تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

تمام هر چه که...

هر چیزی که هست ولی انگار نیست!

شکاف میان فقرا و ثروتمندان در دنیا ؛ عمیق‌تر از همیشه

 تحقیقات سازمان سازمان آکسفام که روز یکشنبه منتشر شد نشان می‌دهد که در سال 2009 حدود 44 درصد ثروت جهان در دست یک درصد از جمعیت زمین قرار داشت که این مقدار طی 5 سال بعد به 48 درصد رسید. این سازمان پیش‌بینی کرده است که شکاف میان ثروتمند و فقیر در سال آینده بیشتر هم می‌شود و به 50 درصد نیز می رسد.


ثروتمندان و سیاست‌مداران دنیا این هفته در سوئیس گرد هم آمدند تا راه‌حلی را برای برون‌رفت از بحران نابرابری اقتصادی پیدا کنند. وضعیت نابسامان اقتصادی در سال‌های اخیر به‌اندازه‌ای بود که بر اساس آمارها ثروت یک درصد از جمعیت جهان بیشتر از ثروت 99 درصد دیگر است.


به گزارش «آفتاب» به نقل از گاردین، به دنبال نشست مجمع اقتصاد جهانی داووس، سازمان خیریه ضد‌فقر آکسفام اعلام کرد که در تلاش است با استفاده از کمک‌ها و پتانسیل‌های موجود شکاف طبقاتی میان فقیر و ثروتمند را به حداقل برساند.

همچنین بر اساس گزارش این بنیاد متوسط درآمد 10 درصد ثروتمندترین افراد در کشورهای توسعه‌یافته اکنون 9 برابر بیشتر از 10 درصد فقیرترین افراد است. نرخ بیکاری احتمالا تا سال 2018 به همین اندازه باقی می‌ماند و نشان می‌دهد تبعات بحران مالی همچنان ادامه دارد.

تحقیقات این سازمان که روز یکشنبه منتشر شد نشان می‌دهد که در سال 2009 حدود 44 درصد ثروت جهان در دست یک درصد از جمعیت زمین قرار داشت که این مقدار طی 5 سال بعد به 48 درصد رسید. این سازمان پیش‌بینی کرده است که شکاف میان ثروتمند و فقیر در سال آینده بیشتر هم می‌شود و به 50 درصد نیز می رسد.

وینی بایانیما مدیر اجرایی سازمان آکسفام معتقد است که افزایش تمرکز بر مقابله با نابرابری از سال 2008 و 2009 جدی‌تر از گذشته شد؛ دلیل آن نیز خطرناک‌بودن شکاف اقتصادی است که جوامع به‌طور عمیق و جدی با آن روبرو هستند.

وینی بایانیما می‌گوید: «ما در تلاش هستیم تا صدای مردم فقیر کشورهای نه چندان ثروتمند باشیم تا آن را به گوش رهبران سیاسی و تجار بزرگ برسانیم.»

او می‌افزاید: «این پیام این است که شکاف طبقاتی خطرناک است. این نابرابری اقتصادی به ضرر دولت‌ها و مانع توسعه کشورها است. ما صدای مردمی هستیم که پشتوانه مالی ندارند و به دلیل این کمبودها نمی‌توانند از منافع خود دفاع کنند.»

بایانیما ادامه می‌دهد: «از هر 9 نفر در کره زمین، یک نفر چیزی برای خوردن ندارد و یک میلیارد نفر باید با درآمد روزانه یک دلار و ۲۵ سنت، روزگار بگذرانند.»

سازمان اکسفام برای متوقف‌کردن روند نابرابری، دولت‌ها را به اجرای تدابیری چون مقابله با فرار مالیاتی‌، بستن مالیات بر سرمایه به‌جای مالیات بر‌ کار، فراهم‌کردن مشاغل بیشتر با حداقل دستمزد و بهبود خدمات عمومی فراخوانده است. خانم بیانیما می‌گوید دولت‌ها باید علیه گروه‌های ذی‌نفع در تشدید نابرابری اقتصادی و اجتماعی، کاری انجام دهند.

افزایش روزافزون نابرابری در جهان از محورهای بحث در همایش جهانی اقتصاد خواهد بود که از چهارشنبه تا شنبه (۲۱ تا ۲۴ ژانویه) در داوس سوئیس برگزار می‌شود. در این همایش صدراعظم آلمان، رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر چین همراه با ۳۰۰ نفر دیگر از رهبران دولتی و مدیران کمپانی‌های اقتصادی جهان گرد‌هم می‌آیند.

مدیر سازمان اکسفام سال گذشته نیز با اشاره به شکاف طبقاتی رو‌به‌رشد در سطح جهان گفته بود دار و ندار نیمی از جمعیت جهان از ثروت گروه کوچکی که در یک اتوبوس دوطبقه جا می‌گیرند، کمتر است.

خیریه آکسفام در پایان هشدار داد تا سال آینده میلادی نیمی از ثروت جهان در اختیار یک درصد از کل جمعیت جهان قرار خواهد گرفت.

مجمع اقتصاد جهانی نیز پیش‌بینی کرده است نابرابری اقتصادی و سیاسی به بی‌ثباتی بیشتر اقتصادی منجر شده است.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد