تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

پیشگیری از دردهای عضلانی پس از ورزش

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: سرد کردن مناسب و نوشیدن مایعات از راه‌های جلوگیری از دردهای عضلانی پس از ورزش کردن است.

علی‌اصغر رواسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: عموما دردهایی که پس از فعالیت‌های ورزشی بروز می‌کند به چند دسته تقسیم‌بندی می شود؛ یک دسته آن‌هایی هستند که بلافاصله پس از فعالیت ورزشی بروز می‌کند و ساعاتی ممکن است ادامه پیدا کند. در این دسته از دردها عموما به علت تجمع و ایجاد متابولیسم‌های عضلانی که در نتیجه فعالیت های ورزشی بوجود می آید، به مرور و با روند سرد کردن مناسب و ماساژ پس از فعالیت، درد کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: دسته دوم، دردهایی هستند که بعد از قطع زمان ورزش به فاصله پنج شش ساعت تا 48 یا 72 ساعت ادامه و کم‌کم بهبود پیدا می‌کنند. این دسته از دردها که به علت کوفتگی ناشی از فعالیت‌های ورزشی و فشارهایی که در این فعالیت‌ها بوجود می‌آیند، ایجاد می‌شوند و لزوما این فشارها، فشارهای بیش از حدی نیستند و به علت ناآمادگی یا عدم تطابق بار ورزش با آمادگی افراد است که ممکن است برای ورزشکاران حرفه ای هم پیش بیاید. این دسته از دردها تا 48 ساعت به اوج خود می‌رسند و در نهایت رو به کاهش می‌روند.

دانشیار دانشگاه تهران به دسته سوم دردها اشاره کرد و گفت: دسته سوم دردهایی هستند که آسیب عضلانی است و احتمالا به جهت اجرای فعالیت ورزشی بسیار شدید و نادرست بوجود می‌آید که روی سیستم عصبی و نخاع بروز می‌کند و تا چند روز یا چند هفته باقی می‌ماند. این دسته از دردها پس از 72 ساعت هم باقی می‌مانند و روند این درد سریع‌تر می‌شود.

وی در خصوص راه‌های پیشگیری از این دردها توضیح داد: در دردهای دسته اول، سرد کردن می‌تواند تا حدودی بر دفع متابولیسم تاثیرگذار باشد، چرا که جریان خون را بالا نگه می‌دارد و آرام آرام روند دفع را زیادتر می‌کند. از طرفی نوشیدن مایعات به ویژه مایعات کم غلظت هم توصیه می‌شود تا بتواند بخش اعظمی از این متابولیسم‌ها را دفع کند. در موارد خیلی شدید هم حتی مصرف برخی از مسکن‌های ضعیف توصیه می‌شود. در دسته دوم عموما همین روند ادامه پیدا می‌کند و حتی زیادتر هم می‌شود که آسیب ریز بافتی اتفاق افتاده است. به همین خاطر راه‌کارهایی که برای پیشگیری از این دردها توصیه می‌شود همان تمرینات کششی، نوشیدن مایعات و همچنین مصرف ویتامین C و در نهایت هم مصرف مسکن‌های غیراستروئیدی است.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد