تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

اعلام زمان استیضاح وزیر علوم: چهارشنبه ۲۹ مرداد

 همزمان با اوج گیری انتقادها در رسانه ها و افکار عمومی از استیضاح وزیر علوم، یک عضو هیئت رئیسه مجلس زمان برگزاری جلسه استیضاح فرجی دانا را اعلام کرد.

زمان برگزاری جلسه استیضاح در حالی اعلام می شود که بسیاری از دانشگاهیان و فعالان اجتماعی و سیاسی نسبت به اقدام مجلس نهم در استیضاح وزیر علوم در اولین سال فعالیت دولت واکنش منفی نشان داده اند.

حسین سبحانی نیا در گفت‌وگو با تسنیم از برگزاری جلسه استیضاح وزیر علوم در جلسه علنی روز چهارشنبه این هفته مجلس خبر داد و گفت: طبق اعلام معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور، قرار است وزیر علوم در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس حضور یافته و به سؤالات استیضاح‌کنندگانش پاسخ دهد.

مرعشی: زاهدی به اندازه کافی به آموزش عالی کشور ضربه زده است

حسین مرعشی از نمایندگان سابق مجلس نسبت به احتمال رای آوردن دوباره فرجی دانا در مجلس ابراز امیدواری کرد و به ایلنا گفت: زاهدی یک دوره وزیر علوم بوده و به اندازه کافی به آموزش عالی کشور لطمه زده است. قرار نیست الان که در مجلس است هم این ضربات را از موضع کمیسیون آموزش مجلس به پیکره آموزش عالی کشور وارد کند.

مرعشی تاکید کرد: روحانی هم باید بایستد و از سیاست‌های صحیح در وزارت علوم دفاع کند، همانطور که تاکنون نیز این کار را انجام داده است، به گونه‌ای که بعد از اینکه مجلس به میلی‌منفرد رای نداد، توفیقی را سرپرست وزارت اعلام کرد و پس از آن با عدم اقبال مجلس به توفیقی، فرجی‌دانا به پست وزارت رسید.

وی با اشاره به دلایل مطرح شده برای استیضاح وزیر علوم یادآور شد: به نظر من در این میان یک اختلاف دیدگاه اساسی وجود دارد؛ برخی تصور می‌کنند که می‌توان فضای دانشگاه‌ها را به شکل امنیتی اداره کرد و نگاهشان به فضای دانشگاه‌ها نگاهی امنیتی است. این عده عامه دانشجویان و اساتید را قبول ندارد و قادر به همراهی آنها با خود نیستند.

قنبری: استیضاح وزیر علوم، استیضاح ملت است نه یک وزیر

داریوش قنبری، دیگر نماینده سابق مجلس نیز به پویش گفت: این استیضاح، استیضاح ملت است نه استیضاح یک وزیر یا بخشی از بدنه دولت. در واقع جناح تندروی فاقد پایگاه اجتماعی که در انتخابات سال گذشته ناکام مانده و از طرف ملت رای مردوی گرفته، در صدد اخلال در روند کارهای دولت و انتقام‌گیری از ملت بخاطر رای سال گذشته خود هستند و به انحای مختلف در روند امور اجرایی کشور اخلال ایجاد می‌کنند و متاسفانه سوگند نمایندگی خود را در راستای حقوق ملت زیر پا می‌گذارند و نادیده می‌گیرند و فراموش کرده‌اند به نمایندگی از چه کسانی در مجلس نشسته‌اند و بایستی چه کارهایی را انجام دهند.

وی تصریح کرد: آنها به عنوان نماینده ملت در مجلس نشسته‌اند و بایستی از حقوق ملت دفاع کنند و نه حقوق یک طیف خاص و نباید یک اقلیت را به عنوان ملت جا بزنند. مردم اقدامات این نمایندگان را رصد می‌کند و در انتخابات سال آینده مجلس، استیضاح‌کنندگان از طرف ملت استیضاح خواهند شد و رای عدم اعتماد را سال آینده از ملت دریافت خواهند کرد.

قنبری ادامه داد: سال گذشته این افراد یک رای مردودی از ملت دریافت کردند و ملت آنها را از عرصه اجرایی کنار گذاشت، سال آینده هم انشاء الله مخالفان منافع ملت از مجلس هم رانده خواهند شد و مردم اجازه نخواهند داد که از رای و حقوق آنها سوء استفاده شود و یک عده‌ای منافع مردم را به بازیچه بگیرند و به این شکل به حقوق و منافع ملت بی‌احترامی کنند.


وی در خصوص دلیل اصلی استیضاح کنندگان که ظاهرا انتصاب‌های وزیر علوم است، اظهار داشت: بحث فتنه تبدیل به «نان‌دانی» برای عده‌ای از تندروها در مجلس شده است و این افراد هر از گاهی دولت را به بحث خاصی متهم می‌کنند؛ یک روز بحث فتنه را مطرح می‌کنند و یک روز خود دولت را برانداز تلقی می‌کنند. در واقع به بهانه فتنه و با مطرح کردن نام فتنه این طیف تندرو خودشان دنبال فتنه‌گری در جامعه هستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: به نظر من فتنه‌گران واقعی آنهایی هستند که در مقابل رای ملت ایستاده‌اند و اجازه نمی‌دهند دولت برآمده از رای ملت اقدامات خود را در جهت احقاق حقوق ملت انجام دهد. آنچه که وزیر علوم انجام می‌دهد توجه به خواست ملت در انتخابات ۲۴ خرداد سال گذشته است. انتصاب‌هایی که در وزارت علوم صورت گرفته در راستای خواست مردم و جامعه دانشگاهی بوده است. خواست ملت این نیست که عده‌ای در دانشگاه‌ها باشند که چارچوب‌های علمی را به هم بریزند و بخواهند دانشگاه را تبدیل به یک پایگاه یا حزب سیاسی کنند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در خصوص بحث بورسیه‌های غیر قانونی و ارتباط آن با استیضاح با تاکید بر لغو بورسیه‌های غیر قانونی گفت: این بورسیه‌ها را حتماً باید لغو کنند و پول‌هایی که به ناحق گرفته‌اند را برگردانند چرا که ما اکنون شاهدیم جوانانی هستند که از دانشگاه‌های معتبر مدرک دکتری دارند ولی دنبال شغل می‌گردند اما عده‌ای دانشجو بودند و از طریق کانال‌های خاص بورسیه شدند. البته با این مساله مخالف نیستم که دانشجویان زبده بورسیه می‌شدند اما کسانی از طریق رابطه و نه ضوابط علمی بورسیه شدند و به نوعی رانت‌بخشی به عده خاصی در دولت گذشته بوده است. انتظار ملت و جامعه دانشگاهی این است که با این کودتای علمی که در دانشگاه‌ها در دولت گذشته صورت گرفته حتماً برخورد شود و وزیر علوم در این راستا به خوبی حرکت کرده و اقدامات ایشان قابل تقدیر و ستایش است.

وی افزود: به هیچ وجه اکنون زمان مناسبی برای استیضاح وزیر علوم و سایر وزیران نیست. زیرا استیضاح‌ها به علت عملکرد وزرا نیست بلکه به علت بحث‌های سیاسی است و چون منافع طیف خاصی به خطر افتاده استیضاح را مطرح می‌کنند و بحث انتقام از رای مردم است و نه بحث بررسی وزرا. از اساس این استیضاح‌ها باطل است و در این استیضاح‌ها منافع مردم لحاظ نشده است که جای ایراد جدی دارد.

قنبری در پایان در خصوص نتیجه استیضاح تصریح کرد: من بعید می‌دانم که اکثریت مجلس با این استیضاح موافق باشند آنها می‌دانند که تندروها و افراطی‌ها به دنبال چه چیزی هستند و طیف‌های معتدل و خردگرای مجلس در مقابل افراطی‌ها خواهند ایستاد. قنبری تاکید کرد: در کل فعالیت‌های وزیر علوم قابل تقدیر است و نه قابل استیضاح.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد