیم» آخرین ساخته بیضایی چندان سر ذوق نیامده بودند و افرادی که اساساً میانه چندانی با سینمای فاخر این کارگردان ندارند نیز ساخته شدن «مقصد» می تواند رخداد جالب توجهی باشد. فقط باید دید بیضایی در فیلمنامه ای که حدود پانزده سال پیش نوشته تغییری ایجاد خواهد کرد یا خیر؟


 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد