تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

محسن آرمین: جوانان باید بدانند امر به معروف و نهی از منکر واقعی چیست

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: امر به معروف و نهی از منکری که مدنظر اسلام است و باعث قیام عاشورا شد را باید به جوانان معرفی کنیم؛ چراکه آنها باید با امر به معروف و نهی از منکر راستین آشنا شوند.

به گزارش (ایسنا)، محسن آرمین در مراسمی با عنوان "عاشورا و نیاز امروز" که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد اظهار کرد: عاشورا برای همه شیعیان الهام بخش است . طبعاً برای ما هم چنین است، زیرا انقلاب اسلامی ما الهام گرفته از این قیام بوده است.

وی ادامه داد: باید بدانیم وقتی مفاهیم دینی دستکاری می‌شوند، دیگر نقش تاثیرگذاری نخواهند داشت، بلکه نتیجه عکس می‌دهد. من شخصاً‌ مخالف جدایی دین از سیاست هستم، این مسئله با باورهای دینی و علمی ما سازگار نیست. البته تقسیم بندی هایی در این باب در اندیشه های لیبرال ایجادشده است، ولی هیچگاه دین محدود به حوزه شخصی نبوده است.

وی در ادامه با بیان این‌که هر کس باید باور خود را داشته باشد گفت:‌ در عمل هر کس باور خود را دارد، در ارتباط با دیگران این باور تاثیرگذار می‌شود . ما جامعه سکولارتر از آمریکا سراغ نداریم، اما با این حال بالاترین سطح قدرت این کشور هم از دین صحبت می‌کند. آقای بوش زمانی که می خواست تروریست را تبیین کند، می گفت ما برای مبارزه با تروریست رسالت الهی داریم اگر این حرف در کشور ما زده می شد می‌گفتند از دین برای سیاست استفاده کردید.

این فعال سیاسی همچنین گفت:‌ بحث من سر درست یا غلط بودن وجود داشتن دین در سیاست نیست. من می خواهم بگویم که اندیشه های دینی بسیار مهم هستند، زیرا فقط تاثیرشان در حوزه رفتار شخصی نیست و در شهر و اجتماع ،‌ در انتخابات و تصمیمات جمعی هم تاثیر می گذارد.

وی افزود: ما باید بدانیم که چگونه از دین بهره بگیریم که به عنوان یک امر مقدس ذیل امر سیاسی قرار نگیرد؛ چرا که باعث انحطاط دین می‌شود. قدرت چیزی است که با هر چیز دیگر ترکیب شود وجه قالب آن خواهد بود. تعریف هوشمندانه این است که به گونه ای از دین بهره مند شویم که به ابزاری برای قدرت تبدیل نشود.

وی با اشاره به مفهوم امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد : این مفهوم از آن مواردی است که باید درست روشن شود . همگان می دانند که دلیل اصلی قیام عاشورا همین مفهوم بوده این نکته برنامه‌های امام حسین (ع) چه در مکه ، مدینه و چه در کربلا روشن است.

آرمین افزود:‌ در این که امر به معروف و نهی از منکر یکی از آموزه های اصلی دین است، تردیدی نیست بحث این است که چگونه از این آموزه بهره بگیریم که با قدرت سیاست آمیخته نشود. مرحوم مطهری در سخنرانی که درسال 1339 انجام دادند درباره امر به معروف ونهی از منکر گفتند چنان چهره زشتی از این مفهوم به مردم نشان دادیم که آرزو می کنیم که کاش نباشد یا فراموش شود. این نشان می‌دهد که در دوره های گذشته هم امر به معروف ونهی از منکر هم به درستی انجام نمی شد. در تاریخ داریم که در دوران حنبلی با مسلمانان در ارتباط با امر به معروف ونهی از منکر رفتارهای نادرستی می شد.

این فعال سیاسی با بیان این‌که باید امر به معروف و نهی از منکر واقعی را شناخت، گفت: امام حسین (ع) پیشوای دینی ما هستند، پس مفهومی که ایشان از امر به معروف و نهی ازمنکر ارائه داده‌اند، باید مد نظر ما قرار بگیرد. در قرآن هم آیاتی درباره این مفهوم وجود دارد. آنجایی که خدا به مسلمانان می فرماید من قلب‌های شما را به هم نزدیک کردم.از این جا متوجه می شویم که امر به معروف ونهی از منکر برای نزدیکی مردم جامعه به یکدیگر و حفظ وحدت است یعنی کاملا امری اجتماعی است.

وی همچنین ادامه داد: در سوره لقمان هم از امر به معروف و نهی از منکر یاد شده که می فرماید امربه معروف و نهی ازمنکر کنید، دربرابر ناملایمات صبر پیشه کنید .این آیه هم نشان می‌دهد که این مفهوم در برابر قدرتمندان صورت می گیرد یعنی مردم حاکمانشان را امر به معروف ونهی ازمنکر می‌کنند، در حالی که الان این موضوع برعکس شده است . اتفاقاتی در تاریخ اسلام افتاده است که آموزه های دینی ما را تحریف کرده است.

آرمین افزود: در مقدمه کتاب مایکل کوک اسلام شناس آمریکایی آمده است که روایاتی در جهت تضعیف امر به معروف ونهی از منکر وجود دارند از ریشه شامی هستند. این طبیعی است زیرا به خاطر ساختار قدرت بنی امیه آنان هر چیزی که به امر به معروف ونهی ازمنکر مرتبط می شد را نفی می کردند.

وی در پایان گفت: جوانان امروز باید بدانند که امام حسین (ع) برای چه قیام کرده و امر به معروف و نهی از منکر واقعی چیست.



نظرات 2 + ارسال نظر
Ù جمعه 23 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 19:18 http://pix1pix.blogsky.com

لینک شدی

باش

میلاد جمعه 23 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 18:50 http://pix1pix.blogsky.com

سلام دوست عزیزوقت کردی به وب من هم سربزن دوس داشتی تاباهم تبادل لینک هم کنیم.اسم وب من گالری تصاویرگوناگون وآدرسشhttp://pix1pix.blogsky.comمیباشد

حتما .. ممنون از حضورت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد